|
|
|
|---|---|
|
Hej, i lördags gick mitt passagerar handtag på 330ci:n åt fanders! är det någon som vet hur man får av ett yttre dörrhandtag på coupe/cabrio dörrsida och allt e borta, så det är just själva handtaget som måste av(antar jag) vajern verkar ha lossnat på det, någon som vet om detta är ett vanligt fel? försökte söka på det innan men hittade inga inlägg om det just på e46:or, please help me! står på jobbet nu med en dörrsida nere och vill inte vara kvar hela natten / TACK / Daniel | |
|
Du behöver inte demontera dörrsidan för att lossa handtaget, det görs utifrån. Jag har gjort det på en E46 sedan -01, jag vet att konstruktionen ändrades på årsmodell 01. Man lossade den svarta pluggen i dörrens bakkant, sedan kunde man skruva ur en insex-skruv innanför. När väl den var lös, lossade låscylindern och man kom åt att få bort handtaget. Jag minns inte exakt hur jag gjorde detta, det var ett par år sedan. Jag minns att jag hittade infon på någon amerikansk sida, prova att googla lite. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kan tillägga att anledning till att jag gjorde detta var att en plastbit på handtaget gått av, så det gick inte att öppna dörren. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag demonterade o monterade mina dörrhandtag idag med hjälp av TIS så jag skriver ner det medan jag har det i huvudet. Detta gäller bilar from 09/00. Bilar före 09/00 skiljer sig lite i moment 2 annars är det samma. Ibland kan man behöva man justera mekanismen efteråt vilket beskrivs i moment 4-6 nedan. Dörrens innerpanel behöver som sagt inte lossas. Svårighetsgrad: 2 Verktyg: Insex + torx som ej får vara hylsa för åtkomstens skull. BMW specialverktyg nr 009322 att kila mellan med alternativt vad som helst som har tjockleken ca 5 mm och som inte skadar lacken (tex trä- eller plastbit). Moment 1: Lossa först låscylindern med skydd a) Ta bort pluggen på dörrens bakre kortsida som sitter i höjd med dörrhandtaget. På coupe/cabrio viker man undan gummiskyddet överst på dörrens kortsida. b) Lossa insexskruven i hålet och dra sedan ut låscylindern (eller skyddet om det är passagerardörren). Moment 2: Lossa dörrhandtaget a) Öppna dörrhandtaget och kila mellan något som är ca 5 mm mellan handtag och dörr så att handtaget stannar i nästan helt upplyft läge. b) Titta in genom hålet på dörrens kortsida och man ser nu en torxskalle därinne. Justera ev. kilen så att man kommer åt torxskurven. c) Skruva torxen moturs(!) tills det tar stopp. Detta gäller både för förar- och passagerarsidan. d) Dra handtaget bakåt och utåt tills det lossar. Moment 3: Montering Omvänd ordning där torxskurven skruvas medurs med åtdragningsmoment 2 Nm. SLÅ INTE IGEN DÖRREN FÖRRÄN ÖPPNINGSMEKANISMEN ÄR KONTROLLERAD ENLIGT MOMENT 4 OCH 6 NEDAN. ÄR DEN FELJUSTERAD KAN DÖRREN INTE ÖPPNAS IGEN UTAN ATT RIVA SÖNDER DÖRRPANELEN PÅ INSIDAN! Moment 4: Kontroll av öppningsmekanism med öppen dörr a1) Använd en skruvmejsel för att stänga låshaspen på dörrens kortsida. b) Lås med nyckel c) Lås upp med nyckel d) Öppna med det yttre dörrhandtaget Om det funkar gå till moment 6. Om låshaspen inte reagerar (eller stor kraft krävs för att öppna) när dörrhandtaget lyfts behövs justering enligt moment 5 och/eller 6. Moment 5: Justering av öppningsmekanism a) Lossa den lilla runda gummipluggen som sitter på dörrens kortsida ca 5 cm under hålet man använde i moment 1 och 2. Därunder sitter en insexskruv. b) Justering görs genom att lossa skruven lite och sedan dra åt den igen. Obs olika skruvriktning på förar- resp. passagerardörr. Förardörren: Lossa skruven genom att skruva moturs och dra åt den medurs igen med 5 Nm Passagerardörren: Lossa skurven genom att skruva medurs och dra åt den moturs igen med 5 Nm. c) STÄNG INTE DÖRREN innan öppningen kontrollerats igen enligt moment 4. Upprepa ev moment 5 tills låshaspen fungerar och handtaget går lätt. d) Sätt tillbaka gummipluggen Moment 6: Kontroll av handtagets överspel med öppen dörr a) Använd en skruvmejsel för att stänga låshaspen på dörrens kortsida. b) Öppna sakta med yttre dörrhandtaget. När låshaspen frigörs ska handtaget kunna dras ut ytterligare minst 2 mm innan stopp. c) Om spelet för litet justera låsmekanismen och upprepa moment 6. Åtdragningsmoment och distansmått från TIS. molle |
|
| Fick bort pluggen på dörrsidan men jag hittade ingen insexskruv där, ser det likadant ut på min? jag har en e46 -98. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.