AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.976

Polerrosor på inlämnad bil

Hade häromveckan en sapphiresvart-metallic Z3 inlämnad för polering och lackförsegling.
När jag hämtade syntes direkt en del polerrosor, men påpekade inget, då jag tänkte att de antagligen var vaxrester som försvinner efter första tvätten.
Tyvärr var vaxrester inte fallet. Efter att förseglingen härdat och bilen är tvättad, så syns de fortfarande tydligt. Vid motljus är det väldigt påtagligt, man kan se var polertrissan vänt och bilen ser pga. detta en aning flotting ut. Även i vanligt ljust syns rosorna en aning.

Min fråga är nu hur petig man kan vara mot en polerfirma? Jag vet att svarta lacker är väldigt svåra, att lacken inte är ny och att den ser blank och fin ut, om man bortser från rosorna.
Skulle ni reklamerat?

Skyddet som användes är Smartab Silver Seal Nano 2K
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag skulle ha reklamerat. Att det är svårt med svarta lacker vet ju polerkillen innan han började med bilen.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Japp, inte svårt att polera bort dem. Reklamera.
Tack för era snabba råd! :)

Det är inget problem att få bort förseglingen?

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
ett inlägg! som jag läser här i tidigare inlägg så är ju bilen polerad med rosor som följd, men, man har väl inte så tjockt lager av klarlack så det går väl inte att polera så många gånger alltså finns det en risk att fortsätta polera kanske, inte en gång till men sedan? ja då kan det väl gå igenom klarlacken eller? jag undrar hur mycket en lack tål av polering. Det skrivs mycket om maskinpolering men inte vilka risker det finns för genompolering, och som i detta fall det finns rosor kvar på en svart lack, måste det inte slita ännu mer vid nästa polering för att få bort rosorna?
mvh Uffe/bildock
Om det är polerrosor så är dem mikroskopiskt djupa.
Det som gör att dem syns är just att dem är runda och ligger i följd.
Inga problem att ta bort och det är ingen risk att man går igenom då avverkningen blir minimal om man bara gör på rätt sätt.
Lämpligast är att använda en ocillerande maskin. Den lämnar oxå mikrorepor men dem är utformade på ett helt annat sätt så dem syns aldrig som ett skimmer.

Reklamera!

///Micke
Min cabrio Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Åk tillbaks och be att få saken åtgärdad, var inte rädd för att klaga då du också hjälper den som utfört jobbet att få tillbaks sin heder.
I dag finns det så fina produkter att det inte skall behöva bli rosor vid polering.

bildock:
Hur många ggr en klarlack tål att poleras beror helt och hållet på hur mycket lack som lagts på bilen,omlackad, hårdhet etc, dvs det är många faktorer som spelar in. även bilmärke! då lacken har (åtminstone förr) haft en tendens arr vara tunnare på tex vissa japanska bilar , medans volvo och andra "traktorer" tålt att poleras gång på gång.

En van rekondare med tränat öga kan "se" hur mycket som går att tas innan man når basfärgen.

Mvh
Skalman
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Detta ska absolut åtgärdas. Rosorna är lätta att få bort. Att slipa bort någon klarlack är inget ni ska oroa er för om firman inte kör med rubning och ni lämnar in den 1 gång månaden.. En klarlackerad yta kör man dessutom med väldigt finkorniga medel som egentligen inte gör annat än slipar bort oxider och annat som lagt sig "på" lacken.

Kärleken:
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du tar dig tiden och dokumenterar hur du upplever det från ditt håll. Postar brevet och reklamerar så har de som gjort jobbet en beskrivning att utgå ifrån. Får du sen en bra hanterad reklamation är det ju en dubbelt så blank bil med mycket mindre polerrosor. Kunden är den som betalar. Är inte kunden nöjd och leverantören proffsig tar han sig tiden att utveckla sig.
Mvh
Asken
Tack för era svar! :) Jag har snackat med firman och de har lovat att fixa det.
De hade använt en lamullstrissa speciell för svarta bilar. Men är det inte så att polerar lamull ganska hårt? Kanske borde en mjukare trissa användas?
Jag återkommer med resultat på tisdag förmiddag, när den är färdigpolerad.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Kul att det löste sig! Jag har ofta varit för snäll, liksom du verkar vara, och har inte riktigt orkat gnälla. Sedan har jag gått och stört mig i evighet.

Men på senare år har jag har lärt mig att det är enkelt att reklamera, bara man gör det på rätt sätt. Var bara vänlig och saklig så funkar det 100 % av gångerna. Så man ska inte vara dumsnäll, då är det lätt att bli utnyttjad.

Däremot har jag "kompisar" som kan ringa och skälla ut folk när de är missnöjda, och det skapar enligt min mening bara osämja. De får saken fixad, men är garanterat inte välkomna tillbaks!

Mvh Johan
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej arnold!

Lamullstrissa polerar hårt, dock finns det en speciell trissa för svarta lacker som inte skall lämna lika svåra rosor efter sig, denna trissa skall kombineras med rätt rubbing annars kan det bli tungjobbat!

Mvh
Skalman
Bilen är hämtad, men vädret har bara varit grått och regnigt, så det är svårt att se resultatet.
Killen som gjort jobbet såg direkt rosorna och det var ingen diskussion om att det skulle göras om. Han hade denna gången använt en mjukare trissa som såg ut och kändes ungefär som en gummisvamp.
Sant Johan! Somliga blir offensiva såfort något går emot. Synd både för dem själva och alla omkring att de inte inser att ingen vinner på det.

Tack igen för tipsen och svaren på frågorna :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.