|
|
|
|---|---|
|
Hej har börjat märka att det samlas en tjockare massa uppe på locket där man häller i olja så undra om det e motorn som håller på att köra sina sissta mil eller är det något annat som e fel ?? någon som har samma problem eller vet vad det är ... pratar nu om en 328 i e36 jag kör ganska hårt med den o den drar ju lite olja men det har dem sagt på verkstäderna att det e fullt normalt att den tar llite olja ... och att man bara kan hälla på ny olja så behöver man knappt byta olja hur e det med det eller gubben som sa det till mig är ute o cyklar ? någon som kan hjälpa mig eller ge mig råd hur jag ska fixa det här o vad det är för massa som samlas ? jz | |
|
Att en bil drar mycket olja gör inte att man slipper byta oljan. Kan du beskriva hur denna tjocka massa ser ut? färg, konsistens med mera.... __ Bilblogg: Länk |
|
|
jo jag vet men på verkstaden sa dem att om jag ja till typ 1 liter olja så var oljan fortfarande bra o fanns den tjockleken o kvaliten i den när den blandades ut ... det är lite tjock lager som ser lite gul grå aktigt ut o det fanns inte innan o det e jag 100 % säker på vet du vad det är förnågot eller har du någon aning mugge ? jz |
|
|
Det du har på oljepåfyllningslocket ser, om jag förstod dig rätt, ut som vispad grädde ungefär men är gul grå till färgen? Lite skum-liknande till konsistensen? Det jag har beskrivit för dig, är det som bildas när motorolja och kylarväska eller vatten blandas med varandra under högt tryck i motorn. På bilar som körs mycket korta sträckor, där motorn inte hinner bli genomvarm, är det fullt normalt att det bildas ett mycket tunt lager på oljelocket, det beror på kondens från luften. Men du kör bilen rätt hårt om jag förstod det hela rätt, och då antar jag att motorn hinner bli ordentligt uppvärmd innan, samt att du hade ett ganska tjockt lager med klet på locket vilket nästan alltid innebär problem. Motorn har separata system för kylning och smörjning, det betyder att motorolja och kylarvätska normalt inte kommer i kontakt med varandra. Att du har kletet på locket innebär att du har ett läckage, antingen från toppen eller dess packning. Tar bilen någon kylarvätska? I så fall hur mycket? Hur mycket olje går det åt per 100 mils körning? När toppen börjar läcka och du hittar det här kletet, kan det vara läckage från två olika håll, antingen är det oljan som trycks ut i kylsystemet och du får det här gräddiga kletet i expansionskärlet och på dess lock, eller så trycks kylarvätskan in i vevhuset och blandas med motoroljan och då får du det här kletet på oljepåfyllningslocket. Du har problem med det sistnämnda, dessvärre är reparationen rätt kostsam. Ang. det med att inte byta olja så hade jag nog övervägt att byta verkstad. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Själva bilen tar ingen kylarvätska faktiskt nivån ligger där den ligger jag kör tidigt på morgonen te jobbet och det e ganska kallt ute id 04.00 på morgonen så visst bilen hinner ju inte bli så varm faktiskt men jag varvar aldrig mer än 2000/min i varje växel förren mätaren går över det blåa sträcket i mätarhuset .... sen kör jag ganska hårt med bilen men innan jag börjar gasa på väntar jag alltid så att bilen blir varm ... så vad kan det kosta då o reparera o i värsta fall vad kan hända med bilen motorn ? jz |
|
|
Om kylarvätskan läcker in till vevhuset, kommer nivån i expansionskärlet att sjunka. Sjunker den inte, så är felet något annat. Hur mkt skum/klet är det som finns vid oljelocket då? Vad händer om du torkar rent allt skum/klet och fortsätter köra? Kommer det tillbaka, hur fort och hur mycket? Vad det kan kosta att åtgärda felet om det nu är läckage från toppen är svårt att säga, det beror helt på var läckaget finns, har man otur kan det vara en spricka i toppen och då måste du byta hela toppen. Annars kanske det räcker med att byta packningen och plana toppen. Men billigt blir det aldrig. Det absolut värsta som kan hända är att du får in för mkt kylarvätska som i motorn blandas med oljan som gör att motor skär pga otillräcklig oljecirkulation. Jag skulle rekommendera dig till att inte varva en motor förrän tidigast en 5 - 10 minuter efter att tempmätaren står rakt upp. Det tar alltid längre tid för oljan i motor och låda att uppnå rätt temperatur. