AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.433

Tips vid köp av 116 (alt. 118 el. 120)

av
167
ave
520dAT -12
Jag letar nu febrilt efter en ny andrabil då jag idag säljer min Z3C.

Krav jag har är: Klimatautomatik och farthållare.
Kan ju inte ha hur mycket krav som helst då jag letar bil för max 150' men finns det något ytterligare ni tycker jag bör få med. Antisladd?

Jag är dessutom lite kräsen vad det gäller färgval. Svart, grå och blå i olika (mörkare) nyanser är ok men silver, röd, och andra suspekta färger går bort.

Hjälp mig nu in i 1-seriefamiljen genom att leta upp ett lämpligt objekt till mig eller erbjud mig din egen bil till mig! Har scannat av www.bytbil.com, www.blocket.se och www.autopower.se (1 bil!) på allt under 170' utan att hitta den rätta. Är inte intresserad av att importera.

Den mest aktuella hittills saknar antisladd och har bara plåtfälg.
Ett litet råd. Jag har tittat en del på 1-serien, dels för min egen räkning, och dels för min svågers räkning.

116 har en ganska oinspirerande motor, tämligen törstig för storleken och klen. Nu har jag iofs inte tillämpat någon eco-driving, men snittförbrukningen liger i par med min 325i vilken jag finner anmäekningsvärt för -2 cylindrar och halva effekten.

För min egen del är 118d eller 120i intressanta, dels för miljörabatten och ökad populäritet för dieseln alt. 120 för att 170-hästarsmotorn är en pärla.

Tycker du skall satsa på klimaautomatik om du väljer en 1-serie som minimiutrustning. Motorval är en smaksak.
Vad ligger skatten på för 118d/120d ?
LeifM
Provade en 116. En surrig sak. Nu var den bara 5-växlad och den 6-växlade lär vara bättre. Men skall den kosta högst 150´så får man nog hålla sig till en 04-05. Och då får man inte den nya lådan. Jag skulle nog kollat lite på en 3-serie E46. Men både 316/318/320 har i mitt tycke för högt varv vid motorvägsfart . Gör bara cirka 33/34 km vid 1000 varv på femman.
En 325/330 gör 40 km/1000 varv. Dieseln har ännu bättre förhållande. Mellan 45-50 km vid 1000 varv på femman. Riktigt gött att köra i 120 och den lunkar på tomgång!

Nästa BMW en diesel...
ave;

Köp inte en 116 när du haft en z3 mc! Jag har haft båda bilarna och givetvis konkurrerar de i helt olika klasser men motorn i 116 är på tok för slö (i var fall den äldre modellens)... Om du är ute efter en vanlig "brukis" satsa på en 118 elr 120...

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?"
av
167
ave
520dAT -12
Här är de jag i nuläget funderar på:

Länk
Länk
Länk
Länk

De som saknar farthållare skulle jag isåfall eftermontera på. 120:n vet jag blir svår att få för 150' men jag får väl ta lite ur spargrisen också då ;)

Egentligen vill jag inte ha ytterligare tips då jag har "full koll" på både Blocket och Bytbil men gärna synpunkter på dessa bilar och valet mellan dem.
LeifM
Och Lunds bil ligger alltid 20 -25 tusen över.......................
Precis som Paulssons.

Nästa BMW en diesel...
Det verkar som att Nilssons 116 enbart har navkapslar varför du får lägga på ett antal tusenlappar på priset om du nu vill ha alu.fälgar...

120:n ser riktigt bra ut enligt min mening, väldigt mkt bil för pengarna - måste vara den billigaste 120:n i Sverige just nu..?

Vidare ska jag säga att jag sålde min 116 (sent uttagen 04:a, svensksåld, 3500 mil, alu etc.) för 137 tkr och då var det EXAKT samma utrustning som de 116:n vilka du länkar till... Så du borde kunna få ner priset lite om du nu absolut ska ha en 116... Har du verkligen provkört en 116 förresten!? Om inte, gör det innan köp... =)

Lycka till!

///Anton

Et
15
Ettan
118i-07
Såvitt jag vet så har ALLA 1-serie antisladd som standard!
Länk kan denna vara ett alternativ ???
av
167
ave
520dAT -12
LeifM: Ligger Lunds 20-25 över? 120:n de har ute är ju i princip billigast i landet?

tvesolva: Helt rätt, gällande bilen på Nilssons. Vad gäller 120:n hos Lunds Bil är den högst på min lista just nu. Det är den ljusa inredningen som gör mig lite tveksam. Jag har kört två 116 och de har båda överraskat mig positivt. Det är inte en ersättare till min Z3 2.8 coupé i den bemärkelsen.

