|
|
|
|---|---|
|
Tja, lästen nyss tråden om 335 vs A5 i 3-serie forumet, och det verkar som ämnet ballade ur lite. Någon tyckte att förarn satt för nära ratten osv. Som alla vet som kan köra bil är det alldrig bra att sitta för långt ifrån ratt, pedaler mm. Man får ju ingen kontroll och känsla av vare sig bil eller underlag. Nu finns det ju dem som har en helt annan position oxå, nämligen de som lägger halva vänstra armen över ratten och hänger med resten av kroppen åt höger, någonstans i mitten av bilen. Vad är detta bra för?? Är det bara jag som tycker det ser extremt fånigt och obekvämt ut eller har jag missat något stort? Beteendet förekommer ju främst bland ungdomar med 740GL el liknande, men även en och annan BMW-förare ses ju med huvudet mitt i bilen. Måste vara slitsamt i längden. Vet egentligen inte varför jag skriver detta, kanske för att man ser det så ofta. Någon här som kan försvara denna position, eller sitter ni allihopa "korrekt" i förarstolen? Är bara nyfiken... | |
|
Jag sitter lite olika beroende på bil. När jag körde ford scorpio med 2,9l sexan och automatlåda satt jag så långt bak och så långt ned som det gick =). Det var bekvämt men någon sportigare körning inbjuder det inte till. Körde aldrig så snabbt med den bilen å andra sidan. Annars brukar jag normalt köra så att jag kan ha skulderbladen i stolsryggen och vika ned händerna bakom högsta punkten på ratten. Halva armen på ratten har jag också sett någon gång. Ser så otroligt fånigt ut ^^ |
|
Gemini__ |
Instämmer, ser extremt fånigt ut. |
|
Jag försöker ställa in stol och ratt så handleden enkelt kan läggas på rattens överkant när skulderbladen är tryckta mot stolsryggen. Tyvärr tycker jag att justermånen för ratten är otillräcklig på många bilar. I huvudsak sitter jag mycket bra i min E90, med ett undantag. Om jag sänker mer ratten till den position jag skulle önksa skyms överdelen av varvräknare och hastighetsmätare. Djupjusteringen räcker nätt och jämnt till. Med ratten dragen maximalt bakåt blir det perfekt, men hade jag haft stolen ett klick längre bakåt skulle inte justermånen på ratten räcka till. |
|
| Instämmer med nockenwelle, om det inte vore för att mätarna försvann skulle jag justera ned ratten lite grann. Har märkt att många ställer bak stolen när dom sätter sig på "min plats". Detta oavsett om dom är lika långa som mig. | |
|
Sten-Göran: Jag brukar klassa dessa som radio-micklare, sitter rakt framför bilradion för att få optimalt läge för att hoppa mellan radiokanaler eller byta mellan skivor i växlaren/MP3 spelaren :D (diskjockey on wheels) Till skillnad från många andra som sitter rakt bakom ratten för att få en så bra körposition som möjligt. Märkligt! Mvh, /Wille |
|
|
Samma förare putar ofta lite "tufft" med överläppen när man tittar på dem vid tex ett rödljus och ser allmänt (o)coola ut. De kör förvånansvärt ofta med dimljusen på oxå... Andra kännetecken är : Tribaltauering, piercing i ögonbryn, Iceman T-shirt, bootcut-jeans, ring i örat, keps, mm. |
|
|
Jag ändrar definitivt körstil så fort jag sätter mej i en annan bil. Allt beror på vad bilen inbjuder till för körstil. I E38an sitter jag gärna med höger hand på växelväljaren och vänstern mitt på ratten(kommer iband på hur fånigt det ser ut) sitter så långt bak jag kan och gärna så jag kan ha fingrarna knipna längst upp runt ratten utan att lämna nackstödet. Därimot i 525an som gärna inbjuder lite hårdare körning sitter jag nära pedaler och relativt nära ratten för att ha fullstänig koll på bilen. Den körstilen är kanske inte lika bekväm men å andra sidan kör man inte så mycket långa sträckor med den heller :) Kärleken: Länk |
|
| Dagens i-landsproblem. Finns folk som både ser fåniga ut och heter fånigt utan att ens sitta så. | |
|
Generellt sitter nog de flesta lite för långt bort från ratten för att ha optimal kontroll över bilen! Jag fick förmånen att köra en kurs i undanmanöver med och utan ABS. Där fick vi först lära oss att sitta "rätt". Om jag minns alla parametrar rätt: 1. Stolen skall dras fram så långt att vänster ben är lätt krökt (inte helt uträtat) när man trycker kopplingen i botten. Anledingen till att man aldrig skall sitta så långt bak att benen blir raka när man pressar koppling/broms i botten är att om man smäller, riskerar man att benen överböjs och du knäcker sönder knäna (benen böjs åt fel håll - som på en struts!). Stolen får gärna justeras ner en hel del (sitta lågt). 2. Ratten får gärna justeras upp väldigt långt. Som grovinställning kan man dra ratten mot sig så långt det går, om längden går att justera. 3. Ryggstödet/ratten justeras så att man med med axlarna stadigt tryckta mot övre delen av sätets rygg, med raka armar kan vika ner händerna bakom ratten, dvs handleden mitt på rattens övre del och fäll ner händerna. Detta skapar en sittställning NÄRA ratten där du har väl böjda armar hela tiden med bra svängutrymme och bra kraft i alla situationer. 4. När man svänger skall man ALDRIG snurra ratten med taget grepp så att armarna "korsas" då låser man fast sig i svängen - man skall ta omtag vid så kraftiga svängar. 