AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
984

byte av urtrampningslager?

Ha
3
Havretigern
325ic -92
Hej, Har ett litet problem som jag hoppad någon vänlig själ kan hjälpa mej att utreda.
Min 325 e36 årsmodell -92 har nu rullat runt 22500 mil och för en dryg månad sedan fick jag problem. Det är ett vinande/tjutande/gnisslande/mekaniskt ljud som hörs underfrån bilen(svårt att avgöra exakt varifrån då det bara hörs då bilen är i fart. Till en början uppenbarade sej missljudet endast när jag la i en växel och släppte upp kopplingen. Efter ett tag lät det konstant och ja valde att ställa bort bilen i ett par veckor i väntan på att den lokala mekanikern skulle komma hem från semester. Förra veckan blev jag otålig och lät läraren för fordonsprogrammet testköra bilen och lyssna vad det kunde vara. Till min stora förvåning var ljudet helt borta, hur hårt jag än körde. Nåväl i väntan på ljudets återkomst började ja köra bilen igen. och ikväll kom det tillbaka efter ett par hårda varv runt byn:).
många jag frågat tror att det kan vara urtrampningslagret, kan detta stämma. och vad skulle det kosta isf. Själv kan jag väldigt lite om bilar och vore tacksam för svar.

MVH

/Erik

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tror inte att det är urtrampningslagret! Urtrampningslager, arbetar precis som namnet antyder endast när kopplingen är ner/urtrampad.

Har du ett slitet urtrampningslager, kommer du till en början att höra ett vinande ljud när du håller kopplingspedalen nertrampad, ljudet ska upphöra när du släpper upp pedalen. Det här vinande ljudet kommer så småningom att övergå till ett ljud som kan liknas vid den från ett gruskross. Därefter kommer det att vara kört och du kommer inte att kunna koppla mer.

__
Bilblogg:
Länk
Ha
3
Havretigern
325ic -92
okej!
vad kan det då vara för problem? växellådan?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.