Ettan: Njae, det tror jag inte. Kan någon annan bekräfta eller dementera?!

bmw_jerry: Är skeptisk till färgen påbilen och klädseln på stolarna är gräslig. Sen är det lite för hög prislapp, men tack för tipset!

För övrigt kan vi radera 116 i Trelleborg då den gick för 150'.

Sen hittade jag en i Sthlm på Blocket, vilken jag åkte upp för att köpa i lördags. Den motsvarade tyvärr inte alls det skick säljaren beskrev och vi åkte tomhänta hem igen :( Vi som var så noga med en korrekt beskrivning när vi skulle åka 70 mil ...

av
167
ave
520dAT -12
Ettan: Har nu fått bekräftat att ALLA modernare BMW har DSC (antingen generation II eller III). Visar bara på att uppgifter från handlarna inte går att ta för givet, inte ens BMW-handlarnas!
av
167
ave
520dAT -12
Nu har jag sån fruktansvärd beslutsångest så jag vet inte vad jag ska ta mig till :)

Nu står valet mellan dessa två:
Länk
Länk

116: + för mörk inredning, PDC, köper med vinterdäck och skaffar sommarhjul själv till våren. Svart är lite av favvofärg. Framförhandlat pris 148'

120: + för motorn och 6vxl. Minus för den ljusa inredningen. Framförhandlat pris 166'

Rent ekonomiskt skiljer det 18' och att jag till 116 måste köpa sommarhjul och till 120 måste jag köpa vinterhjul.

Är det JÄTTEstor skillnad på att köra dessa? Har hittills bara kört 116 och tycker att det skulle duga. Som ni förstår är det alltså inte en racerbil jag är ute efter.

tvesolva: Jag vet redan vad du tycker ;)

Kommentarer, råd och vägledning tas emot tacksamt!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
JA det är jättestor skillnad på att köra dessa. 116 är seg som xxx och drar dessutom mycket bensin i jämförelse med vad den presterar. Färgen på 120n tycker jag är alldeles utmärkt och ljus inredning - vad är det för fel med det? Med begagnat kommer ju nackdelen att inte kunna bestämma färg helt själv.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ave

Det är inte jättestor skillnad mellan 116i och 120i (150 hk). Jag har kört båda. Den stora skillnaden ligger i motorkraften och märks givetvis. Jag vill propagera lite för 116 som jag haft som åkatilljobbetbil. Det går att köra en 116 ganska snålt om man vill men det går oxå att ha kul på kurviga vägar eftersom det är en bmw med bra chassi, viktfördelning osv. Visst, det händer inte så mycket när man varvar en 116 men motorn varvar lent och fint. Men det händer inte så mycket med 150 hk heller. Jag har varit jättenöjd med min 116 och aldrig saknat effekt, å andra sidan har jag 350 hk i min andra bil. Ditt val är som jag ser det: vill jag kunna accelerera lite snabbare och ofta köra motorväghastighet +moms eller vill jag spara lite pengar och ändå få en trevlig bil.
Jag hade valt 120i utan att tveka. :-)
Ave, det låter på dig som du trots allt vill ha en 116 och då tycker jag du ska slåt till på en sådan - den funkar säkert som andra/pendlarbil...

Nilssons har jag enbart positiva erfarenheter ifrån varför bilen du länkade till säkerligen är i bra skick - vill bara varna, precis som Lövet, för den höga bensinförbrukningen i förh. till motorstyrka...

Om du inte har provkört en 120 ännu, tycker jag inte du ska göra det om du vill ha en 116 - tycker det låter så mellan raderna... =)

Lycka till!

av
167
ave
520dAT -12
Nu behöver jag inte fler tips! Tack för de jag har fått!

Har nu kört vår 116 20 mil och tycker att den går riktigt trevligt. Låg mestadels strax över 90 km/h och visst är det högt motorvarv men det hörs ju inte in i kupén över huvudtaget. Däremot påverkar det ju bränsleekonomin negativt, men detta till trots snittade jag 0.67 l/mil denna första sträcka.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vi pendlar i ganska snabb motorvägsfart med vår 116 och den ligger på 0.91L/mil vilket känns alldeles för mycket. Men budgeten klarar inte att åka och köpa en 120d just nu.
ave Gratulerar till den "nya" bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.