|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 316i -93 har ett irriterande problem. Jag kan inte varva mer än 4000 varv /min. Efter 4000 så börjar den gå dåligt och låter illa, jag uppfattar det som att den går på tre cylindrar. Problemet avhjälps genom att trycka ner kopplingen och låta motorn gå på tomgång ca 10 sekunder sen är det som det ska igen. I början fanns problemet lite högre upp i varvtalsregistret men nu ligger det kring 4000 rpm. Tidigare kom problemet främst i högre farter men nu kommer det vid 4000 rpm oavsett växel. Vad kan det vara? Bensinpumpen känns inte så trolig, exempelvis så kan jag köra i säg 30 kmh på femman och trycka fullgas utan protest av det slaget. Borde väl gå så pass mycket soppa då att problemet skulle uppstå om det var pumpen? Enligt mätaren drar den mer då än på motorväg. Är det någon som haft samma problem och har svar på problemet? Det är ju ingen raket från första början och den blir ju inte rappare när man har 2000 rpm mindre att köra på... Tacksam för svar! //Kalle | |
|
HAr samma problem, bara det att bilen stryps vid över 4000rpm. JAg misstänker bränslepumpen, har kollat nästan allt annat. Pumpen kan mycket väl vara dålig i ditt fall, bränsletrycket är betydligt högre desto högre varvtal du håller, därav kan pumpen vara dålig men bilen orkar dra på 5an från låga varvtal. HAr din bil dessutom gårr över 20000mil känns det ännu troligare med pumpen. |
|
|
tjenare! jag har en 316 -93 med exakt samma fel som du har kalle! men vet fan inte vad det kan vara! första var det vid 4000 varv, sen tanka ja etanol o då gick de o varva till 5500 men blöddrade sen på tomgången som den gjorde när "varvstoppet" var vid 4000 varv, men nu har "varvstoppet" kommit tillbaka till 4000 varv och det är jävligt drygt, när jag inte är en sån person som gillar att titta på gas pedalen :D tacksam för svar ! |
|
| Leden att behöva säga det, men ni har allihop M40-motorer i era bilar - den motorn har en osviklig förmåga att slita ned kamaxelns nockar, med exakt det symptom ni beskriver. Oftast, men inte alltid, drabbas motorerna också av kraftigt ventiltick, särskilt vid kallstart då det kan låta som en bättre stenkross under huven..... Botas tyvärr bara med total topplocksrenovering för x antal tusenlappar, vilket bilarna sällan är värda. | |
|
jag läste det förut på nån tråd men trodde inte de va den :P bilen knackar också, trodde det var ventilknack :s |
|
|
gunnare, vad har M40 dåliga motorkonstruktion med oförmågan att varva ur? Min kamaxel ser riktigt skaplig ut och bilen tickar klart lite, egentligen ingenting och jag är en mycket kritisk person som anmärker på minsta oljud. Min bil varvar till rödmarkeringen 6000rpm i friläge men bara 4000-5500rpm när man lägger i växel, desto högre växel desto sämre förmåga att varva ur. Jag känner till ventiltickande 318/518 M40 motorer som alla klarar av att varva ur till rödmarkeringen. En bil med sliten kamaxel blir såklart slöare och accar sämre, drar mer bensin, men har aldrig varit med om att det ska hindra bilen från att varva ur. Jag har riktigt svårt att förstå hur en fin eller skaplig kamaxel med endast lite repor i på någon nock ska kunna ge upphov till att motorn inte går att varva ur? Ni som har haft problem och har det med era M40 motorer, hur ser era kamaxlar ut / tickar era motorer? Min egen teori är att bensinpumpen är dålig, vanligt på E30 att den går sönder efter 20000mil, vilket också förstärks av att bilarna sågott som alltid kan varava ur i friläge men inte med växel i då det blir betydligt mer motstånd, skulle sliten kamaxel vara orsaken skulle bilen konstant inte varva mer än tex 4000rpm. I mitt fall varierar det också, ibland går 2ans växel till 5000+rpm medan ibland redan bryts vid 4500rpm. |
|
|
FRIFART, i och med konstruktionen att kamaxelnockarna trycker mitt på vipparmen, blir det en 'uppväxling' av fjäderkraft och ventillyft. Kamnockarna är bara drygt hälften så höga som ventillyftet, och trycket mellan vippa och kamnock är nästan dubbla ventilfjäderkraften. Kamaxlarna är dessutom gjorda i ganska dåligt material, med en tunn ythärdning. Dessutom vet vi att de hydrauliska ventilspelsutjämnarna (ofta felaktigt kallade 'lyftare') har en tendens att bli igensatta vid minsta slarv med oljebyten, med ibland väldigt stort ventilspel som följd (slammer/högt tickande, speciellt vid kallstart). Det stora ventilspelet sliter rejält på kamnockarna, och det förvärras av att anliggningstrycket på nockarna är så högt. Till råga på eländet behövs bara 1 mm slitage på kamnocken, för att 2 mm av ventillyftet ska 'försvinna' - det stryper de cylindrar som har slitna kamnockar. Detta ger i sin tur förryckta blandnings- och mätvärden för insprutningen, varvid lambdaregleringen sätter igång att strypa bränsletillförseln på alla cylindrarna (även de friska) för att få korrekt lambdavärde. Om du vill kan du få se en kamaxel jag sparat - 518i-motorn den satt i vägrade varva över 5000, och då är det bara ett nätt och jämnt synligt slitage på två av nockarna. Efter byte av kamaxel varvar motorn glatt till 6500. |
