AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.839

Montering av motorvärmare

er
3
erli1
120d-07
Hejsan min första fråga här som medlem, har köpt en ny 120d (kört 100 mil är helnöjd) ock undrar nu är det någon där ute som har monterat en motorvärmare på en sådan? "det är den nya motorn som det gäller" om man läser på nätet ser det ut att vara Kalix som finns men blir lite fundersam då det verkar finnas från 500W till 2000W vad väljer man? om någon har monterat en värmarsatts skulle det vara kul med några bilder på installationen.

mwh erli

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Normalt är säkringen på 6 ampere så det blir 6x220= 1320 W du ska klara med motorvärmare och kupévärmare.
th
105
thepe
520iM -10
Titta på DEFA om du menar motorvärmare och inte kupevärmare. Finns både slang och blockvärmare.

Länk

Thepe
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag ska köpa Defas blockvärmare och klämma dit den själv, borde vara en enkel match att installera. Har bara inte bestämt mig för var jag ska placera uttaget men jag lutar åt det undre luftintaget (M-sport).

Slangvärmarna är ju billigare och troligen effektivare men aningens bökigare att få på plats.

Apropå, är det någon som har koll på om det finns lämplig genomföring i torpeden för ett kupéuttag...?

MVH Jonas
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jonas T,

Jag undrar exakt samma sak som dig.

Förresten, hur fungerar en blockvärmare? Kräver inte dem att det sitter frostpluggar i blocket? Gör det det på 120d?

Mvh Johan

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vilka priser har du fått på slang- respektive blockvärmare?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag skrev lite fel, det är trågvärmare jag menade, inte blockvärmare. D.v.s. den ligger an mot oljetråget. Lättmonterat men som sagt knappast lika effektivt, inbillar jag mig åtminstone! Den som vill kan ju iofs montera dubbla!

Har fått kompispris av en handlare så jag kan inte säga vad jag betalar ;)
Men på Mekonomens internetkatalog kostar trågvärmare 1310:-, slangvärmare 608:- (Calix) resp 870:- (Defa). Komplett sats Calix med kupeuttag hamnar på 1865 medan Defa blir dyrare (2630 med trågvärmare).

På en 177 hk motor tror jag inte man kan montera trågvärmaren, där är det nog bara slang som gäller.
er
3
erli1
120d-07
Tack för svaren, det ser ut som att det är en slangvärmare som gäller då min är en 177 hk mod; på bmw visste dom inte det är märkligt! det torde följa med en montagebeskrivning med sattsen får man verkligen hoppas på. Genomföringen i torpedväggen kan bli ett spännande arbete, på min förra e39 var det inte helt självklart hur man skulle dra uttaget in till kupen men trägen vinner som man brukar säga.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Vad kostar delar utan montering och vad kostar det med montering?
120d
Går fortfarande o väntar på att min BMW handlare ska höra av sig vilket han skulle göra när det finns en blockvärmare framtagen till min177hp. Bilen levererades i april då med endast kupe uttaget monterat eftersom man säger att ingen blockvärmare finns framtagen till nya motorn.
hallgren
Någon som vågat prova Biltemas värmarekit?
Installationsbilderna verkar vara samma som Calix...
Biltemas kostar komplett 900:- jmf med ca 1900:- för Calix och 2200:- för Defa.
OBS! man måste köpa "installationkit" också: Länk
Består av 2st 90graders slangar, några klammor och ett rör för 516:- Calix lr 395:- Defa. Finns inte på Biltema.

Ovanstående gäller för M47TU (med slangvärmare)

Hur vet jag vilken motor jag har, M47TU eller M47T2?

120d
Har mailat med DEFAs kundtjänst dom uppger att ingen värmare till nya 177hp motorn finns framtagen än, men beräknas finnas inom 3-4 veckor....
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Min ska in för montering av motorvärmare på onsdag. Dock har Defa fortfarande inte tagit fram någon värmare till motorn, utan endast kabelstammen för montering av kupévärmare finns... Har ni hört något nytt datum när den släpps?

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Bi
17
Birctror
120D M -08
Groze, har du fått något leveransbesked från Defa om motorvärmaren till 120D -08?

Mvh

ew
4
ew 200
120dM 08
530dAM Touring 02
525tds Touring 92
Jag kallstartar aldrig en dieselbil. Nu har jag fått ut min nya BMW och har fått besked att tidigast om tre veckor kan Defa leverera värmare. Tycker att det är skandal. Tydligen är det endast kontaktvärmare på tråget som gäller, slangvärmare godkänner inte BMW med hänvisning till cirkulationen, allt enligt säljaren. På min bil har de missat att montera infällbara ytterspeglar trots att det var beställt. Hur var det med kvaliten

mvh
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har inte fått något leveransbesked ang. värmaren än. Jag har iof inte frågat säljaren heller. =)

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Bi
17
Birctror
120D M -08
Pratade i går med kundtjänst hos KG Knutsson, som är Sverige distributör för DEFA, och fick beskedet (efter att dom kontaktat DEFAs utvecklingsavd) att motorvärmare till 120d med 177 hk motor kommer att levereras först vid årsskiftet.

Trist.

Mvh

120d
Nytt mail från DEFA idag!
Nya beskedet är att värmare DA 413851 levereras idag från Norge.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.