5. När man svänger skall man främst "trycka" ratten ifrån sig, inte "dra" med andra armen. På kursen fick vi testa olika undanmanövrar i lite olika sittställningar och tro mig, skillnaden i kontroll är väldigt stor - sitter man som "Svensson" (som en hösäck långt ifrån ratten) har man dålig kontroll på bilen i en krissituation, man hinner helt enkelt inte med att ratta tillräckligt snabbt med bibehållen precision! Först känns denna ställning väldigt konstig, men efter ett tag känner man att man får en helt annan kontroll och känsla över bilen. Om någon tycker att det SER konstigt ut - struntar väl jag i! Ovanstående sittställning är inte jättelätt att hitta i alla bilar, framförallt inte om man samtidigt vill få stöd för lår mm och sitta någorlunda bekvämt samtidigt. Vissa bilar/stolar klarar det, men långt ifrån alla - ofta finner jag mig själv ta en mer "bekväm" sittställning som går ut över kontrollen. :o/ Kollar gärna på hur nära ratten en rallyförare sitter och hur lågt de sitter i förhållande till rattens justering... Det kanske finns andra teorier/praktiker för att få optimal kontroll, men detta var vad jag fick lära mig.... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| När jag körde rally så satt jag mycket riktigt tämligen nära ratten, men till vardags är denna ställning inte särskillt bekväm. Jag brukar helt enkelt ändra stolen beroende på hur jag har tänkt köra. Motorvägen till och från jobbet kräver inte extrem kontroll, utan hellre så god komfort som möjligt. | |
|
Jag sitter ungefär som Johan B beskriver, har jag alltid gjort och jag tycker det är bekvämt. Allt annat känns bara konstigt. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
Intressant! Jag ser inga som helst problem med varför folk lutar åt höger när de kör. Jag gör det själv (och så måste det till ett förtydligande: beroende på trafiksituationen); en hand på ratten, lutandes åt höger, härlig metal i stereon (tränar sångrösten), dimljusen på (snyggt!), med en relativt neutral blick kan jag tänka mig. Jag klär mig i Lee/Levis och med skjorta alternative piké. Är det mycket sol så tar jag på mig mina Ray Bans som inte är årets modell (modell mindre). Varför lutar jag år höger då? Därför jag har ett armstöd! Att sitta korrekt är hälsosamt och underlättande i olika trafiksitsar, men jagar man street cred i denna MTV-värld, då undviker man den strikta sittställningen Johan B anger. Eller vad säger du Sten-Göran? Om du skulle se dig själv rally style eller ghetto style, vem av dessa skulle du minst vilja mucka med ;-) . Mvh Stephan |
|
| Kepsförarna brukar se sm¨åkul ut när de kommer med sina äldre BMW. Djupt nersjunkna i stolarna med händerna tio i två. | |
|
Apropå rallyförare som sitter nära ratten, Francois Delecour är/var den mest extrema i det hänseendet: Länk "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Jag sitter gärna med ena handen på ratten och åt höger men då leker man ju inte Rally Kalle direkt. Jag sitter så för att det är bekvämt och ofta när man transportkör från A-B. Kör man aktivt sitter man ju ofta regelrätt. Men jag har alltid ratten så nära som möjligt, böjda knän, stolen nere i golvet och ryggstödet längst med B-stolpen oavsett situation. Dimljus använder jag aldrig. Tycker inte det är coolt direkt. Snålar inte på Xenonlampor för den delen heller. |
|
|
nahpetS: När jag läste ditt inlägg trodde jag att du va typ 18 år. Jisses.. Men alla är vi olika.. Kärleken: Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jaaa ni varför är inte alla busschaufförer!?? Är väl upp till var och en hur de känner sig bekväma med tillvaron...eller? Säkerheten???......vem vet? MVH Patrik "Dont like my driving,mail me at: eat****@gof*ckyourself.com" |
|
Subidius: Du trodde jag var 18 därför att du är 20 och fortfarande har lite av tonårskomplexen kvar ;-); när du når de snart 30 kommer du att upptäcka att livet blir lugnare attitydsmässigt, eftersom du skiter i vad folk tycker samtidigt som du förstår de sociala sammanhangen.Jag kan erkänna att jag har ett ungdomligt sinne, fast med en äldre herres attityd ... med början på lite tråkig. Jag sitter så för att jag tycker det är skönt, precis som heltsonika och inte för street credden om det var så det upplevdes när jag skrev tidigare. Då hänvisade jag till gangsta stylen som Sten Göran hängde upp sig på. Där har jag faktiskt aldrig varit, men jag tror jag ska prova senare idag. Rapport kommer... Mvh Stephan |
|
|
M635 forevah: Hur visste du att jag varit busschaufför?! :) Jag tror jag är den enda chauffören som fått 200 kr i dricks av en kvinnlig pensionär när jag släppte av henne vi Karolinska sjukhuset. Och nej, hon betalade inte för att gå av :) . Körde buss i kollektivtrafiken under KTH tiden i plus 1,5 år efteråt, dvs 6 år! Oj oj, vad mycket skit man har sett på vägarna. Skulle jag säga vad jag anser så skulle Gudrun Schyman leta upp mig personligen. Jag skulle även vilja påstå att ungomarna behöver någonstans att leka om nätterna. Kanske Subidius skulle kunna ställa upp ;-). Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.