|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| En z3a blir det helt klart, men vad motorn kommer att ha för litervolym har jag inte riktigt bestämmt mig för... Vissa påstår att man klarar sig med en 1,9 men andra föreslår en motor på 2,8... Det kommer bli min första bil som jag tänker betala kontant! Vad tycker ni jag ska välja. Jag är inte från någon rik familj så pengarna är slitsamt förtjänade! :D Vad gör en 1,9 0 - 100 på? Toppfart? Hur stor skillnad är det mellan 1,9an o 2,8an? Är det värt att punga upp nästan 50' till för 2,8an? Snälla svara o säga vad ni själva tycker så jag kan få lite hjälp på vägen... | |
|
ja själv skulle ja köpa 2.8an.. om de inte går me pengar så skulle ja försöka backa en årsmodell eller spara lite till.. vet inte 0-100 tiderna på de gamla men den nya 1.9an gör de på strax över 10 sek och 3.0an kör på ca 6 sekunder... å sen e de ju betydligt trevliga med en 6 i! mvh larsson -m3 93- |
|
|
Eftersom allt är näst intill perfekt på en z3:a så vore det väl dumt att vrida ner njutningen genom att köpa en liten klen fyra. Eller? who dares wins... |
|
|
Nja nya 1,9 litaren är ju på 118 hk medans gammla är på 140 hk så lite skillnad därimellan är det ju ändå. Men försäkring + service måste bli bra dyrare med en 2,8 liters. Men cream skillnad är det väl i alla fall? 1,9 - 2,8 ???? |
|
|
Alexander, kolla upp allt som går att kolla vad det gäller driftskostnader, skatt, försäkring, bensinförbrukning, service. Lägg sedan till att 2.8'an har bredare hjul bak = dyrare däck osv. Som första bil hade mitt val blivit en 140 hästars 1.9'a, antar att du är omkring 18, då det är din första bil, vet hur mycket pengar man hade då. Bättre att märka att det går att byta upp sig efter ett tag än att märka att det inte går ihop ekonomiskt och tvingas sälja sin pärla. Jag tror du blir supernöjd med en 1.9'a, oavsett motor är Z3'an väldigt rolig att köra, tvätta och putsa på. och du, att acca 0-100 på en viss tid är ju en väldigt kort njutning, stirra inte dig blind på det. Tänk dig istället att glida fram på en nyasfalterad kurvig väg... Fredrik M - Z3 2.8 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kloka ord Fredrik trots att du själv inte vill ha en 4 kan jag tänka mig.Men ditt resonemang är helt rätt. MVH Hasso |
|
Kan bara hålla med Fredrik M. Kloka realistiska ord. Det kommer alltid att finnas bilar kvar att köpa om man ångrar sig senare. /Anders C |
|
| Inga mer som har 1.9 litaren... skulle vilja fråga lite vad de tycker om sina. Så tveka inte på att skriva lite om vad ni tycker om era z3or... allt är av intresse!!!! | |
|
Många kloka ord skrivna. Nu blandar jag in några känslor. Mitt förslag är att du provkör både en 1,8/1,9 men även de 6 cylindriga alternativen 2,0/2,2/2,8. Det är ju en viss skillnad i pris på bilarna men framförallt karaktär. Sången och känslan i en rak BMW 6:a är underbar, förförande, inspirerande, vanebildande, skrattframkallande, erotisk och underbar. En Z3 med 4:a är en helt ok öppen glidare med en trevlig motor om än lite surrig. För biltypen egentligen helt tillräcklig omman inte är ute efter det där kraftiga draget. Kostnadsmässig är de 6 cylindriga givetvis dyrare i försäkring, däck och service utöver inköpspriset. Bensinförbrukningen är något högre men mer beroende på din körstil, det går att köra snåååålt med en 6:a. Ska du sälja bilen bör också de 6 cylindriga bilarna vara mer lättsålda och sjunka mindre i pris. Men som sagt provkör de olika alternativen och väg samman de upplevelserna tillsammans med de kloka punkterna som Fredrik M nämner om kostnader samt att klara av ägandet. Sedan är det bara att ge sig på jakt efter pärlan. Och bara det med att reda ut vad man ska köpa samt sedan själva jakten på objekt är nästan lika roligt som att äga och köra. Lycka till |
|
|
På med ett Open Air-filter och sportavgassystem på den lilla motorn, då har du nog ljud så det räcker från bilen + lite slantar över som du kan lägga på underhåll. Dessutom är det nog roligare att byta upp sig vid nästa bilköp, än att byta ner sig (om du vill gå ifrån modellen och får syn på bil med mindre motor). |
