|
|
|
|---|---|
|
Tja Ska börja mitt ljudbygge i min 540 E39 imon. Har för tillfälet en baslåda med en Dls Mw110 tillsamans med ett Dls ca12 (mono steg) som körs via högnivå dvs jag har tagit signal från org baslåda i hatthyllan V&H +- utan att behöva använda remote då steget har auto till/frånslag. Därför har jag valt ett till Dls steg,detta är ett Dls Ca23 (2 kanals steg) som ska driva ett framsystem, Dls MS5A. Ska dra nya högtalar kablar fram till dörrarna o klippa de andra o isolera dem. Frågan jag har är om signalen från orginal subben i hatthyllan är delad eller är det fullregister? Läste nått om att den bara spelar det lägre registret så därför blev jag osäker,o får kanske ta signal från bakhögtalarna i hatthyllan ist? Skulle uppskatta snabba svar (alltså innan morgon eftermiddag :) | |
|
Originalsignalen till subbasen är med säkerhet filtrerad (lågpass), det ligger liksom i sakens natur. Du bör ta signal från t.ex bakhögtalarna eller annan plats med fullregister. FP |
|
|
gjorde så,tog signalen från bakhögtalarna. La säkert 2 timmar på att ta bort högtalarna,samt skarva på en kabel på varje högtalare för att sedan leda ner den i bagaget. Kom inte åt att borra hål i plastlådan så jag kom ner i bagaget utan la kabeln i ett spår under högtalaren. har gjort all kabel dragning, dubbla 1,5 kvadratskablar till varje dörr :) riktigt trevligt jobb,not! Allting funkar fint utan störningar,systemet behöver dock spela till sig en aning,låter bra men rätt så burkigt. rekomenderades en 80-100 timmars spelning innan de lossnade riktigt. Go midbas för att vara 5,25 or. Blir te att ställa in de riktigt om ett par månader när man har det inspelat. |
|
|
Är det ett system med DSP du har? I den här tråden Länk finns en länk till den här sidan Länk som beskriver systemet. Enligt den sidan har man satt delningsfrekvensen till 40 Hz! Med ett så litet element som det är i orginallådan blir inte det något vidare. Även med ett större element skulle jag hellre vilja ha delningsfrekvensen vid 80-100 Hz. Jag snackade med en kille i en BRL-butik och han tyckte jag skulle bygga en liten (c:a 15 liter) sluten låda med en JBL 8" som skulle vara lättdriven och koppla på orginalslutsteget. Det låter iofs som en enkel lösning att testa men jag är lite skeptisk till att det ska låta nåt vidare om det fortsatt delar vid 40 Hz. Jag tycker det är lite vilseledande att kalla systemet för DSP. I min värld ska en DSP värd namnet ha en parametrisk EQ med valbara ingreppsfrekvenser, Q-värden och nivåer. Dessutom ska man kunna ställa in fördröjningen till varje kanal för att optimera ljudet i lyssningsposition och kunna justera på delningsfrekvens och nivå på lågbassignalen. Det kunde den Sony DSP jag köpte vintern -93/94 nån gång..... (XDP-U50D) Om det är ett DSP-system blir det nog svårt att plocka ut en vettig signal efter den. Vid bakhögtalarna saknas väl de lägre frekvenserna och vid subben de högre. Det enda vettiga är nog att plocka ut lågnivåsignal enligt sidan jag länkar till, finns fler trådar här som beskriver det. Eller finns det nåt sätt att komma in i DSP:n och ändra parametrar? Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
40Hz behöver inte vara för lågt om filtret har låg branthet på typ 6db/oktav men om brantheten är 12db/oktav eller högre så skulle jag nog dela runt 60-80Hz , 100Hz funkar endast med 24db/oktavs branthet och även då lär man höra att basen kommer ifrån bagaget men med bara ett 5.25 framsystem så får man nästan acceptera att man hör basens placering om man vill att det skall poppa på litet. Inspelning av högtalarna gör en hel del men mest i diskant registret tycker jag , i min bil har jag fått sänka vissa frekvenser på Eq:n för att få bort det lite burkiga ljudet som var pga de alldeles för små original lådorna som sitter i framdörrarna. |
|
|
Hewi,du har valt Up5 jag tog MS5A systemet,största skillnaden är väll mellanregget,hur lång tid tog det för ditt system innan de lät som de skulle? tycker 80-100 timmar låter mycket o tills systemet är inspelat får jag vänta med finjusteringen. Baslådan funkar som den ska o låter bra,har ju haft den ett tag så den spelar som den ska o jag har lycktas få till det så jag har bra bas inne i cupén o framstolarna. Nu ska vi bara se till att få de andra att lira ihop med basen! :) hoppas de kommer funka som de är tänkt ijalla fall... |
|
|
Jo, det har du rätt i Hewi. Tittar man på den gula kurvan, som är basen, i diagrammet i länk två i mitt förra inlägg kan man se att brantheten på filtret verkar vara c:a 12 dB/oktav. (frekvensen dubblas på en oktav). Jag tycker det är lite svårt det där med vid vilken frekvens man måste ligga under för att få en bra "front image". Det finns de som säger att vi inte kan riktningsbestämma ljud under 250 Hz medan andra menar att man bör dela en bit under 100 Hz. Jag har bara byggt ordentligt ljud i en bil, Backes 3-vägssystem (6½"-bas) fram och två Lanzar LP10 i en 4:e ordningensbandpasslåda. Filtren i min DSP var på 18 dB/oktav och de två delningsfrekvenserfrekvenser jag testade mest med var 78 resp. 99 Hz (ej steglöst). Teoretiskt borde 78 vara bäst men jag har för mig att jag tyckte det lät bäst vid 99 Hz, utan att jag för den saken upplevde att basen kkom framifrån. Precis som Hewi skriver får man nog i det här fallet göra lite avkall på låg delningsfrekvens med tanke på hur stora (små) elementen fram är. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.