|
|
|
|---|---|
|
En vän till mig har en bmw 318 -92 som vinterbil. I mars i år underkändes den pga skavmärken på en bromsslang fram. Eftersom han haft fullt upp under våren så han återbesiktingstiden gå ut och han åkte därmed på en helt nybesiktning. Han åtgärdade felen från föregående besiktning och drog glad i hågen iväg till besiktningen igen. Den här gången fick han nya nerslag på hans trasiga baklyse, vilket har sett likadant ut i 6 år (tejpat.. :) ) och på att det var "bullar" på bägge bromsslangarna bak. Nu blev han riktigt förbannad, då han ansåg att det var en väldigt nitisk nybörjare som besiktigade hans bil, eftersom de inte anmärkt på detta första gången och han inte använt bilen sen dess. Nu har han fått för sig att han skall skita i att besikta bilen så att tiden går ut igen, och sedan åka till en annan station för att se vad de säger.... Jag tror inte att detta hjälper, jag tror att de ser vad bilen blev underkänd på förra gången och tar hänsyn till detta PLUS ev andra fel. Att vänta gör det bara värre, Men han lyssnar inte på detta utan tror att han skall kunna klara sig lindrigare undan om han provar någon annanstans. Ni som vet på detta forum: Har jag eller min envisa vän rätt? | |
| har det blivit bullar på bromsslangarna så är det ju livsfarligt inte bara för han själv utan även för alla andra,det var nog den första besiktningsmannen som ska allvarligt fundera på att byta jobb,nä fixa alla småfel å åk och besikta | |
| Det tycker jag med, men det var inte riktigt svar på frågan..... | |
| DU HAR RÄTT!!!!!!!!!!!! | |
| TROR du det, eller VET du det?? Det är rätt viktigt för mig att veta, det handlar om en femhundring i vadslagningspengar.... :) | |
| inte 100 men ring till en stationschef och fråga | |
|
Då alla stationer i landet är uppkopplade till en databas, så kommer alla stationer att se att bilen har missat en tidigare pålagd ombesiktning, och av vilka orsaker den fick ombesiktningen. Det kommer upp automatiskt i skärmen när de slår in regnummret. Så det är bara att glömma att det går att smita förbi tidigare anmärkningar och ombesiktningar på det viset. Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"... |
|
| Hmmm, känner att femhundringen snart är min.... | |
|
Dr Tinnitus har helt korrekt !!! Genom IT-systemet missas ingen som tidigare skrivits in om bilens anmärkningar Blir mörkrädd när man ser att den förste klanten slarvat sig igenom inspektionen och missat en sådan viktig detalj trots att han ändå anmärkt på annan skada på bromsslangen Finns inte en sportslig att din kompis kan på något sätt slippa åtgärda de totalt livsfarliga fel (bromsslangarna) bilen tydligen har !!!! Hälsa honom att han är en stor idiot som inte borde ha körkort ens om han ens tänker i sådana banor som att inte åtgärda sådana skador |
|
| Han är iofs inte en sån stor idiot som man kan tro. Han kan inte själv hitta de bullarna på slangarna (har inte sett bilen ifråga själv) så iom att den första besiktningsmannen kontrollerade slangarna utan att anmärka på detta så förstår jag hans frusturation lite grann. Men jag var så säker på min sak att vi slog vad om 500:-. Det som gjorde att tvivlet började gnaga i mig var argumenten om att det blir en helt ny besiktning, och den görs förutsättningslöst. Inte för att jag tror det´, men jagf är inte helt 100 på att få femhundringen (bara 98% säker...) :) | |
|
Jag har faktiskt varit med om ett likande fall. Vid bes på en av mina bilar fick jag 2:a på länsgående bromsrör samt 1däck. Bilen ställdes av efter bes då det var dags för vintevilan. När det var dags att ta den i trafik igen så bytte jag bara däcket, in och bes med blankt papper!! Bromsrören var dock i bra skick och borde inte underkänts, men jag ville inte chansa så dom byttes veckan efter bes.. Var bara tvungen att testa om det gick. Detta var ca 7år sedan så de kanske inte hade stationerna sammankopplade då. |
|
|
Jag har har struntat att återbesikta många bilar, ibland samma fel, nya fel. och ibland inga alls. det är inte alltid dom läser i datorn. Det är helt beroende på vem som besiktar. |
|
| HJÄLP! Vad är det du säger! Nu blev jag väldigt orolig för min femhundring!! | |
Vantage |
Vet inte om det är samma sak men... Min jobbarkompis ( jo det är faktiskt sant det här ) skulle besiktiga bilen och fick 2 st 2:or. Han orkade inte åtgärda felen inom 1 månad så istället för att skämmas för att han inte åtgärdat felen så skickade han sin tjej att besiktiga bilen !! Till saken hör att han inte sa till tjejen att felen var kvar, "det bara blev så " ursäktade han sej :-))) Tjejen kom hem och sa inget, så han frågade försiktigt hur det gick....."jodå det gick bra"...vad då bra frågade han undrande...."jo bilen gick igenom utan anmärkning !!?? Har för mej att det rörde sej om en Bromsledning och styrled. Helt absurt va ?? |
|
inget nytt att tjejer får många privilegier i vardagen, lättare att få lägenhet, alla är supertrevliga och hjälpsamma etc. , stör mig ganska mkt på detta pga allt snack om jämlikhet. |
|
| Skall skicka tjejen nästa gång i kortkort och djup u-ringning han får glo hur mycket han vill bara den går igenom =) | |
|
Gamla brister som inte blivit godkända kommer automatiskt upp i handdatorn när fordonet tankas upp. Har brister uppenbart missats vid den föregående besiktningen bör du ta upp detta med platschefen på den stationen där besiktningen utfördes. Har du haft några extra utgifter för att det missats kan du kräva ersättning för detta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Tack! Nu känns det bättre.... | |
| Update: Min kompis bil är nu besiktigad, utan att han gjorde ngt åt felen, förrutom ny tejp på baklyset. Och bilen gick igenom prickfritt! De såg givetvis på SBP att bilen hade 2:or sen förrut, men de kunde faktiskt inte förstå varför han fått anmärkning på bromsslangarna!!! Han har visat mig dom också, och det syns ingenting på dom. I mina ögon(och tydligen besiktningsmännens, på den "nya" stationen) så är dom felfria. Så båda hade rätt på sätt och vis. Ingen vann vadet! | |
|
Beppo: Det där med bromsslangar som "lagar sig själv" har jag också råkat ut för några gånger. Det kan bli så att ett brott i kordväven gör att det blir en bula på slangen som sedan kan gå tillbaka när trycket släpper och oljan sipprar tillbaka. Oftast kan man framkalla bulan igen genom att trycka hårt på bromsen. Första gången blev jag lika förvånad som kunden. Jag hade vid besiktningen visat kunden bulan, så han hade själv sett den. När verkstaden sedan skulle byta slangen hittade de inget fel på den och tyckte kunden skulle åka tillbaka till Bilprovningen. Vi tog in bilen och jag skulle visa bulan, men då var den naturligtvis borta. Efter lite kliande i huvudet hoppade jag in och gjorde ett högtrycksprov, och mycket riktigt svällde bulan upp igen. Kunden åkte tillbaka till verkstaden och berätta och visade och fick sedan slangen bytt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.