AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.258

Eftermontering navigation och HiFi stereo

Vet någon hur lätt det är att uppgradera sin 5-serie (E60/E61) till att även innefatta navigator? Kan man få tag på dessa någorlunda billigt och är det en någorlunda enkel match för den händige mekanikern att få på plats?

Detsamma för stereon. Om man har normalsystemet, kan man uppgradera till HiFi-varianten någorlunda enkelt/billigt.

Ledsen, men letar förgäves efter trådar om detta. Kanske jag inte letar tillräckligt (bra).
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej
Någorlunda enkelt/billigt: Nej.

När det gäller navigatorbiten får du minst lika bra grejer av en eftermarknadsleverantör till 1/5 av priset. Det du förlorar är integrationen i bilens system och risken för stöld, då en bräbar navigator sybs ganska väl om mna glömmer den i bilen.

När det gäller stereon är det enklaste du kan göra att byta ut 4"arna i dörrpaneler fram+hatthylla bak mot två seriösa 4" kitsystem och sedan ett extrent slutsteg på dessa. samt även köra externt slusteg på basarna under stolarna. detta borde en bilstereoinstallatör kunna göra relativt enkelt/billigt om du inte har lust med det själv, och det kommer inte synas det minsta i bilen.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag är inte 100 på det men jag tror kabelnätet skiljer sig för bilar som stdutrustats med navi vs de som inte har det.
att byta hela nätet är inget man pillar ihop på en kafferast, det kommer kosta en rejäl summa pengar.
men klart, i danmark gör dom det...
men så har dom tillgång till billig öl också ;-)
Tack för tipsen HFR! Fler som har goda råd?

Vet inte hur originalnav presterar iförh till en separat eftermonterad. Gillar integrationen skarpt, men förstår samtidigt att utvecklingen går så snabbt framåt, så jag anar att originalsystemen inte hänger med. Dessutom dyrare att uppdatera kartorna. Har jag rätt?

Intressant om ljudet. Är det alltså endast högtalare och slutsteg som skiljer? Inga "knappar" eller inställningsmöjligheter? Inte fler högtalare, bara "fetare"? Hur mycket på ett UNGEFÄR, skulle en dylik komplettering ligga på tror du?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej!
vad uppdateringar kostar till originalnavi har jag inte koll på, men det är inte direkt någon fri marknad, så priserna ligger fömodligen högre.

när det gäller original-systemen e60/61 så skiljer de sig främst genom bättre kvalite på element o förstärkeri. hifi har diskanter fram/bak, vilket std saknar. men det får du ju med i 4"kiten du köper.
logic7 har lite fler högtalare, bla center, fler bakhögtalare, dolby ljudprocessor och allmänt högre kvalitet på grejerna. dock att få in ett sådant system i en bil med std, är troligen mycket dyrt och knappast värt pengarna.

jag tror lösningen jag skrev ovan blir betydligt mer prisvärd. kanske rör sig om 1,5-2'kr per kitsystem, ca 3-5" för ett4ch-steg och ett 2ch-steg. så runt 6-9'kr + ev montering.

det skiljer alltså inget i manövreringen, dock har ju logic7 fått en egen EQ-meny i iDrive.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
kan hända att ljudbyggaren tycker ni ska byta ut basarna under stolarna också, då detta är nästa svaga länk. lite mer pill, men byter man även dessa så borde man ha ett ljud i klass med logic7 , minus möjligheten till surroundljud/centerhögtalare.
Allt verkar tala för att extern GPS är bättre, synd att man bara är sådan torsk på att vilja ha ALLT integrerat och i original....

OK, det verkar landa kring 10000 då, inkl monteringen? Då återstår väl att sälja in att barnljudböckerna gör sig mycket bättre med lite mer bas...:-)

Tack för fina tips HFR!
Visa användare
18
Bajje
520iA -05
Men jag har däremot en fråga.

Är det någon som redan har uppgraderat sin E60 med ljud? Isåfall har man då bilder under uppgraderingen. Flr jag är mest intresserad hur det ser ut bakom stereon, hur man får ut den och man enkelt uppgraderar ljudet. Hjälp!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
i e60/61 med idrive hade jag tyckt att det är lämpligast att låta original HU sitta kvar. den huvudsakliga begränsningen för välljud sitter inte där utan i förstärkare och högtalare.
frågar du en bilstereohandlare kommer han att säga något annat så klart, pga att han vill upprätthålla sin försäljning..
Visa användare
18
Bajje
520iA -05
Ja självklart.

Men jag undrar om det är NÅGON som ens har försökt ge sig in på att bygga ljud i e60? Isåfall hur har man gjort det?? Finns det bilder på hur det ser ut bak till stereon osv...
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jag har hittills inte sett någon som bytt HU i e60/61.
men kolla runt på e60fanatics.com , inte helt omöjligt att någon gjort det.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
adressen var visst lite fel..
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.