AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.082

328 drar olja

Hej!

Har ett litet bekymmer med min E36 328I -96, den drar lite för mycket olja, ca 1L på 80mil. Kör med "CASTROL EDGE SPORT 0W-40"

Jag testade göra ett komptest idag.
En av cylindrarna hade ca 1kg mindre komp än de övriga, testade hälla ner lite olja i den cylindern men mätvärdet blev inte bättre, nästan bara sämre.
Någon som vet vad det ska vara för komp i en E36 328 ??
Och vad som kan vara fel när den drar så mycket olja ?
En polare till mig har en Skoda octavia RS och den drog runt 1 liter upp till Sthlm härifrån (ca 60 mil). Känns som ditt problem är ett liknande fenomen, kanske du trampar lite hårt på gasen och varvar mkt?

mvh, Figgeh~
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Om du inte har ngt läkage eller blårök från bilen så gissar jag på tung högerfot;)
Har försökt kolla, inget läckage.
och knappt nå rök alls.

Tycker det ändå låter lite mycke med 1liter på 80mil

Vad kan det bero på att en av cylindrarna hade mindre komp ??

Det vet jag inte, sök lite på autopower och du hittar säkert ngt intressant!

mvh, Figgeh~
kan det vara att ventiltätningarna är dåliga på den cylindern med mindre komp ??
yttryck
gå upp i oljeklass till 5w40 helsyntet, alt. 10w40 delsyntet. det ska jag göra vid nästa oljeservice
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hur mycket mindre kompression har denna cylinder?

Inte ventiltätningarna som gör att kompressionstrycket blir lägre dock..

Men byt olja+filter först,och till en olja med lite högre "varmviskositet"..

Mvh Janne.
Denna cylinder har ca 1kg mindre komp än resterande.
Har bytt olja + filter innan sommaren.
CASTROL EDGE SPORT 0W-40
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,1kg..det är väl på gränsen av vad man kan "tillåta"...egentligen.
Men prova att göra ett till så att du eliminerar felmätning osv..

Du skriver att kompressionstrycket inte blev bättre med en skvätt olja i cylindern,vilket då indikerar att ventilerna då isf inte är helt täta..

Det jag menar med att byta olja är att din oljekonsumtion KAN minska betydligt om du byter olja till en med högre varmviskositet,dvs oljan tjocknar mera vid driftstemperatur och därigenom inte tenderar att förbrännas via inläckage till förbränningsrummet som jag TROR kan vara fallet i ditt fall.

Motorn går bra nu eller?...jag menar då inget tapp i effekt eller andra konstigheter som ojämn gång, svårstartad eller liknande?

Men det kan också hjälpa med någon form av "invändig motortvätt" t.ex "Bilstein Engine flush"....

Ta nu inte mitt svar som det enda möjliga eller "rätta" svaret,utan börja med det som är billigast,dvs byt olja+filter och eventuellt en "engine flush" i samband med detta oljebyte..

Skulle jag göra iaf.

Mvh Janne.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hejsan. kollade i min handbok till min 328 -95. där står det att kilotrycket ska vara 10,7 om jag inte minns helt fel.

Bmw är helt klart bästa bilen!
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Jag har samma problem.

Bytte olja på min bil innan sommarn till castrol 5w40 magnatec 6.5 L med oljefilter.

Bilen började ticka för 2 veckor sen och då kollade jag på oljenivån och där var det inte så mycket olja kvar.

Så jag fyllde med biltemas 5w40 olja och filter, och den gamla castrol oljan var ganska svart och det fanns inte mer än 2 Liter olja kvar när jag tog ut den gamla oljan.

Ska snart fylla på castrol 10w60 eller 5w50 hos en bilverkstad för 350kr / 6.5 Liter.

Köpte även CRC's Engineflush och Packbox-olja till nästa oljebyte som blir ganska snart.
Bilverkstan sa att gummitätningarna i motorn kan hårdna efter att bilen stått ett tag.

Förra ägaren hade inte kört bilen på ca. 1 år. Och när jag skulle köpa bilen så fanns det knappt luft i däcken och bara 2 Liter olja kvar i motorn, så vi åkte och köpte olja från bensinstationen.

Varje gång jag kallstartar bilen eller låter bilen stå i minst 30 minuter och sedan startar igen, så luktar det ganska starkt från avgasröret, men när motorn och katalysatorn väl blir varma så luktar det inget mer än varmt vatten från avgasröret :)
Dem sa att lukten kommer från oljan. Olja som läcker in till cylindrarna som sedan bränns ut vid start. För att förhindra detta så kan man köpa packbox-olja, funkar det inte då ska man byta gummipackningarna någonstans, vilket skulle kosta en hel del.

Någon som kan hjälpa till? Kommer det bli bättre nu efter att jag fyller på med packbox-oljan tror ni?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hapsuno.:
Visst,har du hittat något medel som mjukgör packningar o tätningar så är det väl bara att prova.

Annars så låter det där med förbrukningen "inge vidare" heller..
Trist att du bara hade 2liter!? i sumpen när du nu kollade...Inte bra för lager o topp/kamaxel mm. att ligga sååå lågt...Har du ingen oljenivågivare i din vagn?

Tomtefar:
Hur går det?

Frrla:
Du pratar om kompressionsförhållandet,vilket INTE är samma sak som kompressionstrycket,vilket till exempel i mina M30 har tryckts till ca 14.0 Bar (frisk motor o jämnt över "hela linjen").

Mvh Janne.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Janne T: Jo klart jag har, men oljelampan lyste aldrig. Vet faktiskt inte varför. Kanske givaren som är trasig?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hapsuno:
Ok,att oljetryckslampan inte lyste beror ju troligen på att motorn fortfarande hade tillräckligt oljetryck fastän nivån var låg s.a.s...

Men om du hade haft ett larm på oljenivån så hade ju det varit en bra hjälp att "hinna se" att motorn behöver en oljepåfyllning på "digitalt vis",modernare bilar har väl oftast en indikering på nivån antar jag,vet dock INTE om E36.an har detta..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.