AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.393

Angående Bmw 320 Touring E36 -95, funderar på Luftfilter

wa
21
warget
330 XD -02
Volvo 850R -97
Hej! Jag undrar om det skulle ge lite mer drag i min 320 Touring E36 -95,
om jag skulle sätta dit ett sportluftfilter, eller finns det andra möjligheter ?
Vilka luftfilter/webbutik skulle ni rekommendera och varför ?

Tack på förhand //Varg
3M
718
3MW
E36 Ti
har haft en 320 cab 95:a med öppetfilter. det ända som märks är ljudet och inget annat. vissa säger att den blir rappare med det är bara för att de tror så för motorn låter grym med filtret på. rekomenderar stark att du monterar en sådan.
wa
21
warget
330 XD -02
Volvo 850R -97
hehe.. ja men jag vill ju ha effekt... , finns det någon annan lösning ?
pg_ice
K&N med avskärmning då får du några hästar mer.
ljudet gör att du aldrig vill gå tillbaka till symaskinsljudet du hade innan :)

min M3a sticker iväg bättre med öppet K&N och avskärmning men då är inte motorn helt original så jag tippar på att man får ut mer effekt med öppet filter om motorn skiljer sig från original.
sportsystem/chip/öppet filter det är det första du kan satsa på och troligen räcker det.
wa
21
warget
330 XD -02
Volvo 850R -97
Ok! :D så jag kan alltså chippa min 320?? jag trodde det var bara bilar med turbo man kunde göra det på. Jag tror att jag redan har sportavgasystem på den, men jag är inte säker. Vart kan jag chippa den ?
Och vilka säljer k&n filter ?
pg_ice
K&N
Länk

Chip:
prata med Lennart Köhler
det han inte vet om BMW är inte värt att veta
Länk

eller så ringer du itsfun
Länk
wa
21
warget
330 XD -02
Volvo 850R -97
Tack så hemskt mkt :D Nu kanske jag kan bli lite nöjdare med bilen.
Allt i bilen älskar jag förutom att jag köpte allt för liten motor. Det lixom känns på bilen att den var byggd för att gå mkt hårdare, men motorn är klen. Men är man student så är man :P
Nej, du kommer inte att få någon direkt märkbar (åtminstone inte i paritet till hur mycket du får betala) effekt genom att chiptrimma bilen och montera ett öppet luftfilter. Det du får är ökad ljudvolym, mer smuts in i motorn och högre varvstopp, om man skall hårdra det.

Din bil har samma standardluftfilter som M3 3,2. Om filtret är tillräckligt "öppet" för att kunna släppa genom all luft som behövs för M3:an, tror du inte då att det räcker till din 320 med halva effekten? :-)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
105
Björnbårg
320i M-sport
rekomenderar att inte sätta i öppet filter, drar mer soppa utan att gå bättre alls. köp större motor...
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Håller med dem två föregående talarna.

Mvh Markus
wa
21
warget
330 XD -02
Volvo 850R -97
ok, men om man skulle göra den där chipningen så kanske man kan få ner bränsleförbrukningen och få den lite piggare, vilket hade varit bra. Men även om det inte blir nån större förändring på effekt så kanske den blir bränslesnålare. Nå jag får väl ringa och höra iallafall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.