|
|
|
|---|---|
|
Min 325:a "läcker" ström, den går inte att starta om den får stå en vecka eller två. I mina försök att hitta felet har jag provat följande: kopplat en multimeter mellan minuspol och jord, då drog den 12 volt fast än alla strömkällor är avstängda (förutom kanske larmet och cd-växlaren). Drog ut alla säkringar men det var fortfarande 12 volt. Kan förstås bero på larm/cd-växlare men det kan även vara kass generator? En annan skum grej är detta scenario: Säkring 21 = kupe-,handsfack och backluckelampor. Säkring 28 = ciggtändare, elantenn Batteri inkopplat, alla säkringar inkopplade, bakluckelampan utplockad och används som testlampa. Plockar ut säkring 21 och sätter dit en testlampa - lyser inte. Öppnar förardörren - lyser. Stänger förardörren - lampan börjar blinka! tills jag kopplar bort testlampan. När jag kopplar tillbaka testlampan finns det inte längre någon ström. Sätter tillbaka baklucke lampan, då lyser den svagt, trots att säkringen är ur!!! När jag öppnar förardörren slocknar den. Den slocknar också om jag drar ut säkring 28. Kan det vara originallarmet som spökar i och med att lampan blinkade? Det har funnits/finns ett originallarm som kanske inte är riktigt urkopplat. Hur/var kopplar man i så fall bort det? /Tuve | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bilen "drar"inte VOLT(spänning) utan ampere(ström), så för att mäta om den tar tjuvström ska du seriekoppla en amperemeter med batteriet eller använda en tångamperemeter avsedd för likström. Larmet kan säkert ställa till en del "spök" men det har jag ingen erfarenhet av så det kanske är nått för Folke att svara på?? Du kan ev ha nått jorfel i aktern på bilen eller så släpper tex elantenn motorn genom lite krypspänning, bakluckelampan och elantennen är kanske jordade på samma plint tex.(teori bara) MVH Hasso |
|
Minuspol och jord??? Det är ju samma sak på din bil väl (minusjordad)? Kan ju omöjligt ha tolv volt därimellan. Om du mätt upp 12 volt mellan plus och jord så kan jag förstå. Sen är 12 volt en väldigt låg spänning om du mätt när batteriet är nästan obelastat. Det bör väl ligga på minst 12,6 volt (eg 12,8). Vid 11,8 så är det i princip helt tomt och klarar ingen som helst beklastning. Låter nästan som ett dåligt batteri. Ett dåligt batteri kan ju ladda ur sig själv (även nya gör det, men mycket långsamt). |
|
| koppla bort batteriet helt (eller byt) i 1-2 veckor och kolla sen om det finns ström i det...så att det inte beror på batteriet... | |
|
Hasso: Ok, men du förstår vad jag menar. Gunneriusson: Med jord menar jag förstås chassie. Batteriet är 9 månader gammalt, det var det första jag bytte. Jag har provat att ha det losskopplat några veckor och då laddar det inte ur. I Haynes manualen står det att man ska börja felsökningen med att koppla en testlampa mellan chassie (jord) och minuspol och koppla ur alla strömdragande källor (typ larm). Om den ändå lyser drar ju något ström som inte borde dra ström. Man ska sedan koppla ur generatorn och se om lampan slockar, i så fall är det fel på generatorn. Jag ska prova detta i morgon. Ingen som vet något om bmw-originallarm på 325 89:a? Finns det någon "larmcentral" man kan koppla bort? Undrar om det är något fel på min multimeter dessutom, den visar faktiskt bara 11 volt på batteriet och bara 12 volt när jag laddar batteriet eller har motorn igång. Det ska väl vara 12 resp 14. Fast vad kan man begära för 150 spänn. /Tuve |
|
Len |
tuvham, du kanske menar att du tog loss minuskabeln från batteriet och mätte spänningen mellan -batt.polen och chassiet? Om det var 12 V där så är det ju troligt att det går mer än mA ut ur batteriet. Ett tips - lossa den grova pluskabeln till generatorn, om den går lätt att komma åt (OBS-den är "het", kortslutning mot jord=elsvets) och kolla om felet kvarstår. Eller hade du redan kollat detta? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Len:när det gnisslar backar man med E39 :) MVH Hasso |
Len |
hasso - och "förståss" står det nåt smått i vägen (E36),hehe När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Len: Nej, har inte kollat det än, ska göra en rejäl genomgång av elen imorgon. Återkommer med mer info. Tuve |
|
Len.:HEHE.Engentligen så syftade jag på det "standardfel" som E39 har dvs sten fastnar mellan sköld och skiva som ger ett gnissel av iltjutskvalitet. då för man backa för att få bort det :) MVH Hasso |
|
