AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
542

Mätar urkoppling, går det?

undrar om det går att koppla ur mätaren på en 318 e46?? såatt inte milen syns? Har ttittat på en som har gått 9000 mil, men den ser slitnare ut och jag litar inte helt på killen som har den nu. Bilen är svensksåld.. Tror inte att han ställt tillbaks mätaren utan förr att han skruvat ur den så att milen inte registrerats...är detta möjligt? Vart ska man isåfall titta om det har skruvats? Tacksam för hjälp.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En auktoriserad BMW-verkstad skall kunna läsa av om den har blivit skruvad.

Mvh
Har en bekant som kopplade ur mätaren på en Polo som han hyrde, var bara en kontakt på växellådan som man drog ut, plättlätt. Känns dock mer troligt att mätaren är skruvad om bilen verkar ha gått längre än mätaren visar, har en känsla av att det är jobbigt att åka några längre sträckor utan att veta hur fort man kör.

Länk
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Om man kopplar ur h-mätaren på en nyare volvo så registreras antal minuter bilen har körts utan mätare och går att läsa av hos en volvohandlare. Skulle tro att bmw har samma funktion men jag är inte säker...

who dares wins...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om nån vill vara riktigt seriös med det där med att koppla ur mätaren så borde det väl funka med att köpa en till givare och koppla sladden till den istället. Givaren sitter givetvis strappad någonstans och ej på rätt ställe (då borde väl bilen tror att den är inkopplad vilket den iof är) men inga mil registreras.

Visst borde detta funka utan att det finns en enda chans att härleda det?

Men förhoppningsvis är det inge dumskallar som är villig att köra utan mätare för att slippa miltalen. Den som fifflar med mätare mm kan inte ha något samvete. Tänker dom inte på att det är efterträdarna som får ta smällen?
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
MalteK: Jag körde ett par månader utan hastighets mätare i min bil. Kollade med en kompis hur mycket bilen varvade i 100km/h på "femman" sen var det ganska snabbt gjort att räkna ut hur fort man körde med hjälp av varvräknaren. Jag kopplade inte ur mätaren för att mygla med milen utan det var en kabel som gick av inuti höljet under bilen. I tron att det var kretskorten som kostar en slant så avaktade jag och felsökte typ allt annat först till slut hittade jag kabelbrottet.
Kollade en M3-97 hos en autkoriserad BMW för två år sedan, de kunde där se att bilen var körd 1500 timmar med urkopplad mätare, vilket kan innebära 15 000 mil efrtersom denna bil var importerad från Tyskland. De sa då på verkstaden att datorn som de kopplat på kunde upptäcka detta eftersom de som kopplat ur mätaren inte varit proffsiga nog att nolla datorn efteråt. Det går alltså köra med mätaren urkopplad, koppla i den igen och sedan gå in i styrboxen och sopa igen spåren efter sig så att det aldrig går att se att den varit urkopplad!! Så försök att bedöma skicket - gå inte efter mätaren. I och för sig så borde den väl varit servad på BMW - kolla stämpel och ring dit för kopia på faktura.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.