AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.183

Alpina B10 eller M5 01+

Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Hejsan

Är på jakt efter en fin M5:a av årsmodell 01 och uppåt. Har läst en del som haft en del problem med just m5:an. Skulle ni rekommendera en Alpina B10 över en M5 istället? Hur är väghållning, ekonomi, hållbarhet, försäkring i skillnad mellan dessa? Tacksam för svar från någon insatt på forumet.

Marw
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Försäkringen måste du kolla själv pga det skiljer så mycket på var man bor osv jag pröjsar 8k helår helförsäkring men jag ställer av den på hösten så det blir inte så dyrt.M5n är den sportiga av dom två men går bra att glida i om man vill.Alpinan är mer komfort och rolig pga av att det inte finns så många.Att M5 går sönder mycket är rätt överdrivet skulle jag vilja påstå.När bilen kom så böts det vanos och dreven som driver den på löpande band för att den hade ett tickande ljud.Ljudet är rent kosmetiskt och påverkar inte funktionen.Kopplingen pajjar om man inte använder den som man ska.LMM verkar som dom tyvär går oftare än på andra bilar och jag har ingen förklaring på det men kolla att den drar hårt på alla varvtal samt går jämt när du åker iväg med kallmotor.Vissa ska vist ha hög olje förbrukning har dock inte träffat någon personligen som har det problemet men kör man hårt så drar dom flesta motorer lite extra olja men det är ingen jätte kostnad i sammanhanget.Jag tror att M5an är dyrare att äga rent driftsmässigt sen beror det ju på vad du får betala för försäkringspremie skiljer den några tusenlappar så kan det jämna ut sig eller tvärt om.
Lycka till!

MIN M5a Länk
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Och sen att tillägga är ju att Alpinan bara finns som Automat medans M5:an bara finns som manuell.
Om du ändå letar efter en så pass ny årsmodell av M5:an så kan du ju lika bra hoppa upp till en 02:a och uppåt.
Då kom de ju lite uppdateringar i motorn o.s.v
Valet i mitt fall hade ju helt klart blivit en M5:a då jag tycker att det är den bilen man har mest kul med.
Annars kan man ju lika bra köpa en 540 =)

Mvh Markus
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Tjenare tack för svaren.

Angående 540 var det den jag var ute efter först, men blev besviken på chassi efter provat denna
Länk

Bilen är enormt fin. En ägare över 60 år och man kan tro att bilen gått 200 mil inte 9800.. Dock så blev jag besviken efter att ha provkört denna, inte på motor utan hur svajig bilen var. Min 523:a med bilstein dämpare och H&R fjädrar känns betydligt tightare så det blev en pass för mig på denna. Dessutom har inte bilen navi. Börja om från början och sänka känns inte kul. Kanske hade bilen varit bra med ett M chassi?

Så som det ser ut nu så lutar det åt en BMW M5 av 2002 och uppåt jag tror det är rätt bil för då jag dessutom har svårt för automatare. Jag söker efter något sportigt som håller och inte pajar.
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
"annars kan du lika gärna köpa en 540"

Det är en väldigt stor skillnad mellan en standard 540 och en B10 4,6 !

Hälsningar
Ando Gunnarsson

Länk
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Var ju lite ironi i de svaret A.G.
Så klart e det jättestor skillnad mellan 540 och B10 4.6.
Men jag menar bara att om man är ute efter en ruskigt snabb bil med både komfort och sportkänsla så är det ju en M5:a som gäller vilken dag som helst.
B10:an är en perfekt komfortbil med bra prestanda, dock ingen bil man kanske slänger runt på krokiga småvägar eller bana som man annars gärna gör med en M5:a när man väl får chansen.

Mvh Markus
manneman
Vad gäller försäkringen så går det inte att jämföra en M5a med en Alpina! Går du med i Alpina klubben så får du vips 1000 spänn i helförsäkring på Alpinan/år! Basta!
Således bättre ekonomi i Alpina...

BMW ALPINA B12 5,0 Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

manneman: 1000 kr/år och utan några begränsningar?

___
//Ulf
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Begränsningarna är ungefär desamma som för övriga entusiastförsäkringar på marknaden dvs max 500 mil / år , garageförvaring , osv osv.

Fördelen med Alpina CS entusiastförsäkring är att den är möjlig att få på ALLA alpinabilar oavsett årsmodell förutsatt att bil och ägare uppfyller de krav som ställs.

Hälsningar
Ando Gunnarsson

Länk
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Hmm något eget privat garage har jag inte, men mina föräldrar har ett här i malmö. Bil vid sidan om finns dock. Tror ni detta kommer funka??
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Markus_M3

Så var det inte menat :)

Du skriver i ditt inlägg att antingen så köper man en M5:a eller så kan man lika gärna köpa sig en 540 ! För vissa kan det just vara en B10 4,6 som är det perfekta "mellantinget" mellan en M5:a och en 540 det ska man inte glömma bort .

Hälsningar
Ando Gunnarsson

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Perfekt när det gäller försäkringen MEN för många som tittar på en B10/M5 från 2001-2003 så är det ju ändå fråga om en bruksbil även om den säkert pysslas om liter mer än många andra bruksbilar och då räcker inte 500 mil per år så långt. Kan man leva med begränsningarna så är det ju bara att tacka och ta emot.

Har själv länge varit sugen på någon av dessa två modeller. Lutade länge åt B10 men på senare tid så har det svängt över. Vad som är bäst (eller minst dålig) ekonomi av de två är svårt att säga och veta. I mitt fall så är Alpinan några tusenlappar dyrare att försäkra det är ju mer än försäkringen som kostar. Det stora problemet med B10 är att hitta en bil som stämmer överens med en önskemål. Utbudet av -01 och framåt är inte så stort och de få som är till salu verkar ändå svårsålda och det ser jag både i Sverige och Tyskland. Utbudet av M5:or är större och dom har generellt högre utrustningsgrad.

___
//Ulf
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
A.G

Jag förstår vad du menar.
Men jag menar bara på att M5 och B10 är helt två olika bilar.
För er som är intresserade va dessa bilarna och inte vet vilken ni ska köpa rekomenderar jag er att pröva både två så kommer ni förstå vad jag menar.
B10:an är ingen speciellt rolig bil medans M5:an kan man ha sjukt roligt med.
I 8 fall av 10 så väljer den personen som väljer mellan dessa 2 bilarna M5:an.
Det förklarar ju en hel del.
Menar inte att B10:an är någon dålig bil bara att den är långtifrån så rolig som M5:an är, därav sa jag att man lika bra kunde köpa en 540 om man var ute efter komfort och prestanda.
Kanske en dålig jämförelse, eller inte ;)

Mvh Markus
De
34
Den Gamle
Alpina B10 V8S Touring -03
Alpina B5 Touring -07
Varför inte en Alpina B10 V8S, en helt fantastisk bil kan tilläggas
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Hej Lennart.

Jag ser att något trevligt har hänt i ditt garage :)

Hälsningar
Ando Gunnarsson

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.