|
|
|
|---|---|
|
Har laddat batteriet en gång sen det första gången uppenbarades att strömmen gått åt,så jag tänkte kanske det var innerbelysningen som ståt på.Sen när jag kopplade in det igen så kollade jag så att allt var avstängt inkls. stereon och färddator och belysningen.När jag sen ska starta bilen nästa dag för att köra till jobbet så går det inte att starta bilen och innerbelysningen lyser väldigt svagt och c-låset fungerar inte p.g.a för lite ström.Nån som har någon ideé om vad man ska börja leta fel??Har nu laddat upp batteriet till 13-14V och tagit lite med sandpapper på anslutningar på batteriet.ska testa med ett annat batteri imorgon i fall det kan vara något fel på M3:ans batteri..En liten fråga:har det någon betydelse om det saknas lite vatten i batteriet,man ser att vattnet är ovanför plattorna men inte riktigt uppe till kanten som är i påfyllningshålen. Tacksam för alla svar,saknar verkligen min M3:a :) Mvh Ricke | |
|
Det har förmodeligen blivit inre kortslutning på batteriet. Det händer med de flesta batterier när de börjar bli gammla. Det är bara att köpa nytt:-) MVH Lidberg En gång BMW, alltid BMW!!! |
|
|
Angående nivån på vatten/syra: Huvudsaken är att det är över blyplattorna. Kommer det under denna nivå så oxiderar den delen som är över ytan och den delen av plattorna "dör" i batteriet och det ger en sämre fortsatt kapacitet. Precis som Lidberg skriver är det säkert intern kortslutning i batteriet. Det beror på att lite oxid hela tiden lossnar från plattorna och ramlar ner och lägger sig i botten av batteriet. När det är tillräckligt mycket oxid i botten når detta lager upp till plattorna och kortsluter dem. Livslängden på batterierna varierar lite med olika kvalitet, hur de sköts och används, men efter fyra fem år kan man nog räkna med att behöva byta dem. Dock finns det säkert många exempel på bilägare som har haft samma batteri i tio år eller mer. Mvh |
|
sebbe_bmw |
Kan ju vara 13-14 V när det är obelastat...Testa med belastning på så får du se! Sebbe |
|
Hade samma problem i januari, bytte batteri har inte haft några bekymmer efter det. ---------BMW ///M3---------- |
|
|
Batteriet var nästan helt dött!!Köpte ett nytt idag för 800:- och nu fungerar bilen perfekt!!Tack för det värdefulla tipsen :) Mvh Ricke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.