AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.081

Behöver råd vid beställning av ny 320iT

Funderar på att köpa en 320T (med nya 170hkr motorn).
Har några funderingar, dels vilken färg jag skall välja. Tycker att platinabrons verkar rätt snygg och lite ovanlig. Eller gör det bilen osäljbar om 3-4år?
Vidare så känner jag själv inget behov av xenon, men undrar även här om det kan vara smart att välja för andrahandsvärdets skull.
Sensatec är det något att ha? Helskinka finns det inte plats för i kalkylen. Det blir antingen tyg eller sensatec vad välja?

Tänkte utrusta bilen enl nedan:

Larm
Dragkrok
Isofix
Sportstolar
Förvaringspaket
M-ratt
Advantage
fälgar 156 16"
Comfort
Metallic
Xenon
Sensatec
Att lägga till xenon kommer nog varken göra till eller från vad gäller andrahandsvärdet. Det är få tillbehör som du får tillbaka pengarna för den dagen då du säljer bilen. Sen så tycker jag att du ska lägga till xenon enbart av den anledningen att det är mycket snyggare ljusinfattningar med xenonljusen.

Sensatec hade jag personligen hoppat över. Jag tycker att det känns allmänt plastigt och syntetsikt och föredrar hellre en vanlig tyginredning.

Annars tycker jag att du har en vettigt utrustad bil!

/// Erik
Förmodar att det är den nya karossen du är ute efter - eller!? Kan bara hålla med J_Bunk angående xeon - ljusinfattningen ger en mer "clean look", men det är ju olika från smak till smak...

Om jag hade varit i ditt ställa hade jag satsat på M-paket II - gör så otroligt mycket både för utseendet och körkänslan!

Lycka till med köpet!

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?"
J_Bunk
Känner mig benägen att hålla med kring sensatec.

tesovla
Vad gäller m-paket så gör det att priset springer iväg för mycket, tyvärr.
Egentligen inte faceliften i sig som jag är ute efter. Men jag tror att motorn i nya 320 blir en bra avvägning mellan kraft och förbrukning och att 325 springer iväg för mkt i pris.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Xenon ger dubbelt så mycket ljusutbyte som Halogen och jag skulle inte ens överväga att köpa en bil utan Xenon, vare sig ny eller begagnad. Dessutom är Xenon billigt till BMW, jämför med 14.000kr som det kostar till en VW touareg (11.000kr till Golf).

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hur ser paketen ut till 320? När jag köpte min bil valde jag "Dynamicpaketet", som innefattade xenonljus, sportchassi, sportstolar och 17" fälgar samt en del andra småsaker. Dessutom blev då M-ratten billigare.
Det ger samma körkänsla som M-paketet, men betydigt billigare. Å andra sidan ger naturligtvis 17" + sportchassi sämre komfort än 16" + standardchassi.
Rabatt på M-sportpaketet just nu: Länk

La just beställning på en ny 320i som tjänstebil. Efter mycket "vånda" blev specen följande:

A22 Sparkling Grafit Metallic
Klädsel
ANAT Blue Shadow / Alcantara

7R6 Comfort
663 Radio BMW profesional
521 Regnsensor
534 Klimatautomatik
540 Farthållare
465 Fällb. Ryggstöd + ski.säck
4AE Armstöd fram
507 PDC bak
431 Automat. Avbländ backs.

337 M-sportpaket
2MEM Dubbeleker
481 Sportstolar fram
520 Dimstrålkastare
704 Sportfjädring
710 Lädersportratt
715 Aerodynamikpaket
760 Shadowline högglans
755 Individual innertak i antracit

Utrustning, fabriksmonterad
3AC Dragkrok
6FL USB-anslutning
493 Förvaringspaket
522 Xenonstrålkastare
302 Stöldlarm
320 Utan modellbeteckning
676 Hi-Fi högtalarsystem
644 Telefon f bluetooth

Gjorde jämförelsen med att i stället välja Comfort+Dynamic & Advantage och i övrigt lika utrustning. Prisskillnaden till M-sportpaketvarianten enligt ovan blev försumbar.

/Udo Dirkelsniff
Länk
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Kan du leva med någon grå/silver metallic-färg lär det tveklöst underlätta försäljningen den dag det blir dags.

Xenon är inte så dumt.

Skulle också vilja slå ett slag för M-sport, kanonpris nu, och då får du den ( enligt mig ) trevligaste klädseln.... =)

---
Mvh //M artin

tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Ska du inte ha multifunktionsratten och takreling?

/T
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Ingår i paketen !!!

---
Mvh //M artin

Tidigare så har just M-sportpaketet, steptroniclådan och skinnklädsel varit de främsta värdehöjarna. Troligtvis kommer det att vara så fortfarande med viss reservation vad gäller automat till 320i.

Jag hade alltså absolut övervägt M-sport när det dessutom nu rabatteras kraftigt. Här ingår dessutom M-ratten sportstolar, snyggare fälgar samt annan klädsel.
Missade 249 Multifunktionsratt...

/Udo Dirkelsniff
Länk
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Men du hoppar över rails?
Tack för input, alternativen med Dynamic eller M-paket låter intressant. Får köra några vändor till i excel för att se ifall det går ihop ekonomiskt.. Det är lite märkligt att M-paket kampanjen inte finns på bmw's hemsida.

Udo, vilken totalsumma hamnade du på? Har du fått ngn leveransdatum ännu?
No
5.161
Nockenwelle
Rabatten på M-paketet var väl något som bara gällde en begränsad tid?
Mikey Mos: Skicka en mailadress med PowerPosten så kan du få mina excelfiler. Beställde 30 augusti, leverans i slutet av november.

Nockenwelle: "17100:- Får jag i rabatt och erbjudandet gäller i alla fall kvartalet ut enligt min säljare..." för att citera mig själv i tråden jag länkade till. Borde alltså gälla september ut, minst...

/Udo Dirkelsniff
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Ja, då borde det gälla september ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.