AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
486

Någon som vet vad evapporatorn är för något

Mankan
Tja!Va inne på en firma och provtryckte mitt ac system och fick till svar!Byte av evapporator,accumulator,fyllning samt läckkontroll ac-Priset skulle bli 12847kr.Är det dyrt eller??Vad är evapporatorn för något och var sitter den?Samt accumulator?Någon kunnig som vet?

Mankan
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Evaporation (av latin evaporatio) avdunstning förångning.
Det vill säga den delen inne i bilen som avger kyla och oftast kallas förångare i fackligt språk. ser ut ungefär som kondensorn (vet inget finare namn) fast mindre, som är den delen som sitter framför kylaren och som ser ut som en kylare.
Accumulatorn är en liten potta som jag tror sitter på höger framkant av bilen undertill och som funkar ungefär som ett expansionskärl när gasen är kall respektive varm.
Ackumuera = samla, lagra
12.000:- låter väldigt dyrt för lite kyla, kolla med fler firmor som inte slänger sig med så fina ord och som kan förklara för dig vad det är som är trasigt och se om du inte kan byta vissa av dessa delar själv.

Håkan Hagelkvist
Mankan
Ska kolla runt lite.Men han förklarade för mig att det satt inne bakom stereon.vart vet jag ej!Så nu blev jag ännu mer förvirrad!
Mankan
Ska kolla runt på lite fler firmor och hoppas på bättre pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.