|
|
|
|---|---|
|
Hej Funderar på att köpa en gammal 7 serie av 88-92 års modell för att ha någon komfortabel bil att åka i oxå, de jag undrar är hur länge de hållar om de iknte har blivit storrenoverade eller utbytta, givetvis så beror på de på körsätt... Är de flesta som har rujllat över 20 oftast renoverade lådor på eller har de lång livslängd... Tänker man på vw autolåder de lite äldre så håller de ju bara runt 20000 innan de måste bytas eller stor renoveras... Tacksam för svar... Pär | |
|
Tja...Har man bara bytt oljan o silen regelbundet(ca 3000mil vid hård körning för lådan och kanske upp till 5-6000mil vid lättare landsvägskörning) så brukar dem gå betydligt längre än så innan någon form av renovering/byte tarvas. Om man inte vet när oljan sist vart bytt så byter man olja+sil först totalt(totaloljebyte finns beskrivet i forumet i x-antal trådar) sedan så räcker det med ett vanligt "trågoljebyte" vid ca 5000mils intervaller vid som sagt hyffsat lätt vanlig körning,dvs byte av ca 3liter utan att behöva byta silen eller öppna annat än avtappningspluggen o fylla via nivåstickansrör. ZF4HP22 EH som säkert sitter i dina tilltänkta objekt håller bra,dock är det i min låda tillsatt en smörjoljetillsats som sades vara bra för just denna låda..sedan fanns det vissa tidiga exemplar som inte höll om man varvade i P eller N läget enligt somliga här på forumet iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Dessa bilar finns med manuell låda från Getrag också. Med en sådan får man, förutom en utomordentligt stark låda, en piggare bil som drar mindre bensin. Jag har en manuell 730i -92. Den drar 1.0 L/mil vid blandad buskörning. Kör man som vanligt folk, drar den 0.9 L/mil blandad körning. Om man bara softar på landsväg och håller sig söder om hundra, drar den bara 0.8 L/mil (kallstart ej inräknad). Detta trots att vi snackar om gamla två-ventils motorn. Jag pendlar 12 mil om dagen. Kör man slut soppan i stan, gäller högre siffror. Köper man, som jag, en E32 med minsta motorn, manuell låda, inget skinn och ingen AC. Ja då kostar den nästan ingenting. I mitt fall 12.000 kr. Behåller man sedan de trista 15" origianalfälgarna och nöjer sig med trafikförsäkring, inmobilizer och krycka. Ja då kör man en jäkligt fin lyxkärra för 15-16 kr/mil, inklusive allt; Bränsle, däck, slitdelar, skatt, försäkring, besiktning, kapitalbindning och värdeminskning. Svårslaget! Min hade bara gått 13.000 mil när jag köpte den och hade egentligen bara två icke-triviala fel: Havererat dubbelmassesvänghjul (skramlar på tomgång och då man stänger av) samt läckande och dåligt avgassystem. |
|
rsarits |
Nu har jag ifs en 530 IA, men den har gått 33500mil, och lådan är helt OK, jag tror inte att det sitter "sämre" lådor i 7-serien. Uppåt 40000mil är nog rimligt |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.