AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.390

z3 - Vad ska man köpa? 1,9 liters eller 2,8l ?

Sida 2 av 3
Viktig fråga här.
Pratade med en gammal klass kompis vars kusin bor nere i Tyskland och är bilförsäljare! =)
Han berättade att du kan klart lyckas få tag på en 2,8 litare
för dryga 120'000 inte superutrustad med saker som klima osv men shysta kunde man helt klart få fram...
Är väldigt skeptisk mot dethela! Kan det vara sant?
Eller är det bara en dröm? Driver killen? Han verkade seriös i alla fall!
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Fredrik M: Även jag blir lite nyfiken på din utgående lila växelspaksknopp. Jag har nämligen lila/svart skinn i min Roadster, så det kanske passar?! Har du en bild du kan maila över?

roadZter
Alexander: Jag tvivlar på att du får en bra bil för de pengarna... Stirra dig inte blind på priset utan du får vara beredd på att slänga fram mellan 150-200.000kr om du ska ha en riktigt fin och prisvärd Z3:a.
MikeTheMan:

MMmmm det är väl ungiför vad jag hade planerat att det kommer kosta. Runt 155' i tyskland + importavgifter för 10' - 20' så runt 170' bordde kalaset landa på?!?!!? eller hur?
DanneZeta
En Bild skall finnas i din mail.

Kanske skall tillägga till prisdiskussionen att jag betalade 180.000 här i sverige. Kostade alltså en slant att få hem bilen från sydtyskland. Jag lade på en försäkring för 5000 oxå, så 175.000 blev det ju egentligen. Kostade alltså 20.000 för att få hem bilen. Men då är den nyckelfärdig, bara att åka och hämta.

Fredrik M - Z3 2.8
patrik_syren
Har hittat en importerad 2.8 med M-chassi och det mesta i utrustnig. Är 210.000 ett rimligt pris??
patrik_syren
Kanske ska skriva att det är en 98 också :)
323E21terror
Jag anser att det är för mycket, hittade en M-roadster från 97 estorliblå med skinn mm (2800mil) för 207000kr..så även om din bil gått 1000-2000mil så är det i överkant. Jag skulle säga 180000kr..(för lågmilare) men det är klart glöm inte att på 210000kr ingår 20% prutmån i vanlig ordning vid snabb affär.

farten är min drog
sl
5
slutaa
Bmw z3 1.8 98
Hej!! Jag har en 1.8. Tycker du om att glida fort så räcker inte det med en 1.8 1.9 men skit samma det e en mycket härlig bil förövrigt.

Brudmagnet.....

ZZZZZ
kebabtralle
Jeg har en 1.9l og i forkant av dette kjøpet prøvde jeg også en 2.8l men så at jeg ikke trengte det. Å kjøre en Z3 med taket nede en fin sommerdag krever ikke 0-100 på 5 sekunder. Det krever heller ikke 200kmt.

Men. Vil du ha en rask bil er 2.8l motoren bedre. Det sier seg selv. Jeg vil personlig ikke bytte bilen kun på grunn av motorstørelsen. En Z3 er og blir en Z3 ;-)

Forøvrig synes jeg faktisk 1.9l motoren er et bedre valg på svingete veier. Dette på grunn av at motoren er lettere og at den har et lavere tyngdepunkt. Men. Dette er jo kun personlige meninger.
chrille70
Jag har en Z3 med lilla 1,8-motorn på 115 hk och det funkar. Körglädjen sitter inte i hästkrafterna, är min åsikt. Trots att det är lite tunnt under huven tycker jag min Z3:a är väldigt rolig att ratta. Det går faktiskt att ha riktigt kul med 115 hk också!!!

Så en fyrcylindrig Z3 räcker gott och väl, än om de sexcylindriga motorerna låter mycket schysstare... =)

järnet
Testa en 6-cylindrig så byter du nog åsikt!

Det är inte kul att köra en sportbil som känns som om den hade en husvagn på släp.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Jo, inte så konstigt att ägare av fyrcylindriga Z3'or förespråkar de små motorerna. ;) Klart att mycket av körglädjen ligger i antal hk, men naturligtvis inte allt. Oavsett motor är Z3 en riktigt schysst glidarbil, inte minst nercabbad. Bortsett från alla motoralternativ som finns så tycker i alla fall jag att det är stor skillnad exteriört med den "feta baken" på de 6-cylindriga bilarna. Innan jag köpte min Z3'a (2.8) så provkörde jag en 1.8 och 1.9 (140hk) och det är STOR skillnad, men det är ju min personliga uppfattning...

roadZter
järnet
Det är nog just de svaga 4-cylindriga motorerna som har dragit ner bilens rykte. Med de motorerna ger den fel intryck i förhållande till vad den utgersig för. Jag känner många som blivit otroligt besvikna när de provkört bilar med de 4-cylindriga motorerna.

Sex skall det vara!
kebabtralle
Det er ikke så merkelig vel. Skal jeg kjøre fort og "grisete" bruker jeg M3en min (99 modell). Skal jeg kose meg og ha en riktig god dag på veien bruker jeg 1.9l Z3en min. Det er; uansett motor; en bedre bil å kose seg med. I alle fall når det er bra vær.
Själv för jag förhandlingar med tjejen om att byta ut vår Peugeot 206 mot en Z3 Roadster 1.8 eller 1.9. Hur coolt vore inte det att ha både vass Coupe och glidar-Roadster...men hon är svår att övertyga, tycker att det är inte så praktiskt med två 2-sitsiga bilar...vi får se :-)

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Med tanke på hur mycket alla vill ha för sina 4-cylindriga varianter så skulle jag helt klart köpa en 2.8. Priset skiljer sällan mer än 20 till 30kkr. Då sitter det oftast feta fälgar på plus en massa annan utrustning som AC mm.

Stefan
Är inne på att köpa en Z3. Vad ska man nöja sig med för motor? Är inte så kräsen men vill ha nåt som rör på sig åtminstone. Vore tacksam för svar.
Vad ska du lägga på den? Speed cost money: how fast can you afford to go?

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Smärtgränsen går väl på 200 tror jag. Vad får man för det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.