|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min bensin mätare , nålen visar att det är mindre soppa än vad det är. Men när man kört ett bra tag så stiger den sakta uppåt igen. Ganska störande varje gång man ska iväg med bilen, någon som känner till felet?? ..och kostnad ev? /Martin //BMW | |
|
Har precis samma "fel" i min bil. Finns massor av läsning ang detta ämne så sök i arkivet. //Tobmag |
|
|
Mmm..läste lite men hittade inte något som var exakt lika så jag testade med ett inlägg. Får väl gå igenom arkivet igen.. /Martin //BMW |
|
|
Har samma fenomen, precis som tobmag skriver, finns en hel del. Prova med o ange ex "bensin AND mätare" när du söker så silar du bort en del onödiga träffar, vet själv inte än vad det beror på, men lär hitta det, ska bara ploga en stund till. ;) |
|
|
Tja detta är nog inget fel vad jag kunde komma fram till utan "det bara är så" troligvis hänger det väl på någon mjukvara i någon av kontrollenheterna. Jag vet att mätaren ballade ur helt en gång när jag tankade och hade samtidigt tändningen påslagen - bör undvikas. //Tobmag |
|
| Jag har ungefär samma problem med min Mercedes SLK. men den visar rätt när det är fulltank och sedan vid halvtank åker mätaren baklänges istället för att sjunka ner. Den visar tvärtom med andra ord. Gjorde felsökning hos Mercedes och det var inte givaren vilket jag hoppades på. De sade att det är fel på mätaren och hela instumentpaneln måste bytas. Kanske det är samma problem på Era BMW om det inte skulle vara givaren. | |
Amethyst |
"tankade och hade samtidigt tändningen påslagen - bör undvikas." Har oftast bilen på vid tankning, aldrig varit några problem. |
|
Amethyst. Ser att din bil är ca 10 år äldre. Antar att det har hänt en del med elektroniken under tiden? "har oftast bilen på?" tändning eller "R" läge? "R" läget är OK även med min bil!! //Tobmag |
|
| Frågade Perre på Bil och motorteknik i Huddinge, för jag har samma fel. Han sa att det sitter 2 nivågivare i tanken och den ena glappar/är trasig. Så ibland visar den rätt ibland fel. Eftersom man har 2 nivågivare och den visar helt olika nivåer så får eletroniken spelet. Hans tips var att byta båda, för man vet ju inte vilken som felar. Det skulle kosta ca 2500:- hos honom med matrial och jobb. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.