|
|
|
|---|---|
| hej.. hur är bmws fyrhjulsdrift till 3 serien? något att ha eller inte. kört lite bmw innan då 325 e30 annars bara audi och jag vet att deras fyrhjulsdrift är riktigt bra och driftsäker. tacksam för svar. bilen jag fundrar på är en 330 diesel isf. | |
|
Är inne på min 2.a 330xi och jag är mycket nöjd. Jag har bott i en by i dalarna där det är mycket branta backar, antingen isigt eller mycket snö. Jag tar mig fram utan några som helst problem där jag alltid fastnade med min 750 E38 eller 528 E39. Jag har tagit mig fram när alla bakhjulsdrivna eller framhjulsdrivna bilar kör fast. När jag är i Stockholm har jag vid flera tillfällen blivit inplogad över natten när de plogar utmed gatorna. De andra står där med sina spadar och sliter och jag bara startar och kör rakt igenom vallarna utan några som helst problem. Kort sagt, jag tycker den är toppen. |
|
| Enig, min går som en pansarvagn på vintervägar! | |
|
Min bror har en 325xi som han är mycket nöjd med. Det är naturligtvis ingen terrängbil, men han hittills aldrig fastnat i snön med den. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
PinZ |
Jag har för mig att det gjordes några tester i auto motorsport för ca 1 år sedan där BMW fyrhjulsdrift vann tillsammans med subaru om jag inte missminner mig. Minns inte hur Audi klarade sig i jämförelsen men att volvo totalfloppade och inte ens klarade något av momenten. Själv har jag bara kört 330xd några timmar, den kändes då mycket bra måste jag säga. 5-10 cm snö med 2 skotrar på släp var då inga problem. Behövde inte ens lyfta av skotrarna det vara bara backa in släpet i snödrivan och köra av =) Som sagts tidigare, lite av en pansarvagn men jag skulle tro att den är lite roligare än te.x. audi då fördelningen och karaktären är lite mer åt bakhjulsdrift. |
|
Tänk på att fyrhjulsdriftssystemen är helt olika på E46 och E90/91. Den som är tekniskt bevandrad får förklara skillnaderna. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| Det nya Xdrive ska ju vara bland dom bästa, men vi som har den förra generationens ska nog inte misströsta. Har iofs bara kört en vinter med min men tycker den funkar riktigt bra. Det gäller att ha bra däck bara om man ska utnyttja driften till max. | |
|
Och bra däck när man kommer på att fyrhjulsdriften inte påverkar bromssträckan.. :) Med fyrhjulsdrift är det ofta först när man bromsar man inser hur halt det faktiskt är. Enda nackdelen med att köpa fyrhjulsdrivet överlag är att det är kraftigt beroendeframkallande. Både lekfaktorn och gå-som-ett-lok-faktorn vintertid är helt underbar. Jag är inne på min tredje fyrkrafsare nu, ingen BMW än dock. |
|
|
Har kört den gamla varianten (e46) några månader nu, funkar bra på väg men går inte att jämföra med mina syncrobussar när det gäller att ta sig fram på lätt ojämt underlag, i låg fart eller vid start. Vid backning är den riktigt usel spinner bara där bak. Fördelarna med bmw är att den inte tvärnitar när man svänger tvärt. Det hela handlar om vad man skall göra med grejerna, till vanlig vägkörning så duger bmw ix. Har kört fyrkrafsat i 7 år och är totalt beroende. |
|
| tänkte mer på hur hållbarheten är för audina kan ju rulla 30000 mil utan några problem.. | |
| Min förra körde jag till 17.000 mil och den jag sålde den har väl kört en 1000 mil till sedan dess. Det har inte varit några som helst problem med fyrhjulsdriften. | |
| m för ska jag köpa en så blir det en som gått ca 16000 mil annars är det för mycket pengar för mig.. ;) | |
|
instämmer att bmw fyrhjulsdrift är bra men tyvärr så är nog subaru överlägsen när det gäller 4hjulsdrift dom håller fast med det som funkar inga fördelningslådor eller annan skit som racklar och kostar pengar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.