|
|
|
|---|---|
|
Så nu har det hänt. Efter 12 skadefria år lyckades jag skrapa min ögonsten mot garageväggen. Bilen är fullförsäkrad och eftersom skadorna är kostsamma (lack mm) har jag skadeanmält och får reparationen betald av försäkringsbolaget. Fråga: Tror ni att min premie kommer att höjas efter min "ovarsamhet"? Har varit trogen kund hos samma bolag (LF) och har som ovan nämnts många skadefria år. Någon som varit med om något liknande och har erfarenheter att dela med sig? Tackar på förhand för svar. /J | |
|
Du kan slappna av, det är bara när Trafikförsäkringen används som bonus dras av, i ditt fall är det vagnskadan som tar smällen. Mpower |
|
|
betan, Är det verkligen så? Då förstår jag varför det är såpass dyrt att försäkra... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag har samma uppfattning (pga egen erfarenhet :-( ) som betan, detta gällde åtminstone hos Trygg-Hansa för några år sedan. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Då skall jag inte käfta emot :) Har alltid trott att den som _orsakar_ olyckan får sänkt "bonus" /blir av med skadefria år, oavsett det gäller vagnskada eller trafikförsäkring. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag borde ha koll på det eftersom jag jobbar på försäkringsbolag :-) Trafik bonusklass heter det efter 15 år med körkort har man full bonus sen dras det av en klass när man använder trafikförsäkringen osv sen tar det något år så är man uppe igen ,väldigt förenklat men något åt det hållet är det. Finns förmodlingen något system för bonus beroende på hur länge man varit kund också när det gäller andra försäkringar, men det sköts mer automatiskt och skiljer sig mellan bolagen. Mpower |
|
|
betan: Tack för informationen, då blir jag lite lugnare. Betalar nu över 7000 per år i helförsäkring och tycker att det räcker alldeles lagom ;) Mvh /J |
|
|
Det är väl klart att bonus går ner vid skada. Det är ju själva vitsen med bonus, att skadefria år premieras. Medan de som smäller "för jämnan" får betala för det. Skulle tro att alla bolag har så här: "Högsta bonus är 75% på trafik och 90% på vagnskada. Efter varje år utan skada flyttas försäkringen upp en klass. Efter varje skada sänks bonusen tre klasser. Bonus på trafik och vagnskada är oberoende av varandra." Det tar alltså tre år att komma tillbaka, så det kan vara värt att räkna på. Särskilt om man har nån helkundsrabatt, för då kanske man förlorar den på andra försäkringar, tex hem/villa. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
VillaRosa : Som sagt alla bolag har inte samma system men trafik bonusen är 75 % =15 år med körkort,vagnskade bonus känner jag inte till. trots full bonus efter 15 år så minskar i regel premien ändå 18+15=33 en 33 åring i stockholm kommer ha dyrare försäkring vid 33 än vid 63 ,trots lika stor trafikbonus hela vägen. Jag är till 99,99999% säker på att inget bolag straffar andra försäkringar för att man använder tex bilförsäkringen, däremot kan man förlora 10%eller 5 % beronede på bolaget om man flyttar tex bilförsäkringen och har kvar villaförsäkring. Mpower |
|
| Jag har inte fått sänkt bonus pga sådant som trådskaparen pratar om. Inte heller de jag känner som råkat ut för liknande. | |
| Jag blev inblandad i en seriekrock i somras med min "vinterbil" (kasade in i bilen framför som sista bil av 4, bilen blev "skrot" Länk ). Självklart blev jag "vållande" eftersom jag ej höll avståndet. När jag ringde o fråga mitt fb (Tennant, har bara trafik på "surfbilen") så skulle min bonus sänkas vid nästa huvudförfallodag, premien skulle gå upp med ca 25%. Efter inköp av "ny" bil ringde jag runt till många olika fb, sa precis som de var att jag precis krockat o att jag nog kommer vara vållande. Bolaget jag valde till sist (Sveland) sa att det kvittar om jag krockat då alla ny försäkringar får "full" bonus hos de. I vart fall så blev försäkringen lägre än vad den va på den krockade bilen (Passat -91), den nya bilen är en P*ss*t -96. Ska bli "kul" att se hur denna fadäs påverkar M5:ans premie, får väl byta om Vesta behagar att dubblera premien... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.