|
|
|
|---|---|
|
Jag har upptäckt, som en del andra redan har diskuterat här, att min 523 M52 har börjat visa tecken på svårstartad vid varm motor. Har bara hänt 2 ggr än. Men jag misstänker att det inte är en tillfällighet. Jag har uteslutit tändstift och bensinfilter då dessa byttes i våras. Vad är vanligast? Vevaxel eller kamaxelgivaren? Har läst att det kanske inte hjälper att felsöka. Vad kostar dom olika givarna? Tack på förhand! | |
|
Hade problem med ryckig gång, bilen kunde dö mitt i en korsning mm. Bytte vevaxelgivaren som kostade 900kr i inköp. Women loves BMW |
|
| det du beskriver,låter som vevaxelgivarn som bibi säger... | |
|
bränsletrycksregulatorn. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Sist jag hade problem av sådan karaktär så läste jag av bilens felminne och visst hade den loggat felmeddelande på vevaxelgivaren, men då var det inte att den var svårstartad utan den gick inte bra alls.. Innan jag skulle gå och köpa diverse givare o.d skulle jag låta få felminnet läst, sen vidta lämplig åtgärd! |
|
|
Tack för era svar. Min bil går inte dåligt. Tvärtom, den går jättebra.. precis som den brukar göra. Det enda "fenomenet" jag upptäckt är just att om jag kört den varm sen låter den stå en kort stund så är den svårstartad. Går inte ryckigt eller liknande. Ska göra en felsökning och se vad den säger. Kamaxelgivaren då? den har ju en del andra haft fel på med liknande symptom som jag? |
|
|
Min kamaxelgivare måste snart bytas. De tog ett par varv extra för startmotorn att dra igång bilen och när den väl va igång sä kändes de som om den körde på 5 eller 4 burkar, ingen kompression. Stängde av bilen och startade igen och den gick som vanligt. Detta har endast hänt 2-3 ggr så jag väntar nog lite till innan jag byter. Har läst felminnet och där låg en felkod på just kamaxelgivaren. Jag tror att det är vanligast att giveran på insugskammen går men jag kommer antagligen byta båda när jag väl byter. Låter inte som kamaxelgivaren i ditt gall Corona. --- Länk |
|
|
JAg har samma prob med min,när motorn är varm.. Den startar men dör efter ett par sekunder, och så får jag hålla på 4-5 gånger innan den går som den skall.. Läste mej till att det kunde va kamaxelgivaren men nu blev man ju lite osäker.. Får göra en felsökning.. Vad kostar ett byte av kamaxelgivare??? |
|
|
En kanske till synes dum fråga men har du provat att ge gas vid start. Jag är inte speciellt bevandrad på området men jag vet att gamla bmw kan ha problem med att de behöver gas när de är varma. Tex min. Jesper |
|
|
Jag gissar på kammaxelgivaren, då jag hade exakt samma problem som du. Och vi är inte ensamma om det. Länk |
|
|
Tack för era svar! de1ta: Nu när du skriver det där så har jag drabbats av exakt samma sak att det känns som om den går på 4-5 cylindrar då jag startar den, startar om och den går som den ska, har hänt 2-3 ggr. Jesper: Jo det är ju det jag får göra nu när jag ska starta, ibland. Men det har aldrig varit nåt problem under detta år jag haft den. Bara sista veckorna. Har som sagt bara hänt 2-3ggr än. Borgan: Jag har hela tiden misstänkt just kamaxelgivaren då andra har sagt och skrivit samma sak. Ska försöka hinna och felsöka nästa vecka och kolla om det ligger någon felkod nånstans. om det inte gör det, det behöver inte gör det enligt andra inlägg. annars chansar jag nog och köper en ny kamaxelgivare.. |
|
| Kass temperaturgivare gjorde föräldrarnas Audi A4 -01 svårstartad varm. När den väl gick igång så gick den ofta dåligt ett tag för att sedan gå bra efter man varvat upp den några gånger. Kanske något värt att kolla upp? | |
|
Har samma problem med min 530 -01 Går som en klocka när jag kör den första gången, men blir svårare och svårare att starta efter varje stopp jag har gjort när motorn är varm. Ibland dör den vid korsningar när man ska ge gas igen efter att ha släppt ner den på tomgång. Vet att det inte är tändstift eller bränslefilter för det har jag bytt. Lutar väl även här åt vevaxelgivare eller kamaxelgivare. Någon som vet något bra ställe i Malmö som läser av felminnet till en lagom kostnad? Vad kan det kosta? |
|
| Har haft samma problem fick minst två startförsök innan motorn startadeFörenade Bil iMalmö ville ha 500kr. för att kolla felet.Köpte en kamaxelgivare för 900kr lätt att byta själv | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.