AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.674

Hur många mil håller en koppling normalt?

Hejsan,
Kollar på olika 3:modeller, en del är importer andra inte, men försöker bilda mig en uppfattning (har fått mätarfiffelnoja) om de uppgedda körsträckorna är rimliga på bilarna som verkar intressanta. Är det rimligt att byta koppling efter c:a 18-19000 mil? Förutsätter att bilen körs normalt.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är rrimligt, men inte normalt!!..vet iallfall många som kör runt 30000mil iallfall utan bekymmer, mina bilar har gått 21970, 26000, 35000mil utan kopplingsbyte. Det jag vet är att urtrampningslager på bilar körda i statstrafik kan gå tidigt och då byter man ofta hela kopplingen när man ändå håller på pga det jobb det är att släppa ner allt. Så urtrampningslager kan säkerligen gå efter 10000mil på bilar körda i ständig statsfrafik typ stockholms innerstad.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Sen finns ju förstås den typen av förare, oftast äldre herrar och damer, som verkar använda kopplingen istället för gasen som hastighetsregulator. Jag drar alltid öronen åt mig om jag hör bilförsäljarsnacket 'bilen är bara körd av en äldre herre/dam, så den är jättefin'. Detta efter att ha sett ett antal av dessa äldre personer, förmodligen med nedsatt hörsel, ligga konstant på 4-5000 rpm, och reglera hastigheten vid backning/start/parkering med kopplingen.
I och för sig såg har jag inte sett någon av dessa körande BMW, men ändå.

En annan orsak är ifall tidigare ägaren hör till dem som av någon outgrundlig anledning konstant sitter med vänsterfoten på kopplingen, oavsett om de kör på motorväg eller inne i stan. Ligger vänsterfoten då lite för hårt på pedalen så kan man nog räkna med att det sliter rejält med lameller.

Används bilen som dragbil så är det ju helt naturligt att kopplingen får mer stryk än vid normal körning.

Vad ville jag egentligen säga med detta inlägg...förmodligen det självklara, att 'normal körning' kan vara något helt annat för tidigare ägare än det är för dig :-)

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.