AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.626

Finns det en extra vattenpump på E34..?

Har haft div problem med kokande bil...Rivit toppen å inga tecken på att den har läckt eller sprickor...Läste på forumet här om en 518 att det finns en extra vattenpump för att få bättre cirkulation på vattnet via värmepaketet...Stämmer det och vart sitter denna pump..Kan det vara den uppe i vänstra hörnet av motorrummet..??

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Stämmer!
Är den ett nödvändigt ont eller kan man koppla bort skiten...Problemet som jag ser det är att det är en ingång i värmepaketet och 2 ut..Hur hänger det ihop..?

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Den pumpen matar väl bara ut vatten i värmepaketet? Om man stänger värmeventilerna så bör ju inte cirkulationspumpen ha någon funktion. Dvs. kokar bilen med stängda värmeventiler så har du ngt annat fel. Jag tippar på kass termostat/vattenpump/viskokoppling.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Håller med Limpur. Cirkulation i värmepaketet borde snarare minska risken för kokning än tvärtom. Om den pumpen däremot inte funkar blir det visset med värme i kupén.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ja vi får se vad som händer...Att jag vart misstänksam när jag rev ner skiten var att det var knappt nåt vatten i värmesystemet...Bestämt mig för att när jag plockar ihop motorn ska jag koppla förbi allt iaf...Får jag motorn och kyla å allt fungerar som det ska kopplar jag in det igen å felsöker vidare...Förstått att det e nogrannt med luftning å så men kan ju inte komma in luft i ett fungerande system om allt är som det ska...Vattenpumpen verkar frisk och provade köra utan termostat utan lyckade/förändrade resultat

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Jag hade läckage på min cirkulationspump och på den vägen skulle det ju kunna komma luft i systemet. Värmepaketet kan ju även läcka men då brukar man få glykoldimma på insidan av rutan.

Har du provat spola igenom kylaren? Kan ju vara så att den beckat igen och att du inte har någon cirkulation där.
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Hade exakt samma fel i somras! Efter toppbyte, motorköp(tänkte byta skiten då jag i det närmaste gett upp) och sju fullvärdiga helveten, hittade jag felet..
Bakom expansionskärlet, på kylargaveln, hittade jag på ren tur en ca 1dm lång spricka som jag försökte limma med all världens limmer och div annat kladd utan att lyckas. Först när jag kapade en bit av den svarta kylarplasten som ska dölja mellanrummet mellan kärlet och gaveln(fyller ingen viktig funktion) och helt enkelt använde det som lödlod, smälte jag ihop sprickan med lödkolv.. Att jag inte hittade felet lättare låter sjukt, men antagligen så tätade den när bilen inte var tokvarm och när den kördes. Allt funkar klockrent efter det iaf.

Man tager vad man haver..det är lätt att vara snål när man är pank. :o)

Lycka till!

Ja är det lågbudget som gäller så e det....Hittar jag inget fel å inte får skiten å funkar får ja väl sparka igång den andra häcken...Den går men diverse andra problem men har ju en bil att plocka ifrån...Men tack iaf för tips å svar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.