Jag förstår att du lossat minuskabeln och mätt med voltmeter mellan batteri och chassi. En voltmeter har så hög inre resistans så du kommer alltid att mäta omkring 12V eftersom det helt normalt går en liten ström till klocka, radiominne, och en del annat i bilen. Men bilen skall kunna stå flera veckor innan man behöver bekymra sig med friskt batteri. Om du söker bakåt så hittar du många trådar på detta ämne, bl.a detta: Tag en DEFEKT vanlig bladsäkring, löd på ett par trådar på denna och koppla dessa till ett instrument ställt på strömmätning. Se till att allt är avstängt i bilen, inkl innerbelysning osv. Lossa en säkring i taget och ersätt med "mätsäkringen", ställ först instrumentet på lämplig skala, börja gärna högt ifall du träffar på någon förbrukare som drar lite ström. Många instrument har inbyggd säkring på låga områden som lätt stinker om man är oförsiktig. Jämför med bilens säkringslista/förbrukare, du ser snart om det går ut ström där det inte skall. FP |
|
|
Tack för tipset Folke, jag har faktiskt gjort exakt som du beskrev, men felet går inte att spåra på detta sätt. Även om alla säkringar är utplockade drar den ström. Jag har nu lärt mig lite mer om hur det funkar och strömförlusten är konstant 0,12A vilket innebär att batteriet är helt urladdat på 25 dagar eftersom jag har ett 60Ah batteri. Det innebär i praktiken att man inte kan starta bilen efter 10-15 dagar och det stämmer ju ganska bra med vad jag skrev innan. Man kan spåra var strömmen går genom att lossa de separata kablar som sitter på pluspol-kontakten. Då ser man att strömläckan går till säkringsdosan, det är alltså den ström som matar alla säkringar ("kabel A"). Men eftersom jag har haft ur alla säkringar och läckan var kvar så borde det inte vara något problem med någon elektronik bakom säkringarna. Det går också en tjockare röd kabel från "kabel A" genom torpedväggen som det kan vara, jag har inte mätt den än. Nu i helgen skruvade jag isär halva bilen för att hitta felet. Jag hade då bara 2,5 mA när följande var urkopplat: Generator, larm, ,stereo, cd-vxl,instrumentpanel, alla kontakter till motorn (oljetryck och gud vet allt), alla säkringar och huvuddatorn (ovanför handsfacket). Sen satte jag i alla motorkontakter, då var det fortfarande 2,5 mA. Sen satte jag i säkringarna i tur och ordning och det vara bara 2 som drog ström, nr 28 (2 mA) och nr 27 (2 mA). Efter detta hittade jag en lös sladd som hade spänning och var säker på att det var det som var felet så sen pluggade jag in allt igen. Det retliga var att jag sedan mätte fel, jag trodde jag hade hittat felet men ack nej, lite senare på kvällen provmätte jag igen och såg att jag hade tittat på fel skala. Men det säger ju ändå en del, felet måste ju ligga i någon av dessa komponenter: larm, ,stereo, cd-vxl, instrumentpanel. Antagligen är det inte cd-vxl eftersom denna verkar vara kopplad på säkring 28. Antagligen inte stereon heller eftersom den också borde gå genom en säkring(27?). Instrumentpanelen däremot är ju ett hett tips eftersom mycket går genom den? Å andra sidan borde ju den också vara uppsäkrad. Larmet provade jag att koppla ur idag men då drog den plötsligt långt över 0,25A så det var kanske ingen bra idé. Jag får helt enkelt söka vidare....jämrans elände. |
|
|
El-ände var ordet! Du kan inte få tag på en tångamperémeter för likström? Attans händigt i sådana här fall, sparar mycket tid. Annars finns det inte så mycket att göra än det du håller på med. Säker på att A-kabeln inte matar mera? Nu kan jag inte exakt din bilmodell, men i min E39 har jag konstaterat att det är långt ifrån bara över handskfacket som det finns säkringar och fördelningar för pluskablarna. I motorrummet, under höger kupéfilter: Stor låda med motorstyrning mm, och säkringar, reläer mm. Under golvmattan höger fram: Stor fördelningsplint för bl.a B+ (röda) med säkringar, instrument och reglagebelysningar (grå/röda), jordkablar (bruna) samt ett knippe okända (gul/röda). I skuffen vid batteriet: Fördelningsplintar, säkringar, reläer mm. Kanske du har nåt liknade att sätta tänderna i? FP |
|
|
Jag hade ett liknande problem på min 325:a /93. Då var det de el-uppvärmda låsen som hade hängt sig. Fick byta någon modul som styrde detta (2000 kr). |
|
|
Nu har jag hittat det största felet. Det var magnetkontakterna till motorhuven som tydligen låg för långt från varandra. Nu drar den bara 65mA så det är mycket bättre än förut även om det är några små kortslutningar kvar. Hurra! |
|
|
Jag har en .... Audi A4 -99 och jag hade liknande problem med den det visade sig att stereon var felinställd och den drog ca 200ma hela tiden efter att jag kopplat rätt så var jag nere på 5ma. en liten fingervisning till hur det kan vara på en annan modell bara. Mvh Peter G |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.