|
|
|
|---|---|
|
Ibland, när det är mycket regnigt och fuktigt ute, eller när jag tvättat motorn, går m52:an inte på alla sex. Den kan också vara svårstartad vid dessa tillfällen. Finns det något under huven som är speciellt känsligt för fukt. Vad kan man i såfall göra åt det? Wargen | |
| Öppna och titta till databoxen. På min bil (motor M50) så samlades det massa björkfrön och skit, som binder fukten där. så öppna och titta så det är rent och fint i utrymmet. Boxen sitter till vänster på torpedväggen sett framifrån,,,, följ alla kabelhärvan så kommer du rätt. Skruva bort skumgummikåpan och plastkåpan bakom den så hittar du boxen. | |
|
Tack för tipset ExHonda! Ska kolla det imorgon. Wargen |
|
|
En annan fuktberoende sak är, tro det eller ej, vevhusventilationen. Har en förmåga att sätta igen på dessa motorer, svårt att kontrollera dessutom. Man kan lossa locket för oljepåfyllningen med motorn igång, motorn ska då gå riktigt illa och vilja dö. Om den går hyfsat ändå, är det bäst att undersöka vidare för då tyder det på att något kan vara fel med vevhusventilationen, tex igensatt ventil. Vet ej varför detta märks tydligare vid fuktig väderlek, men jag har personligen varit med om två m52 med samma symtom och lösning. Brukar även märkas på oljeförbrukningen som ökar. //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
|
Nu har jag kollat båda era tips. Det var bara lite damm vid databoxen, så det kan nog inte bero på skräp där. Däremot är skumgummit lite slitet. En spricka på ena sidan. Kan det ha någon betydelse tro? Jag tog av locket för oljefyllningen och motorn gick väldigt dåligt och hade nog stannat ganska snart. Så det problemet var det inte. Men tack för tipset! Wargen |
|
|
Då kan du istället köpa en burk startgas och spraya kring insugsbälgarna. De spricker lätt med ålder, och sprickor kan vara svåra att se, men vartalet går upp om det kommer in startgas där. Nästa steg blir felsökning av tändspolar. Det kan du söka om på forumet. //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
gretzky |
Vid motortvätt kan det tränga in vatten ner vid tändstiften. Har själv vare me om detta. Plocka bort täckkåpan över ventilkåpan och skruva lös en tändspole så syns det om det är vatten lr fukt där. dieseldoris |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.