AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.935

film. deulltest M3 E90 vs RS4

Sida 3 av 6
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Var hos förenade bil igår och tittade på M3:an. Såg väl ok ut men jag måste säga att jag var betydligt mer sugen på 3.0 CSL:en och M1:an som stod där!
Kanske inte så förvånande då jag tycker att BMW slutade tillverka intressanta bilar runt '89 =)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ett nästan ofrånkomligt krav på en sportbil är ju att motorn skall sitta bakom föraren. Därmed blir ju M1 en riktig sportbil.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Nockenwelle: Håller delvis med dig men jag tycker att det finns många frontmotorbilar (och en eller annan svans) som också är riktiga sportbilar. Det viktiga tycker jag inte egentligen är tekniken utan känslan bilen förmedlar och själva tanken bakom.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I sak håller jag med dig om att det är resultatet och inte vägen dit som räknas. Men det är svårt att få till en viktfördelning som är riktigt gynnsam om motorn sitter fram. Då krävs det mer av konstruktören.
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Nya m3:an är ett monster! Var och tittade på den på Novation i Uppsala i lördags. Över förväntningarna! Älskar den, vill gifta mig med den, ha sex och fyra barn med den.

Nej det är inte en renodlad sportbil, utan en GT vagn med klass,prestanda och körglädje (förmodligen), men för mig är det även en sportbil.
Rs4:an är tråkig och för mainstream i jämförelse. ENL: MIG.

Över och slut.
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
kan väll säga att har inte läst igenom allt så kanske något blir upprepat.

Men nya m3an har otroligt goda köregenskaper och jag tycker själv mycket trevligare att köra den här en e46 m3 eftersom man kan köra lite lungt om man vill men trycker man på blir det ett monster.

Många här verkar säga saker ungefär som om dom provkört istället har dom bara suttit och kollat på tidningar den är SJUKT MYCKET SNYGGARE IRL än i tidningen och den har mycket mycket bättre än vad som sägs i alla tidningar till och med dom positiva sakerna är bättre.

jag tycker att nya m3an är en kanon kärra kan bli brutal om du vill eller fin köra i staden.

och m3an heter inte e90 bara så ni vet =) utan e92.....

e90 = sedan
e91=kombi
e92=coupe
e93=cab

// mvh Stefan
Lars, hur gick det på powermeet... Burnade du lite och brände däck på huvudgatan ...;-)

Livet börjar vid 9G...
Lars Jakobsson
HARM>>Hur är det med 30 års krisen? Därför du köper en 335:a som inte är bra på nått? ;)

Nä jag har ju ett år kvar... Ingen kris här inte jag har ju min 335 och mitt JAS. Kommer vara evigt ung:-)

Livet börjar vid 9G...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Om en körglad tjej få lägga sig i debatten bland er besservisser-karlar så måste jag bara säga att M3:an slår RS4:an med hästlängder. Provkörde nya M3:an idag och det motsvarar alla förväntningar. Ett underbart ljud mycket råare än min tidigare M3 e46, brutal kraft och jag kunde inte sluta le även om jag försökte. En glädjekick utan dess like. RS4:an är gubbig i jämförelse, inte alls lika följsam i kurvorna. Den som inte åkt eller kört - gör det! Så vet ni vad jag menar.

/Lena
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
se en tjej som säger efter hon provkört =) lika nöjd som mig verkar hon . det är kanon =)

// mvh Stefan
Lars Jakobsson
HARM>>Hoppas för din skulle att du kommer ha kvar din tunna efter dom besparingar som kommer nu.. ;). Ärligt alltså..

M3:an är helt ok som familje bil.

Dock då blir nog CSL:en lite roligare :P

Tråkigt att ha en "sportbil" för imagens skull och bli avhängd av en dunderklump som e60 M5: Länk
PRICELESS! :D

Mvh,
/Wille
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Läste i automobil idag att torrvikten skulle vara 1655kg!?! Jag trodde den var tung men inte så tung. Det ger ju en tjänstevikt på runt 1800kg och det är ju direktörsmerca-klass! Vad väger e39 M5?
Förövrigt skrevs det att bromsarna fortfarande var akilleshälen på m3:an (konstigt med den vikten) och att e30 M3 fortfarande är den roligaste m3:an att köra. Och det tar ju en nybilshatare som mig till sig direkt ^^.
Då kan man fråga sig vad Automobil använder sig av för källa?

Enligt BWM.SE:

Vikt i kg
Tjänstevikt 1.655
Tillåten totalvikt 2.080
Tillåten last 500

De slarvar med fakta rätt ofta faktiskt, men kompenserar det genom att skriva väldigt underhållande repotage.

Mvh,
/Wille
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jo just siffror verkar vara svårt för tidningar att få rätt på =).
Även en tjänstevikt på 1655kg tycker jag är mkt men det låter ju mer rimligt.
Hur mkt kan man gissa CSL-versionen lyckas banta bort? Hur mkt skiljer i förra generationen? (finns hopp? =)
Enligt Länk

M3 CSL:
360 PS (265 KW) @ 7900/min
370 Nm @ 4900/min
1421 Kg
3,9 Kg / PS

E46 M3 (standard):
343 PS (252 KW) @ 7900/min
365 Nm @ 4900/min
1584 Kg
4,6 Kg/ PS

Mvh,
/Wille
Lars Jakobsson
WilleW

Är det 30 års krisen som gör sig påmind?

Eller bygger din verklighet på vad som sker på youtube?

Åk och kolla på snubben som kör en M5 E60 på race i västerås får du se, det räcker med en 740 för att ta honom, ordagrant!

Lars Jakobsson
Sen vet jag inte om vi ska gemför pris läget?

För vad M5:an kostar så är det rimligare att gemföra med Z07!

Men det törs du väl inte?

Lars, det där med 30-årskrisen är ju inte första gången du frågar.
Nu får du fan ta och ge dig, du pallar ju själv inte med kommentarerna och mothuggen du får varje gång du kastar in en brandfackla om BMW.
Bygg ett eget Z-whatever forum som du och raggarna kan tjata på och håll dig borta härifrån såvida du inte har något konstruktivt att skriva.
Ditt problem är ju uppenbart den klassiska avundsjukan eftersom du själv vill ha men inte kan få - därav "priserna, bara gamla gubbar som köper" etc.
Jag, och flera här är ju öppnbart rätt trötta på ditt gnäll.

Livet börjar vid 9G...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.