|
|
Köp en med en sexa! Jag köpte en ny 2,2i för några månader sedan och även om en sådan kanske blir för dyr för dig så är sexorna klart roligare. Provkörde även en med fyra innan jag bestämde mig för den här men den med fyran kändes slö. Det är en helt annan känsla i sexorna. |
|
|
Om man importerar en bil från tyskland kan man få tag på en shyst z3 2,8 då för dryga 160.000? Sen kostar det väl även att få in bilen till Sverige? Finns det företag som gör sånt? Tacksam för alla svar!!!! |
|
|
Svar till Alexander.. Kolla autoo.se eller ring Wasa bil i Stockholm, men räkna att dom tar mellan 20-25 000 för besväret. Du kan säkert hitta en 2.8 i Tyskland för 160 000 kr MEN, då kan du inte vara särskilt kräsen vad gäller färg och utrustning etc. Happy hunting, själv har jag just lagt handpenning på en svart 2.8 -98. Om en dryg vecka har jag den.. Mvh Kalle |
|
|
Vad har du tänkt dig köpa bilen för? Vilka anlitade du? Autoo eller? Tänkte höra med bilimporten.nu... de är billigare och nästan alla rekommenderar dem! |
|
|
Tjenare! Jag har 1,9:an med 140Hk. Jag vill minnas att 0-100 ligger någonstans runt 9 sek. Jag har iofs enbart z3:an som sommarkärra men tycker inte att den är slö. Den känns faktiskt ganska pigg och kul, däremot känns 1,8:an lite trött. Ska du däremot ha bilen åretrunt så är det ju inte fel med en 6:a. Jag är iaf mycket nöjd med min 1,9 och har ännu inte ångrat att jag inte gick på 2.8:an. (möjligtvis är man lite avis på bakskärmarna.....) Det som kan tala till 2.8:ans fördel är att det är lättare att hitta välutrustade sådana jämfört med 1,9:an. Jag lyckades dock hitta ett ex med för mig rätt utrustning såsom bl.a. cromeline, elcab, ac, Hifi, 17" och rätt lack/skinn-kombination. Även jag måste instämma med Fredrik M. Bilens charm är inte accelerationen 0-100 utan att glida nercabbat under blå himmel. Det finns en hel del bilar att välja mellan så ha inte för bråttom. Jag har fått för mig att det kan vara lite svårare att få en Z3a med lite fler mil på mätaren såld jämfört med en "vanlig" BMW, så man ska kanske inte lockas för mycket av de lägre priserna på dessa... Lycka till! |
|
| Tack tack... Funderar på att snacka med bilimporten.nu o fråga om de kan importera en från Tyskland, hade tänkt att den ska ha gått max 8.000mil ha elcab och ev färddator och cromeline... Har sett en hel del runt 150' - 160'... är det inte bra affärer eller försöker de lura en? | |
|
Jag gav 17.000 Euro för en 2.8 -97 med 5800 mil på mätaren. Var visserligen tidigt i våras, priserna är säkert på väg upp i samma takt som temperaturen stiger. Är helnöjd kanske skall tilläggas. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
| Jag har kollat lite på BMW Z3 i tyskland och det går faktiskt att hitta en riktigt fin 2,8:a för runt 160 lappar. Sen får du lägga till de kostnader som tillkommer iom att du ska ta hem bilen (runt 10-15.000) beroende på hur snabbt man kan hitta en bra bil. Det som däremot är svårare är att hitta en färg/klädsel kombination som man trivs med! Vissa Z3 ägare verkar ha hyfsat skum smak vad det gäller färgen på inredningen! | |
|
Jo skumma färger kan jag hålla med om, inredningen i min är helt ok, förutom växelspaksknoppen som förgående ägare bytat ut mot en hiskelig lila sak. Döm om min förvåning när det är en BMW orginal tillbehörsknopp oxå, kostar säkert en vacker slant, men något fulare får man leta efter, en ny i krom och svart läder är beställd hos Appelt, kommer förhoppningsvis i veckan. Någon som vill ha en spräcklig lila växelspaksknopp, jag skänker gärna bort den. =) Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Äntligen. Några som får mig att hoppas, jag tror verkligen inte att man behöver pröjsa mycke över 170' (inklu import avgifterna) för en fräsch 2,8 '97 mellan 6000-9000 mil på mätaren... Har kontaktat bilimporten.nu idag, hoppas på något positivt svar!!!! :D |
|
|
Fredrik M Oj vad sugen jag blev på din knopp! Tror du inte den passar bra till min röda skinnklädsel!?! =) Hoppas att du har en annan färg på din klädsel.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.