AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
674

Tjänstevikt 320 i cab E30

Bo
27
Bo Mellberg
320i Cabriolet -92
Hej!

Jag bråkar lite med mitt försäkringsbolag angående klassningen på min bil. Det är en E30 av 1992 års modell. Vid registreringen så vägde den 1300 kg, men på mitt registreringsbevis står det tjänstevikt 1420 kg.

Vad har ni för tjänstevikter på era E30:or?

/Bosse
Tjänstevikt 1440 kg enligt registreringsbeviset.
Bo
27
Bo Mellberg
320i Cabriolet -92
Men då har du en tyngre motor. Mer än 20 kg måste väl motorvikten skilja?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hmmm. Varför skulle en 325-motor vara tyngre än en 320? Den borde väl istället väga mindre, med tanke på att det är samma block fast med större borrning (mer "hål" urborrat)...
Jag skulle tro att M-paketet väger en del. Om motorn väger mer eller mindre vet jag inte. Men det är ju i grunden samma motor, M20.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Min 320i cab -89 står med tjänstevikt 1390 kg i pappren i alla fall, men då är det ju en "före facelift"-modell med mindre klumpiga stötfångare och den lite klenare akterplåten.
Bo
27
Bo Mellberg
320i Cabriolet -92
OK. Då verkar det stämma iallafall. Konstigt bara att vågen visade 1300 vid reg.bes.
I tjänstevikten ingår väl 70 kg förare också.
Förare, fullt av samtliga vätskor, reservhjul, domkraft, verktyg
MEN så gott som samtliga sv. sålda har för låga vikter då dom inte är individuellt vägda utan endast "pappersvägda" på uppgifter från importören medan alla privat importer är individuellt vägda därav skillnaden

Orättvis; ja visst (men du kan ju alltid maila Anders Borg att han får väga om alla sv. sålda ( och därigenom få in mera i skattkistan..)) MEN din tomvikt/skatt sitter du fast med tills du ombesiktar en lättad bil tyvärr..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Å andra sidan: det skiljer inte mer än 180 kr om året om man skulle råka korsa över in från 1300- till 1400-kilosklassen, eller 15 kr i månaden. Känns väl inte som sådär supermycket att bråka om...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.