AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.097

Byte av Harman Kardon-slusteg i BMW Z3 -98

bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Hejsan!

Jag är på gång att uppgradera ljudet i bilen och ska då även (såklart) byta ut den lilla lådan som Harmak Kardon och BMW kallar slutsteg. Den befinner sig just nu i ett litet inklätt utrymme uppe till vänster i bagageutrymmet. Slusteget sitter på ett fäste som i sin tur sitter fast med tre stycken M6 (?).

Länk
Länk

Då jag gärna inte vill att slutsteget ska synas har jag införskaffat ett Rockford Fosgate P4004 som passar på samma plats.

Länk
Länk
Länk

Då det gamla fästet inte passar så behöver jag tillverka ett nytt. Det nya fästet ska även passa in i de redan existerande hålen i karossen och sitta fast med samma skruvar, eventuellt köper jag nya med samma skruvdiameter etc. För att kunna komma åt skruvar och för att ställa in slutsteget kommer det att vara placerat upp och ned. Jag har efter lite funderingar kommit fram till två lösningar.

Lösning 1 består av en 3mm plåt som är bockad i framkant för tredje skruven. Då samtliga skruvar sitter mot denna plåt måste jag använda mig av distanser men det ser jag inte som något större problem. Slutsteget fästs med M4 mot plåten.

Länk
Länk
Länk

Lösning 2 består av en plywoodskiva samt en bockad plåtbit som fäste för tredje skruven. I skivan kan jag sänka ned skruvarna som sätter fast skivan mot karossen och slutstegen fästs med träskruv.

Länk
Länk
Länk

Vad tror ni, vilken lösning fungerar bäst?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.