|
|
Gunnare, jag är helt med på att slitna kamnockar resulterar i att lyfthöjden för de hydrauliska ventilspelsutjämnarna blir förändrade, dvs lägre höjd vilket gör att de cylindrar som har slitna nockar får mindre bränsle och vid en maxprestation av motorn så kommer de att få för lite bränsle och därför uppstår detta strypfenomen dvs att bilen inte vill varva ur. Men, varför går det hur lätt som helst att varva ur i friläge samt att bilen stryps på lite olika varvtal på samma växel? Som sagt allt vad du säger låter logiskt och jag tror dig, men jag kan bara inte förstå varför flertalet 318E30 med M40 motorn många gånger klarar av att varva ur precis som vanligt (6000rpm) trots att motorerna tickar som skördetröskor? Känns helt overkligt att jag skulle ha det problemet då motorn går så fint i övrigt och inte tickar alls faktiskt, kör jag flera gånger i veckan med bilen så låter det inget från motorn, det är när bilen står och andvänds sparsamt 1gång per vecka så den tickar lite, och speciellt vid uppstarten då den är kall i 1/10 sekund. |
|
| gunnare, du får gärna länka mig en bild på din kamaxel så kan jag jämföra med min befintliga i bilen. | |
|
Det kan även vara så att katalysatorn gjort sitt. Det ger precis de symptomen som ni beskriver. Läste nyligen en notis i BMW Car angående detta fenomen som nu börjar drabba en hel del äldre BMWs. Själv trodde jag att katalysatorn borde hålla bilens livslängd, under förutsättning att bilen körs på rätt bränsle. |
|
| har kollat katten, alltså har plockat bort katten och kört utan men det är samma fel, bara att de låter lite mer =) | |
|
Ni får ju tro vad ni vill, jag har i alla fall konstaterat på flera M40-motorer att sliten kamaxel gett precis de beskrivna symptomen - motorn har vägrat varva ur. Det har i samtliga fall varit ganska svårt att överhuvud taget se slitaget med kamaxeln på plats i motorn, men efter kamaxelbyte har motorerna återfått sin forna varvvillighet. Ska försöka ta en bild på min 'sjuka' kamaxel och lägga upp här. |
|
| okej, tror det är den så blir väll att bli av med den och köpa en annan beemer =) | |
| jo. du kör ju e36 också då är det ju lättare att slita sig än om man äger en e30. | |
| Är inte dyrt att köpa renoveringssats till M40 motorn, på KOED.com vilket är en dansk BMW importör kan man köpa hydrauliska ventilspelsutjämnare, vipparmar, kamaxel för mellan 3000-4000kr inklusive frakt, finns flertalet som gjort det och var mycket nöjda. Gör arbetet själv och man klarar sig lätt på 5000kr, topplock behöver ej lyftas samt inte heller plocka loss ventiler och slipa in om kompressionen för övrigt är bra och bilen inte blåryker eller tar olja. | |
|
FRIFART, bra tips! Klarar man sig på 5000 kr kan det ju i alla fall vara försvarbart att reparera bilar som i övrigt är friska och fina. Kan bekräfta att bytet går utmärkt att göra med motorn på plats i bilen - vill också passa på att påpeka vikten av att även byta kamrem + spännrullar samtidigt, en kamrem som varit demonterad får absolut inte återmonteras! |
|
|
Exakt gunnare, men då passar man på att taijma bytet av kamaxel, ventilspelsutjämnare, vippor när det är dags att ändå byta kamrem så att säga, så blir det ingen merkostnad så att säga. Själv ska jag byta kamaxel vid näst, nästa kamremsbyte vilket blir vid 28000mil, alltså dryga 5000mil eftersom motorn inte för något oväsen eller har speciellt sliten kamaxel. Ska man vara riktigt noga kan man då också lyfta toppen och slipa in ventilerna samt byta vevaxellager, oljepump (för kanske 2-3000kr till) så har man en ny motor som pallar minst 20000mil till med rätt service (och olja), för M40 är en trevlig snål motor som dessutom är billig att både äga och försäkra, vilket gör den till den kanske bästa bruksmotorn en äldre BMW kan ha (bortsett från M10, som jag anser är något föråldrad och har tråkigare karaktär jämfört med M40). Visst är M42 bättre ur hållbarhetssynpunkt jämfört med M40 och M43 kanske är den bästa, men de sitter ju i lite dyrare vagnar som inte kan räknas till skaran billiga, roliga, pigga 10000kr vagnar. (För 10000kr får man ingen fin E36 M42 eller E34 M43 iallafall som dessutom är tyngre.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.