AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.381

Ryckig bil efter inspektion 1

bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Hejsan!

Hämtade just bilen från min första service som Z3-ägare hos Novation i Uppsala. Bilen har genomgått inspektion 1. Nu på morgonen efter körning i ca 3km (bilen fortfarande relativt kall) upptäckte jag att bilen "rycker till" var 10-15s. Det kan även noteras en liten dipp i varvtal när detta sker. Jag kan inte direkt höra någon misständning eller något liknande men "rycket" i bilen är klart kännbart när bilen står stilla. Eventuellt kanske även detta sker vid körning men kanske inte känns pga andra vibrationer. Dessa vibrationer/ryck fanns definitivt inte innan bilen lämnades in.

Efter kontakt med BMW så sa de att jag skulle testa att köra bilen varm och se om samma fenomen inträffar igen. De sa även att de aldrig hört om någonting liknande (eller så var jag kass på att förklara).

Någon som vet vad detta kan vara för fel? En kollega sa att det eventuellt kunde vara att bilen (styrboxen?) återanpassar sig efter service och att detta kan ta ett tag men jag vet inte.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Hur är det med tomgången? Är den jämn och fin eller har du misständningar / "poffar" då och då?
Jag bytte stift i min och den misständer efter. Vi är några till som råkat ut för samma sak....
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Det är främst vid tomgången som det märks. Men jag kan inte höra så mycket. I och för sig kärde jag Cheva innan och när den misstände var det ingen tvekan om vad som hände, det lät. :)

Fast det borde rimligen vara misständning, vad annars kan göra så att bilen rycker till och samtidigt orsakar en dipp i varvtalet?

Är det någonting som "ordnar" till sig med tiden eller är det något som ska åtgärdas? Så byte av tändstift ingår vid inspektion 1?
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Oj, det har jag ingen aning om. Men jag vet att både jag och Daniel "toksmurfen" upplevde att misständningarna kom i samband med att vi böt stift. Mycket därför jag undrade.....
cl
34
clasf
z3 Roadster 2,8 -99
Tror inte tändstift ingår i Insp 1 utan de kommer först i Insp 2. Dock inte 100, men de bytte tändstift i min vid Insp 2 i varje fall.

"Real men dont eat sushi"
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Enligt BMW (NOvation i Uppsala) byter de tydligen tändstift vid inspektion 1 för Z3 2,8 -98. Jag ringde just och dubbelkollade.
dk
23
dkz3
Bmw 320D -07
Bmw Z3 -97
Verkar vara ett allmänt fel. Jag har samma upplevelse.
Mer info önskas.

/ Danne
min bil Länk
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Tjena Danne!
Har du råkat ut för samma sak? Bytt stift o fått ryck?
dk
23
dkz3
Bmw 320D -07
Bmw Z3 -97
Tjena Magirus!

Nej inte riktigt, jag har inte bytt stift. Däremot har jag ryckig och ojämn tomgång samt att jag antar att det är dax för byte av stift. min bil har snart nått 6´ mil och skall in på service. men ryckig & ojämn tomgång är något som verkar vanligt så mer info i detta ämne är väl på sin plats

/ Danne
min bil Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
den här ryckiga gången är det något som kommer så småningom eller är det så att det uppstår enbart vid tändstiftsbyte? är det ännu ej klarlagt varför det blir så här ryckigt, verkar det som att alla får det så småningom?
mvh Uffe/bildock
A.
50
A.I.C
Z3 Coupe
Min (2,8) är inte ryckig när man kör men om man har den på tomgång och det är kallt kan den ha vissa "störningar" Blir bilen sedan varm så är det okey. Har bytt stift på min så det borde inte vara det som är problemet...om det nu är samma som ni andra har, men det låter så.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Jag är väldigt fundersam över sambandet mellan "ryck" och tändstiftsbyte - finns en separat tråd om det. Vet dock att vi är minst tre som fick detta direkt i anslutning till tändstiftsbyte. Jag börjar fundera på om det är en leverans stift som inte riktigt håller måttet - det är därför jag är intresserad av om fler upplevt det här..... jag ska iaf snart byta tillbaka till mina gamla stift och se om det blir bättre igen då, för innan hade jag inga problem alls!

Men visst, min rycker inte heller vid körning, men jag gillar inte poffarna på tomgång.....
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Min gjorde också det efter ett besök hos bmw, var ryckig på tomgång och i ca 2 - 5 minuter kall. Dock har det varit så många turer till bmw pga lysande motorlampa att det verkar vara över. Var nått avgasrelaterat problem....
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag har efter en tids körning, ca 300 mil, efter service fortfarande dessa "ryck".

Vad jag är säker på är att detta uppkom iom service inspektion 1 på bilen. Det fanns definitivt inte innan. På fredag lämnar jag in bilen för byte av bromsskivor bak och då ska de även kolla upp detta. Men jag kommer att hävda att jag inte tänker stå för några kostnader vad gäller felsökning etc då det är BMW själva som har åstadkommit felet.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag lämnade in bilen på Novation imorse för byte av bromsskivor bak samt att de även skulle kolla upp dessa sk "ryck". Mycket riktigt så påpekar en mekaniker när jag lämnar in bilen att det har hänt lite nu och då med nyservade bilar där tändstiften byts att motorn kan gå lite ojämnt och att tändstiften oftast är orsaken.

Med min bil var de inte helt säkra på varför motorn inte gick jämnt men efter byte av samtliga tändstift så går motorn återigen som en klocka. Iaf enligt deras utsago, ska hämta bilen idag om ngn timme och testköra själv. :)
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Trots byte av tändstift återfick bilen samma "ryck" även efter byte till nya tändstift. Ska åka tillbaka till BMW imorgon igen. Knasigt.
Du kan ju be BMW att testa med att montera stift av annat fabrikat. Ofta ändras ju innehållet i stiften pga nya miljöbestämmelser och lagar, men om det gäller just dessa stift kan jag inte svara på. Vilket fabrikat är det på de nya stiften? NGK?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.