|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Sitter här och irriterar mig på en sak. Om man äger en bil idag och säljer den vid det tillfället skatten betalas, så får ju den som står som ägare betala skatten. Men om man säljer en bil vid det tillfället och skatten ännu inte är betald. Är det rätt då att säljaren skall betala skatten. Säljaren kommer ju inte köra bilen året som kommer, jag tycker det är helt fel. Sålde precis en bil och är vansinnig för att jag fick betala skatten på en bil som jag inte brukar själv. Nu gick bilen till min bror så jag skiter i vilket i detta fallet. Jag vet inte, är jag helt ute och cyklar? | |
|
Den som äger bilen vid skattens förfallodatum är skyldig att betala. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Jo det var ju det jag skrev. Det jag är ute efter här är om det egentligen är rätt att det är så, inte vem som är skyldig att betala! Jag tycker det skall vara så att den som brukar bilen skall betala skatten. sen hur man löser det mellan parterna är ju en sak. | |
|
Saxat från vv.se: "Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten." Se Länk /// Erik |
|
|
Men snälla läs vad jag skriver... Jag VET att den som står skriven är skyldig att betala, frågan är om det är rätt!! APDaniel: Du vet att jag har rätt! HEHE |
|
| Vem betalade skatten när du köpte din bil då? | |
| Jag betalade in den. | |
|
Jag han skriva mitt inlägg innan jag såg ditt svar. Vem som ska betala skatten är ju en förhandlingssak mellan säljaren och köparen. Finns inget rätt eller fel. // Erik |
|
| Jag tycker iaf att skatten följer med bilen Precis som försäkringen, man får ju tillbaka pengar när man säljer en bil. | |
| Staten vill ha sina pengar därför finns det ingen möjlighet till förhandling... | |
|
Rent teoretiskt så skulle ju vägverket vid ägarbytet kunna återsända kvarvarande summa till säljaren och sedan debitera köpare motsvarande summa. Då skulle det fungera på samma sätt som med försäkringen och vara rättvist. Dilemmat är en stor ökning av administration för vägverkets räkning samt kostnade för utbetalning och fakturering och dom har ju inget att tjäna på en försändring. Vet inte hur det skulle funka att ställa av bilen innan försäljning för då får man väl tillbaka på skatten och sedan när den nya ägaren ställer på bilen så kommer det ju en avi. Frågan är bara vem som ska betala? En av fördelarna med dieselbilar är ju att skatten delas upp på 3 betalningar per år så där kan man i värsta fall bara torska 4 månader... ___ //Ulf |
|
|
En "Nyskattad" bil är ett säljargument, liksom nybesiktigad. Man kan ju ta separat betalt för skatten, tex bilen kostar x-tusen plus 1.200 i skatt. Förhandlingssak mellan köpare och säljare. Annars, som nån skrev, det jämnar ju ut sig när man sålt och köpt några gånger. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Programmer, om du köper en bil som är avställt och senare ställer på den så åker du på skatten. Men, om bilen ställs på i samband med försäljningen/ägarbyte så är den gamla ägaren som får betala skatten. Har varit i den sistnämnda situationen, gamla ägaren vägrade betala in skatten och vår bil fick körförbud, det hela slutade med att gamla ägaren väntade tills kronofogden hörde av sig till honom med massa extra avgifter och betalnings anmärkning som följd! M3 E30Länk |
|
|
Heltsonika: det var inte så jag menade. Det jag menar är att det en förhandlingsak mellan säljaren och köparen vem som tar kostnaden för skatten. Den som är skyldig att betala skatten, själva betalningen, behöver ju nödvändigtvis inte ta kostnaden skatten. // Erik |
|
| jag håller med corex! den som brukar bilen ska stå för skatten. varför kan vv inte låta FB sköta även den delen så att det blir samma system som försäkringen? | |
| CiM: Tack, då har jag iaf en på min sida hehe | |
| Alla är väl på din sida, starta en namninsamling och lämna in till skatteverket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.