|
|
|
|---|---|
| vilken olja ska jag ha i min bmw 535i e34 1989? | |
|
Vilken LL-98, LL01 eller LL-04 klassad oja som helst. I en M30 så räcker det gott och väl med LL-98 typ: VAvoline SynPower 5W-40 Mobil 1 5W-40 Freude am fahren |
|
| I motor , v-låda , diffrential eller i vad? | |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående motorolja är det som commander_krill säger, vilken LL-98, LL-01 eller LL-04 fungerar alldeles ypperligt. Viskositeten 5W-40 brukar vara lämplig. Min får alltid Shell Helix Ultra 5W-40 (bor man i nordligare delar av Sverige kan tex Shell Helix Ultra 0W-40 vara ett alternativ, den är också LL-98 klassad). För växellådan köper jag från BMW vilket då blir Castrol TQ Dexron III. För differentialen köper jag också från BMW vilket då blir Castrol SAF-XO 75W/90. |
|
Hur kan man rekommendera en BMW LL olja till en bil från 89? Det finns inga Long Life krav på någon E34 och en olja blir inte automatisk mer lämpad för användning bara för att den är LongLife-klassad. Jag tycker att du ska satsa på syntetisk olja, eftersom den inbördes balansen mellan korta och långa HC kedjor är mycket jämnare i en syntet än i en mineralolja. Detta är viktigt eftersom det innebär att oljan slits mycket jämnare då oljan inte innehåller några lättavdunstade partier. Vilket även gör oljan mer motståndskraftig mot oljeförbrukning. Vem som tillverkar oljan är inte intressant, utan oljans kvalitet avgörs enklast med hjälp av oljans API och ACEA klassnig. Satsa på en olja som minst uppfyller API SL/CF och ACEA A3/B3/B4 och du kommer att ha en mycket bra olja. Rekommenderad viskositet är 5W40. I princip innebär det att du kan välja den olja som uppfyller kraven ovan och som kostar minst! __ Bilblogg: Länk |
|
| Biltemas 5/40? | |
|
okej. tack för dom bra svaren! Andreas |
|
|
Välj hellre en 0W40 än 5W40 p.g.a att 0W40 ger tunnare olja = bättre oljeflöde vid kallstart. Ett snabbt och kraftigt flöde till toppen i dessa gamla motorer är trevligt för kamaxel/vippor. Visserligen är skillnaden inte så hiskelig, men alla bäckar små... Min "gamling" går på SLX utan problem. mvh MW-Guru |
|
Det är rätt Mugge, BMW LL märkningen gör den inte mer lämpad, det är bara en märkning som säger att den är lämplig. Som konsument kan man ju se detta som en förenkling/hjälpmedel vid köp av motorolja, eller så kan man se det som ett försök att få oss konsumenter att betala mer än nödvändigt. Allt handlar egentligen om hur mycket tid och intresse man har att lägga ned på att läsa in sig på detaljer innan man bestämmer sig vilken olja man ska ha. Här nedan är exempel på tre olika "nivåer". 1) Enklast är att stega in på BMW och be att få olja till sin bil. 2) Nästa nivå är tex att man nu är medveten om skillnaderna i viskositet och att det finns BMW LL klassning (man kan plocka vad som helst som tex har BMW LL klassning och är 5W-40 så vet att det garanterat fungerar bra). 3) På denna nivå har man nu börjat läsa in sig mer om hel/del-syntet, viskositet, SAE klassning, ACEA klassning är (vilken bokstäver är bra, vilka ska jag titta på om jag kör diesel, om SAE eller ACEA klassningen är bättre att titta på etc etc). Då kan man börja botanisera runt bland oljorna och kan utläsa att Biltemas 5W-40 helsyntetolja har klassningen ACEA A3/API SL vilket tyder på att det är en mycket bra olja. |
Johannes Rydberg |
fördelen med valvoline synpower 5w-40 är att det var mkt ester nåt ä,mne som passar dom äldre bmw motorerna bra som har vipp armar som ibland kan låta lite .. synpower tystar väl ner väldigt fint. jag jämnförde castrol magnetic med synpower på min 320 med m20b25 och den gick märkbart tystare med valvoline oljan. men den när biltema kom till uddevlla så var valet lätt. speciellt när oljan är ganska bra. och BILLIG. halva priset då skiter jag i om det tickar lite mer. (``320-325´´ gamla nicket) |
Estrar är ett vanligt additiv i motoroljor och (om jag kommer ihåg rätt) så används dess egenskaper till framförallt två saker: 1) de drar till sig och binder andra ämnen och estrarna kan då utnyttjas som bärare av andra additiv som är svårlösliga, 2) estrarna "klibbar fast" på molekylnivå och rinner inte av lika lätt från tex en kamaxel vilket är en trevlig egenskap för M30 motorer. |
|
Shit i Long life, kör helsyntet eller delsyntet och byt runt 1000 mil 1500. Körde valvoline synpower 5-40 förut skall nu köra delsyntet eftersom valvoline rekommenderar det. Kommer troligtvis inte märka nån skillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.