|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur EGR-venntilen fungerar på en 325 e36 -93a? Blev helt förbryllad när det kom kylarvatten ur slangarna när jag lossade på dom. Ska det verkligen göra det och varför i så fall? vad har det i luftboxen att göra kan mna fråga sej... Tacksam för svar!! | |
tornet |
EGR är egentligen återcirkulering för en del av motorns avgaser. De går tillbaka in i insuget, blandas med ny lyft och kan därefter återförbrännas. Det ger sämre effekt för motorn eftersom den får in varmare luft i förbränningsrummet men är i gengäld bättre för vår miljö. Exakt hur den rent mekaniskt osv. funkar vet jag inte men hoppas detta var svar nog :) Gör inte idag det du kan göra imorgon. |
|
Okej!! så alltså borde man tjäna effekt på att ara plugga dom eller koppla ihop dom..? sen är väl frågan vad besikningen sger om avgasvärdena och så vidare :p men jag får väl bara byta tillbaka till originalbox innan dess... Undrar dock fortfarande varför det kommer kylarvätska ur slangen när man lossar på den :s men tusen tack för ditt svar!! |
|
|
Okej!! så alltså borde man tjäna effekt på att ara plugga dom eller koppla ihop dom..? sen är väl frågan vad besikningen sger om avgasvärdena och så vidare :p men jag får väl bara byta tillbaka till originalbox innan dess... Undrar dock fortfarande varför det kommer kylarvätska ur slangen när man lossar på den :s men tusen tack för ditt svar!! |
|
tornet |
Kylvätskan undrar jag med över... känns inte så bra :( Måste du fylla på kylvätska hela tiden eller är nivån konstant? Kan inte se riktigt hur det skulle kunna smita/läcka in i återcirkuleringen...? Gör inte idag det du kan göra imorgon. |
|
Nivån håller sej konstant, tror jag i alla fall. Har fllt på en gång och det var efter att ag hade lossat på slangen och det sprutade ut massa vätska. Annars verkar den ha hållt sej stadig. Nej, visst låter det konstigt? det kan väl knappast vara så att den SKA flöda där igenom? :s |
|
tornet |
Du får hålla lite koll på det där, kör ett tag och lossa sedan slangarna igen och se om det är vätska där. Bra att kylvätskenivån är konstant i alla fall, har svårt att tänka mig att det skulle vara den. Kan det vara kondens eller avgasrester blandat med kondens? Du har inget stopp i nån slang, det flödar fritt? Är du säker på att det är kylvätska? Prova att spraya lite startgas runtom och se om det läcker in tjuvluft nånstans vid någon slangkoppling. Kanske är ute och cyklar här nu men man kan alltid testa? Lycka till och berätta gärna om du hittar "felet" :) mvh Gör inte idag det du kan göra imorgon. |
|
Yes... Tänkte vänta tills motorn är kall och testa igen att lossa då och se om det fortfarande sprutar. Annars kan man ju alltid kolla om det kanske är så att det har legat där länge och inte kommer dit nåt nytt, så att när det väl är tömt så kommer det inte mer. Men jag ska i alla fall koppla ihop de båda slangarna, det kan ju inte rena särskilt bra om det ändå flyter massa annan skit där i ... :p Så ett koppar rör imellan får det nog bli så får vi se hur det verkar. Tack för alla svar!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.