|
|
|
|---|---|
| Har en e36 328 Touring och vid inbromsning från "högre farter" (Autobahn fort...) så vibrerar det från framvagnen något enormt. Bilen vibrerar även vid farter runt 135-165km/h. Vad kan vara felet. Nya bromsar hjälpte inte, har även satt dit nya bakdäck. Upptäckte att dessa var enormt slitna på insidan, såg okej ut från utsidan. Börjar bli rätt trött på detta... Någon som har en aning vad som kan vara fel? | |
SpineKracker |
Låter som hjulvinklarna är lite off.. har du balans i framhjulen? |
| Ja, blir en hjulinställning så snart jag har tid. Framhjulen vet jag inte, kanske ska undersöka balansen på dessa också. | |
| Men det är så konstigt att att det går från normala vibrationer 0-135km/h, enorma vibrationer vid 135-165km/h, för att sedan bli normala igen upp till 240km/h. | |
SpineKracker |
det är ju så att vissa farter framkallar vibrationer medan andra inte gör det.. kolla balansen till att börja med. kostar typ 300:- att få hjulen balanserade. |
| Okej, skall göra det! Tack så länge. | |
|
det kan inte vara att bromsskivorna har gått varma och krocknat? för om det är vid kraftiga inbromsningar borde det va det som är fel. mvh kim |
|
| Tror inte att det är skivorna, samma syndrom både före och efter skiv byte. | |
| Rengjorde du ytan där skivan sitter väl när du bytte skivor och körde in skivorna bra enligt anvisningar ? Spindelleder är ju en ganska vanlig sjukdom med på E36orna med men när jag hade problem med det hade mina borrade skivor spruckit vid borrhålen så det var exakt sådana vibrationer som du säger i högre farter. | |
|
bytte du även bak? Tog ett tag innan vi hittade felet på syrrans (volvo) 740. Lät som om de var ABS när man bromsade, bytte skivor o belägg i omgångar o kollade på spindlar...FRAM... men inte bak. Där var de helt slut. När skivor + belägg byttes ut så försvann alla problem. Eller...ja...de var ju fortfarande tyvärr en volvo... =) |
|
|
Glappa bakre bärarmsbussningar på E36:an brukar ge upphov till vibrationer. Särskilt vid inbromsning. Se pos.6:Länk AE |
|
|
Tillägg: De bakre bussningarna på de främre bärarmarna. Lite klantigt formulerat av mig tidigare. AE |
|
|
hårda inbromsningar gör skivorna satans varma och dom slår sig gärna i nåra minuter.. men att vibrationerna kommer i olika hastigheter och inte konstant är helt normalt när något är obalans.. mest troligt låter det att hjulen är fel-balanserade enlig mej.. |
|
| bara en snabbfråga, har ett par (4) hjul som ej är balanserade....vågar man sätta på dom på bilen och köra till däckverkstan och balansera dom, eller kan dom bli förstörda på att köra 1-2mil? obalanserade | |
|
bara att köra.. balanseringen är till 99% för komfortens skull |
|
| jaha, men ja bör väl göra en hjulinställning oxå antar jag? har inte gjort de sålänge ja ägt bilen och knappast innan heller | |
|
balansera hjul och en hjulinställning.. tror jag kommer göra susen |
|
| är en 4hjulinställning att rekomendera eller ett kasta deg i vattnet | |
|
en hjulinställning kan inte vara mer än rätt om du känner vibrationer och har sneslitna däck ! sen beror de ju på VART du gör de.. går ju på runt tusenlappen om du inte ringer en skola.. sj ska min in på hjul inställning om 2 veckor på en skola.. för 150 spänn.. annars har ja hört att de kan kosta runt 1000lappen |
|
| caroline däckservice i gbg gör de för 499, kostar ju 300 sist ja gjorde en framvagnsinst. så dom 2 extra lapparna kan nog vara värt pengarna, tack för tips och svar | |
|
kör på de ! vsg =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.