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Jag har kollat upp det med locket när bilen har stått parkerad så finns det ingen klet på själva locket ... när jag går upp på morgonen o ska köra till jobbet o när jag kommer fram till jobbet öppnar jag o kollar o då finns det lite lite klet i mitten av locket men det e inte alls mycket bara en rund ring kring mitten av locket där dem två klämmorna sitter som stänger själva locket o efter jobbet e det borta o då finns där inget då ser locket ut som vanligt ..... så jag vet inte hur jag ska lösa själva problemet om jag borde ta det till en verkstad så dem får kolla på det och e där något som är fel eller inte ? jag brukar aldrig varva min motor mer än 2000/ varv i varje växel förren den blir riktigt varm och jag har haft problem med kylaren förre detta stod check colant level see drivers manual på själva färdatorn ... men det var bara för att det fanns luft i själva slangen och det fixade sig då vi va utomlands med bilen och där va höga temperaturer och stora köer i tyskland o BMW e ju inte precis känd för sina bra viskar .... något som kan ha med detta o göra ? nu när jag e i sverige så e allt bra o temperaturen blir aldrig högre än vad den ska vara står alltid som den ska .... jz |
|
|
Du har troligen inte så långt till jobbet. För av det du skriver här att döma så tror jag bara att det rör sig om vanlig kondens. Det är inget farligt, bara att köra vidare. Jag tolkade dina första inlägg som att du hade rätt kraftig skumbildning. Hade du haft problem med toppen, så hade det samlats mycket klet på locket, ungefär en halv deciliter efter ett par mil eller så. Det du beskriver här är inget att oroa sig för. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Nej jag har inte så långt till jobbet bilen hinner knappt bli varm jag har väl max 1 mil dit .... men för den delen varvar jag aldrig heller under den tiden 2000/ varv max medans jag kör dit .... nej jag har inga skumbildningar alls... jag hade för mig osså att det va det vanliga kletet men sen fick jag för mig att det kanske kunde vara något värre för jag har inte haft några såna problem innan men det e ju kanske för jag aldrig titta så direkt ´när jag stängt av bilen ... men det ser bra ut isf .... nej där finns inget klet när jag kört ett längre tag o sen kollar ... men ska man kolla när bilen är kall ? eller när man har kört kanske 5-7 mil o den e varm när ska man kolla på locket hur det ser ut ? det borde ju samlas efter man har varmkört bilen ordentliget o sen borde det ju sitta kvar där iomed att det ska ha en vitaktig färg liknande grädde ? jz |
|
|
Det du hittar orsakas bara av kondens, fullt normalt. Hade du haft läckage hade mängden klet aldrig minskat. __ Bilblogg: Länk |
|
|
okej tack så mkt för hjälpen muggen det har gett mig bra magkänsla igen trodde motorn va kass faktiskt ... men så va inte fallet :D hehe jz |
|
|
Om man drar iväg på en riktig långtripp och låter motor få jobba lite kommer kletet att försvinna av sig själv då om allt är som det ska? Börjar bli lite nojjig nu eftersom jag har relativt mycket klet. Åker sällan långt med bilen nu på vintern, 1.5 mil till jobbet. |
|
| under ett helt år så kan det bli en hel del 'klet'. inget ovanligt. ser det ganska ofta på bilar som kommer in på service. så länge bara serviceintervallerna sköts så ska det inte vara nått problem. | |
|
Lånar tråden lite. Även jag har det här så kallade skummet/kletet på locket. Jag har även ett läckage någonstans i kylarsystem. Vet inte var det läcker, dock så är det inga mängder. Fast det blir ju en del efter ett tag, ungefär 1dl i månaden, lite mindre. Men bilen har ju körts så här iaf ett år nu utan några problem. Har kollat oljan också men tycker inte det är något direkt märkvärdigt med den, inga bubblor t ex. Några tips hur jag kan kolla om det läcker in kylarvätska i motorn?! Tycker ju att oljan borde stiga i nivå om det kommer in kylarvätska. Bild på olje locket Länk |
|
|
prova o titta på stickan om oljan har grå aktig färg. om ni inte är säkra så byt olja. oljan är svart när ni tappar ur den. om grå vit är det färmodligen toppen oljan är normalt inte gyllen brun som den är ny, efter 5 minuters körning så är den redan svart, oftast... jag bytte olja 2 ggr på en vecka den va lika svart 2a gången. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.