AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
890

Kamaxelsmörjning E34 535ia

Ha
77
Hardy
530iM -02
Hej,
Ska kolla på en 535a. Har läst en hel del på forumet och många skriver liknande nedan:

Se upp med kamaxelsmörjningen, dvs se till att röret som smörjer axeln inte har lossnat, då lär ditt objekt "ticka" ganska kraftigt och byte av kamaxel står för dörren..

Hur hittar jag det här röret egentligen?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Enklare om du tar bort ventilkåpan och kollar skicket på kamaxeln för att sedan byta röret efter ev köp om det behövs.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sitter ju ovanför kamaxeln,och som sagt ett av det vanligaste felen är ju att någon av de två banjobultarna lossnat och orsakat kamaxelslitage...

Men som sagt,om kamaxeln är ok när du kollar på objektet så är ju det mest troliga att röret också sitter på plats...Men när du likaväl har av kåpan så kan du ju "känna" lite på bultarna också så att du vet att denna sitter som den ska..MEN dra inte dessa bultar för hårt,då klämmer du sönder/ihop röret för mycket istället,vilket iaf medför sämre smörjning.

OBS!
Se till att du kontrollerar ventilspelet ganska snart efter ett ev. köp..

Mvh Janne.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Ett annat bra tips om du köper bilen är att göra rent röret ordentligt, exvis tvätta i diesel eller liknande + blås med tryckluft.
Annars kan du inhandla nytt rör + bultar för en överkomlig penning på BMW, då vet du att röret är helt rent :-)
Annat att tänka på, förutom ventilspelet, för långt liv på kammen är att:

- köra på bra olja, helst en med låg kallviskositet för max flöde
- oljeservad som den ska + filter
- ha bra oljepump samt OK backventil i oljefilterkanistern. Lyser oljetryckslampan läääännngggee vid start är något galet med endera av dessa

Bonus är om det är motorvärmare installerad så att den inte drabbats av många kallstarter!

mvh

MW-Guru
Ha
77
Hardy
530iM -02
Ok, bra svar.

För att sammanfatta: Jag kollar kamaxeln genom oljepåf-locket. Ser det schysst ut och det blir köp så ska jag snarast kontrollera röret, ventilspel samt byta olja + filter.

Bilen har utbytestopp sen några år tillbaka, betyder det att risken är mindre att röret geggat igen? Inget tick enligt säljaren iaf. Behövs ventilspelskontroll ändå?
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Hej igen,

är inte speciellt lätt att se något av kamaxeln genom oljepåfyllningshålet. Bättre är nog att öppna huven och lyssna noga. Även om toppen är bytt kan röret geggat ihop, det beror på vilken oljekvalitet som används och hur ofta man bytt olja. Om röret är dragna med den gamla typen av bult kan det lossna. Personligen skulle jag byta olja + filter, rör + bultar och kontrollera ventilspelet direkt (skall vara 0.30 mm på både avgas och insug med motorn "kall över natten")

mvh

MW-Guru
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Använd lock-tight på gängorna hos oljeröret, det gör BMW också, då slipper man oroa sig för att röret har gängat upp sig igen!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja,för att du ska vara "hyffsat säker" på hur det står till med kamaxeln så bör du demontera ventilkåpan helt och syna kamaxelloberna ordentligt,ska inte finnas spår eller slitagetendenser(känn med nageln om du inte kan se med blotta ögat)...

Bra att topplocket är utbytt,med den lilla reservationen att det ju ändå inte är någon garanti att allt är ok för den sakens skull..Har motorn skötts med täta oljebyten/filterbyten sedan dess?...t.ex.
Kompressionen är ok?
Ventilspelet har ägarna brytt sig om osv osv..

Ventilspelskollen är en av den motorns A och O grejer att hålla koll på,så det gör du ändå ganska så omedelbart..Var 2000:de mil kollar jag ventilspelet på mina M30 motorer..

Mvh Janne.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
lånar tråden lite
På min 535 är kamaxeln lite sliten i främre delen. man kan känna lite slitage om man känner med nageln. Jag har kollat bultarna till oljeröret. Fick skruva åt ena. Hur lång tid tar det innan kamaxeln är helt slut när den väl börjat bli sliten?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Noel>>>Tja,ska man vara "petig" så är den ju slut så fort man fått lite slitage på någon endaste nock...Men,nog kan man köra med en "lite sliten" nock "ett bra tag"..men var beredd på att vipparmen där kan gå av "närsomhelst"..

Ett tips bara>>>Varva inte ur den när du nu har konstaterat en sliten nock...

Det är just den främre delen av kamaxeln som verkar först "ta slut" i de allra flesta fall på M30...Säkert mycket beroende på att det är lite svårt för oljan att i alla lägen komma dit på ett bra sätt...Inget + att du nu dessutom såg att främre bulten var lös,säkert bl.a. därför som en nock på ettan gått "torrare" än vad som är nyttigt för dig..

Jaja...Ingen direkt katastrof,men som sagt din kamaxel mm bör ju bytas inom en rimlig framtid skulle jag säga,spelar ju som sagt ingen roll hur många nockar som är slitna(spår i),är endast EN sliten så är kamaxeln bytesklar...tyvärr..

En del har kört lääänge med sliten kam,men då har det oftast inte varit frågan om "nedslitet spår av vippans bredd s.a.s." utan det är mera "pittings" eller så,då är det ju en annan sak...Motorn tappar ju inte effekt eller lever om speciellt i sådana fall..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.