|
|
|
|---|---|
|
Det var längesedan jag byggde baslåda men nu är man där igen =) Har några frågor jag skulle vilja ha svar på... Min bil (E36 Coupe) har borttagna bakhögtalare samt 2 st 4" stora hål i mitten av hatthyllan för att bättre leda upp basen. Bashögtalaren SKA riktas bakåt i "showsyfte" och kommer hamna ungefär i nivå där rutan slutar i nederkant. Frågan är, hur riktar jag bäst porten för att inte få fasförskjutning från högtalaren? T.ex. om jag riktar porten uppåt hatthyllan blir det fel eller? Är bästa alternativet att bara låta porten mynna ut vid högtalaren i samma riktning? En sak till, var i baslådan kan porten mynna ut? Är rakt mot högtalaren ok eller bör den vara i vinkel mot högtalaren? Baslådan är utformad som ett rör, därav frågan… Lite hjälp och allmänna råd här vore trevligt! Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Har lyckats ta reda på svaren nu… Det är ”ja” på de flesta frågorna… =) Kanske kan det hjälpa ngn!? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
En komplikation är att hela "konstruktionen" med en högtalare i skuffen och ett par hål i hyllan in mot kupén kommer att verka som en slags okontrollerad bandpasslåda, avlysnat innifrån kupén. Det är helt OK att själva baslådan tillverkas på rätt sätt och får riktiga egenskaper, det kan säkert låta på avsett vis i showsyfte och med luckan öppen osv. Frågan är sedan hur resultatet blir inne i kupén under färd osv. Oftast får man rejäl förstärkning vid vissa frekvenser men sedan rejäla svackor i andra register, dvs man får prioritera om det skall låta bra i skuffen eller i kupén. FP |
|
|
Mitt önskemål är så bra ljud som möjligt inne i kupén. Showgrejen är bara en snygg installation... Läste en artikel som Backe skrivit att många som riktat basen mot baksätet och portarna uppåt hatthyllan fått mullrig bas pga att de låga frekvenserna, som porten alltså spelar om jag inte minns fel, skulle förstärkts 12dB mot rutan och de höga från elementet, dämpats mot baksätet. Resultat, inte bra. Jag kommer rikta basen bakåt och portarna bredvid åt samma håll. Detta är ju klart teoretiskt rätt precis bakom lådan. Funderar på vad som händer med ljudet sedan på vägen in i kupén? Hålen i mitten av hatthyllan är ju bara hål, inga rör som luften borde få ändrad hastighet i. Samma grej med originalhögtalarna bak så det är ganska "ventilerat" nu om man säger så. Vad tror du Folke? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Grejen är att skuffen (stängd lucka) bildar en kavitet med en viss volym som har en viss resonansfrekvens och som då förstärker frekvenserna på och intill denna frekvens, samtidigt som den absorberar och dämpar andra. Jämför en bandpasslåda där högtalaren i sin kavitet spelar ut i en annan portad kavitet osv, skillnaden är att man har en noga beräknad låda osv av stabil konstruktion. Ett problem med skuffen i bilar är att de tunna plåtytorna flexar och bildar nya resonanser och oljud, tyvärr. Man kan ha tur och dämpa ordentligt och få en konstruktion som spelar på avsett sätt, men man kan inte använda skuffen till att lasta i osv, då ändras alla parametrar direkt. FP |
|
|
Har tänkt tanken att jämföra med en bandpass fast jag vet inte hur mycket det förvrängs i praktiken. Vill ha en schysst bas från lådan och att jag "ventilerat" skuffen är givetvis för inte isolera den från kupén. Att skuffen är väldigt stor i förhållande till lådan måste väl vara positivt om man jämför den med en bandpass och vill få den olik!? Likaså att de totalt 4 "hålen" i hatthyllan är ganska stora och inte innehåller rör borde också verka positivt, tycker jag. Om jag isolerar skuffen extra borde väl detta vara ett steg i rätt riktning då den iaf inte har så stor chans att förvränga de frekvenser som kommer från baslådan... Då återstår som jag ser det genomföringen vid hatthyllan och den ev. förstärkning som kan ske mot bakrutan. Antar att man får prova och se... Kan man på ett smidigt och ekonomiskt sätt mäta "ljudet" inifrån kupén när bygget är klart? Har en riktigt bra bärbar dator och jag skulle vilja mäta i syfte att justera fas mellan bas och framsystem mm... Jag kan justera fasen till lådan via fjärr till steget... Har ett 3-vägs framsystem från DLS som ska i och basen ska användas till det som den är bra på om man säger så... Tanken dök upp att konstruera en banpasslåda med skuffen som ena kammaren =))) Hade fått vattenfylla skuffen för att mäta volymen =) Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Jag tror det är rätt tänkt, det går knappast att beräkna i förväg, man måste testa och lyssna/mäta. Rent praktiskt kan man sedan glömma att lasta in väskor och ICA-kassar i skuffen, då förändras hela konstruktionen osv, fast detta kanske är av underordnad betydelse? Det finns säkert möjlighet att mäta fasläge osv i kupén, fast lyssning måste göras parallellt. Korrigerat och rätt fasläge för en viss frekvens, t.ex 85Hz innebär inte att det är korrekt vid t.ex 135Hz osv. FP |
|
|
Tänkte utgå från lådans F-3dB som i detta fallet är 49 Hz... Du känner inte till ngn utrustning man kan handla och koppla till Pc:n? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.