AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.097

Glapp i styrningen

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Jag upplever ett litet glapp (det närmaste beskrivningen jag kan komma på) kring mittläget. Inga klonk eller vibrationer. Vad kan det vara?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ska tilläga att bilen i fråga är en E46 320 med fullt M-paket, 2003, ca. 5000mil.
Monterat är 225/45 däck fram och 245/40 bak. Fyrhjulsinställning gjordes förra året. En annan störig sak är att jag är tvungen att ha ratten lite år vänster för att bilen ska gå rakt.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Ta bort ratten o kolla att allt är som de ska vara.
Samtidigt som du gör detta kan du sätta tillbaka ratten så den sitter exakt rakt.

Mvh Markus
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hmmm, har svårt att tänka mig att det är nått fel med själva ratten. Känns mer som att det är nått fel med framvagnen eller däcken. Fyrhjulsmätningen kanske inte gjordes korrekt? Ska man göra en ny sådan eller bara en framvagnsinställning? Ska tillägga oxå att vid riktigt höga farter så känns inte bilen strykjärns stabil, utan en viss tendens till att den lättar i framvagnen.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Sorry. Jag som misstog mig vad du menade. Trodde att du menade glapp i ratten =)
Låter som att antingen gick något galet vid hjulinställningen eller så har det hänt något i framvagnen.
Ska absolut inte kännas så vid lite högre farter.
Börja med att göra en ny hjulinställning annars får du börja kolla över alla framvagnsdetaljer.

Mvh Markus
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Vet inte hur det ser ut på nyare bilar, men på äldre tyngre bmw uppkommer ibland ett glapp i styrningen som känns när man är i mittläget. Oftast är det då styrväxeln som glappar lite och det går att justera bort i flesta fall. Trötta eller dåliga framvagnsdetaljer och taskig hjulinställning gör problemet värre.

Din bil är såpass ny att jag tycker att du ska konsultera med någon på bmw vad problemet kan vara. Har du inte varit ägare på bilen sen den var ny tycker jag du ska kolla upp om den varit med om någon krock tidigare. Ditt försäkringsbolag borde ha koll på det.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Vinterhjulen ska på om knappt 2 månader, får se hur den beter sig då. En ny hjulinställning får det nog bli. Jag är inte första ägaren, men den har inte varit med i nån krock vad jag vet, dock vet jag att förre ägaren körde lite snabbt på en vägbula.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Prata med en kille idag som kände igen fenomenet och det berodde på en glappande del i framvagnen som jag inte kommer ihåg vad den heter. Den sitter precis efter styrväxeln tydligen. Nån idée?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag har läst en tråd om detta på e46fanatics.com, tror den gummibussningen kostar ca. 300 kr och den byter man själv på någon timma eller två enligt de som har utfört det.

Skriv gärna och berätta om det löser ditt problem för jag har samma "problem" med min bil, men blir så osäker om det är fel på bilen eller på mig :)

Mvh/ Niclas
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Det är nog inte fel på dig;) . Har kört många andra bilar o inte känt nått liknande tidigare. Min närmaste beskrivning på fenomenet är som sagt ett vagt "glapp" o mittläget, på nått sätt pulserande eller ryckigt/hackigt. Mycket svårt att förklara, men den känns inte helt stabil helt enkelt och små korigeringar måste ständigt göras vid körning rakt fram.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Du råkar inte ha länken till den tråden på e46fanatics?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det finns en hel del trådar om detta fenomen...

Här är en länk till realoem.com där du ser en bild och får artikelnr: Länk
Det är del nummer 2 som är den felande länken.

Här är den länken som jag tänkte på: Länk

Jag funderar starkt på att fixa detta innan vinterdäcken åker på bilen!

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.