|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Min bil, med M40B16 motor överhettar. Har bytt termostat, vattenpump, och kollat alla kylslangar jag kan komma åt, och allting flödar fint, även kylaren. Fläkten och viskokopplingen fungerar bra. Kylaren är i bra skick. Tempmätarnålen ligger oftast runt det sista strecket innan det röda. Ibland över, ibland under. Inget vatten i oljan eller vice versa. Någon som vet vad som kan vara fel? Jag tror inte heller att jag lyckas lufta systemet korrekt. Hur jag än gör så kommer det bara luft/ånga ur luftnippeln/skruven på kylaren. Hur gör man? | |
|
Tappa ur all kylvätska och spola igenom hela kylsystemet med en vattenslang med lite tryck i, gör så i 5minuter och fyll sedan på med kylvätska igen (glykol+vatten). Starta upp bilen på tomgång och vänta tills den uppnått arbetstemperatur, tryck på alla kylarslangar och känn om vattnet cirkulerar runt i systemet. Öppna luftskruven och kläm på slangarna, varva upp motorn lite till kanske 2000-3000rpm för att snabba på uppvärmningsprocessen så motorn når arbetstemperatur. Glöm inte att dra på fläktarna för fullt med full värme och öppna dem helt!! JAg gör på det sättet och får aldrig någon luftficka kvar i systemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.