|
|
|
|---|---|
Leibel |
hålller på attt montera ett en 86 323 motor med 5vxl låda från en e30 i en e21 316 mitt problem är att e21 har 4 bultar i gummiplattan mot växelådanmen e30 har tre st. sammt att e30 lådan är lite längre. tänkte direkt att vxllåd byte var enklast men det passade inte. bytte då medbringaren från (e30) tre till (e21) fyra vingar men det var grövre splines på. vad är enklast för att få ihopdetta bygge? har e21 323 samma kardan längd och vingar på medbringare som 316 hade? eller får ja borra en ny flex platta och helt enkelt flytta motorn frammåt? fast enklast kasnke är att bara korta kardan..... mvh stellan |
|
Jag hade samma problem när jag stoppade ner en m30-motor i min e30. Vad jag tycker är smidigast är att du tar en hardyskiva (den med 3 hål) och första biten av kardanen från e30 och kapar och svetsar ihop med e21:ans kardan. Det går säkert att hitta delarna billigt på skroten. Vad beträffar skarvningen kan du antingen måtta ut och låta en verkstadsfirma kapa och svetsa så att de kan balansera den med, eller om något av kardanrören passar innuti det andra kan du föra in det smalare i det grövre och svetsa ihop. Då måste du vara noga med att centrera dem väl annars får du vibrationer i drivlinan. |
|
| ser nu att du redan har hardyskivan och kardanen från e30. Då tycker jag absolut att du ska korta/skarva den med e21:ans. Man vill ju inte flytta fram motorn, då försämras ju viktfördelningen :) | |
| Ett tips till: När du mäter, gör det då inte med den främre e21-delen för långt inkörd över splinesen i den bakre delen. Annars kan du få problem att dela bitarna utan att behöva lyfta på motorn eller lossa bultarna i hardyskivan i framtiden. Med drivlinan på plats ska du bara behöva lossa växellådsupphängningen och stödlagret på mitten av kardanen och dra neråt där för att få isär kardanen vid splinesen. Att lossa bultarna vid hardyskivan var bra mycket jobbigare för mig. | |
Leibel |
japp det blir skarvning av kardanen som gäller. satte i motorn idag med e30 motor fästena och den hamnade jävligt långt fram. minst en decimeter melllan motor och torped. ska man ta ett par e21 motor fästen elller kanske lika bra att ja får smida ett par egna motor fästen? mvh |
| Nog inga problem att göra egna, bara de blir tillräckligt starka. Fästena kommer gå lite frammåt om jag inte misstar mig, och då behöver de vara styvare än om de bara går rakt ner. Om du gör egna kan du nog flytta bak motorn nån cm till jämfört med original e21 323 :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.