AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
968

Motor tappar kraft förrutom på maxgas

su
31
suburban
325i e36 Sedan -92
Hej!

Behöver hjälp med min bmw. Det är en 325:a från 1992 (e36).

Ibland (under normal körning) tappar motorn all kraft. Det händer ingenting när jag gasar förrutom om i top och i bottenläget (d.v.s. typ 0-5% gas och 95-100% gas) då den får kraft men känns lite bromsad.

Om jag då stänger av och sätter på motorn hostar den till och ibland försvinner problemet. Ibland sitter det kvar och jag måste ha den avstängd längre tid.

Felsökning med dator har gett utslag på lambdasond och LMM. Bytte dessa men problemet kvarstod. Har sedan dess även bytt:
- insug
- insprutning
- bränslepump
- katalysator
- databox
- luftfilter

Men problemet kvarstår. När man har bilen inkopplad till dator och problemet uppkommer säger datorn att LMM ibland registrerar 0 d.v.s. ingen luft. Trots att det är fritt flöde av luft (har även testat att då plocka bort luftboxen d.v.s ha helt fritt fram till LMM).

På besiktningen registrerades ett högt HC (felet uppkom självklart precis när besiktningsmannen skulle kolla avgaserna) men övriga värden var ok.

Nu kommer det intressanta :)
När jag bytte databox fungerade bilen bra ett par dagar innan felet återkom.
Om jag kopplar ur lambdasonden (d.v.s. kör utan lambdasond) uppkommer felet inte alls. Men när jag kopplar in en sproilans ny sond (testat både mekonomen och bmw orginal) kommer felet tillbaka.

Eftersom jag inte vill köra utan lambdasond ber jag nu om hjälp. Jag är som ni kanske förstår desperat så den person vars tips leder till fix kan räkna med en liten present :)

Hälsningar,
Adam
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Spjälllägesgivaren?

MVH Patrik

"Nygift!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.