|
|
|
|---|---|
yttryck |
Hej ! tycker att jag har en förhöjd oljeföbrukning i min 328:A. Har fått tips från min mek att byta till en delsyntet. jag har helsyntet idag 5w40 klassning. valet är nu mellan VALVOLINE MAX LIFE 10w 40 vs Castrol 10w40 magnatec, vad tycker ni, ska jag fortsätta med helsynteten och se över oljeförbrukningen och fylla på vid behov.. den drar säkert 1 liter 100 mil eller ska jag testa någon av delsyntet oljorna (isåfall vilken) har hört att castrol är en överbetald marknadsföring produkt. konkurrenterna är minst lika bra fast mer prisvärda.. jag är kluven då jag kan få valvolines helsyntetare (synpower)för samma literpris.. what to do |
|
De va rätt hög olje förbrukning. Frågan är om det är ventlitätningarna som är dåliga ? I så fall finns det en det mirakelmedel man kan testa.. kanske löser sig ? Omega 917, en produkt som är riktigt bra. Sen finns det en produkt från Crc SOm jag inte vet namnet på. Själv tycker jag att du ska testa omegan... innan du går ner till delsyntet olja. kanske blir lite bättre ? Vilken olja du kör spelar absolut ingen roll, de båda oljorna är riktigt bra. kör de som passar plånboken. Ren spekulation.. Har du möjligtvis täppt vevhusventelation ?? Går bilen bra i övrigt ? Kolla filtret till att börja med... och att allt löper som det ska. BMW FOR LIFE |
|
yttryck |
hej ! angående oljeförbrukningen så borde jag mäta förbrukningen mer exakt. men den drar olja. Bilen går som ett skott, inga misständningar eller liknande, inget knack från kamaxeln/ventilerna eller liknande. jag har ändå hört att tillverkaren anger 1 liter /100 mil förbrukning inom toleransnivån. min bil har ändå rullat snart 23.000 mil angående täppt vevhusventelation :vilka symptom har en bilmotor ? mitt tips är att det är toppackningen som är kass eller halv kass, den Motorn förbränner oljan genom avgaserna.. det är därför som jag vill gå upp i viskositetklass.. |
yttryck |
menar du att jag ska kolla oljefiltret, vad kan jag upptäcka där som har med oljeförbrukningen att göra. ska abyt aolja nästa vecka |
|
1liter olja /100 mil anger biltillverkaren innan de agerar, med det är alldeles för mkt. Med vevhus ventelation menar jag då andningen mellan botten del och topp. Går rör från botten delen till toppen. Man kan lossa den slangen vid toppen o se om det kommer något luftflöde. För att utesluta det så att säga. Om du tror på topplockspackningen så kanske ett kompprov vore på plats. Men Testa att hälla i omega 917 till att börja med. 23t mil är inte hela världen om den är välskött som den ska :) BMW FOR LIFE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.