AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.865

Klarhet om lack och klarlackering önskas

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej!
Jag har ett par frågor om kostnad för lackering, samt nyttan av flera lager klarlack av en liten anledning:
Plötsligt stod den bara där, stolpen... bilen stannade och jag tänkte: JAHA!, slog av maskin och gick ut och tittade...
Jag har alltså backat in e24:an i en lyktstolpe!

Den lodräta lackade plåtytan strax ovan stötfångaren har fått ett halvcirkelformat avtryck plus att plåten under stötfångaren också måste riktas.

Jobbet jag vill ha gjort är: Kollisionsmärkena återställda (plåtjobb) samt nödvändig lackering av bakdelen. Plus lack av front (+ spoiler), framskärmar, huv samt kaross (och dörrar) nedanför sidolisterna, dvs de delar som utsätts för grussprut.

Jag har hittills pratat med två lackfirmor (de har sett bilen).
Lackerare 1 räknade på ca: 18000kr allt som allt. Med en tåligare "repfri" typ av klarlack lagd i två lager, mellanslipad och sedan 1-2 lager till.

Lackerare 2 föreslog 6-7000kr + moms dvs 8-9000kr allt som allt. Han argumenterade mot nyttan av flera lager klarlack eftersom "klarlacken är mjuk" och inte hindrar repor...
Klart att klarlacken kan bli repig, bara inte själva färgen skadas, det är ju det som är vitsen med klarlack den ger lyster och tar stryk!
Antagligen kan det bli lite dyrare med en annan klarlack, tydligen har dom en tåligare variant om man ber om det...

Det känns som om jag hittat ytterligheterna. Den första dyr, den andra billig, eller vad säger ni? Jag skulle gärna ha lite synpunkter från er kring priser och lacker och lackering i största allmänhet.
Åsikten om att det räcker med ett lager klarlack känns som en ursäkt att jobbet ska gå fort (han ville helst inte mellanslipa, bla av tidsskäl). Jag har alltid utgått från att det är bra med lite extra klarlack, så att man har lite att polera i, eller hur?

Jag kommer att kolla med fler firmor men vill ha era åsikter med innan jag bestämmer mig.

(kommer inte kolla mail på några dagar men skriv på även om jag inte svarar)

vacker förare ska ha vacker bil:)

mvh Fredrik
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
För mycket klarlack är inte bra, den kan tydligen börja krackelera. När jag renoverade B10'an så ville jag ha så mkt klarlack som möjligt så bilen skulle bli både tålig och riktigt högblank (vilket jag naivt trodde hur många lager klarlack man hade).
Jag skulle snarare hitta rätt lackerare som gör ett bra jobb till din pärla än hur många lager man lägger på. För mig blev det Sollentuna Billackering som fick äran och de är minst lika sjukt pedantiska som jag är. Hur många lackerare klarar att lacka en hel bil utan dammnoppor på första försöket och inga apelsinskalstendenser? Så det bästa är att hitta en lika pedantisk kompis har lämnat in sin bil och blivit nöjd över förväntan - där ska du också lämna in den.
Lycka till!

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Vadå? Dammnoppor och apelsinskalstendenser? Hos proffslackare? Det accepterar jag inte ens vid mina egna garagelackeringar. Är det nåt man får finna sig i Fjollträsk? Lämna i så fall träsket och sök upp riktigt yrkesfolk!/ Kludden.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Dammnoppor och apelsinskal ska man inte behöva råka ut för hos en riktig lackerare med box. Oavsett om det är i Stockholm eller nån byhåla.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag har faktiskt aldrig hört talas om en "proffslackad" bil som krackelerat pga för många varv klarlack. Låt lackeringen kosta det det kostar. Jag skulle dessutom ta en funderare på om inte en hellack skulle vara att föredra. Förstå så irriterad du skulle bli om du lägger ut 20000:- och finner att du har nyansskillnad.
Det är ju en e24, god dam it!

mvh Magnus Melkersson
Sextrettifemman: Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Tack för svaren!
Jag är fundersam över argumenten mot många lager klarlack, samtidigt som jag frågar mig vad "extra" jag får för den ökade kostnaden med mellanslipningar och mera lack. Jag tänker försöka hälsa på hos några fler lackfirmor nu i veckan, sedan börja plocka isär bilen i helgen.

Jag håller med dig GooCart, det vore rent mördande med nyansskillnad. En liten, dvs extremt liten, som ingen utom jag och ett fåtal riktiga nördar ser kan jag faktiskt ta, jag tror att det är ofrånkomligt. Men en tydlig skillnad vore en dödsstöt... Dock har de jag pratat med påstått att Diamantsvart är en tacksam färg att "bättra" med.

Till saken hör att jag ett par timmar incidenten bestämde mig för att åka och titta på en M635:a och, om den "levde upp till mina krav" ta den. "Bumse" ville dock stanna i husses ägo ett tag till och kastade en förvirringsbesvärjelse på mig i rätt ögonblick för att göra sig själv osäljbar, åtminstone till själigt pris. Besvärjelsen lyckades och tja... där är vi nu...

mvh Fredrik
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
"...ett par timmar FÖRE incidenten..." ska det stå.

/Fredrik
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Där fick du, tänkte bileländet och körde rakt på en lyktstolpe;(
Är det den där msexan som har varit ute på blocket, den med skärmkrom du tänker på? Den var väl i dina krokar?

mvh Magnus Melkersson
Sextrettifemman: Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Precis så var det! Hur kunde jag ens tänka på att förråda min bil?
Det finns en Bronzitbeige M6:a i Uppsala som ser riktigt trevlig ut. Den var den tilltänkta (men jag är lite tveksam till inredningsfärgen). Men nu blir det som sagt den svarte som får uppmärksamheten istället...

Åkte ny M3:a nu på morgonen btw.

mvh Fredrik
AT
59
ATTI1
A6 -07
Jag hade nog övervägt att nerlacka bilen. Det brukar göra att eventuella nyansskillnader inte syns. Apelsinskal och damm ska överhuvudtaget inte förekomma hos en proffslackare med lackbox och värme. Att lägga på mängder med klarlack tror jag inte är någon fördel för en bruksbil, mer för showbilar. Kika in i lackverkstan innan du bestämmer vem som ska göra jobbet, finns det riktiga lackboxar med fläktar så borde jobbet bli bra utfört.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.