AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
969

fråga om chiptrim till 525?

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Hej allihop!!
första gången jag skriver inlägg (gröngöling) för jag har precis gått med här på autopower, så jag tänkte dra igång direkt!
Funderar på att chippa min e34 525 24v och tänkte kolla om någon vet om det verkligen blir någon större skillnad? har redan sportavgas+panelfilter. Hur är det med driftsäkerhet? Risk för katalysatorhaveri eller nåt liknande?

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
välkommen till att börja med.vill bara säga att chiptrimma en sugmotor,är knappt märkbart...
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag chippade min 525i 24V -91 och skillnaden märks, men den är tyvärr mycket liten. Är det bara för prestandan är det inte värt pengarna.
Om man däremot uppskattar mjukare och jämnare acceleration (M50 accar gärna lite etappvis) och lägre förbrukning kan det vara värt att chippa. Min bil drog knappt 0,05l mindre per mil än med originalchippet.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Tackar för info, ett jämnare axx skulle man ha, inte för den rycker men tendesen finns ju..
det kommer nog bli chippning framöver. jag har kollat runt lite och och hittat ett företag som heter tm chiptuning som monterar och programmerar för 2500kr.
Är det någon som har erfarenhet av detta företag? vet ju att superchips finns men det brukar ju kosta mer.
är det skillnad i kvalite på chippen? Det är ju viktigt att den som utför chippningen vet vad den håller på med.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
På din bil byter man chippet till ett nytt med förprogrammerad programvara. Det går att byta själv, om man vill. Jag gjorde det.
De som chippar verkar vara nöjda med: Länk
Själv hade jag modet att testa ett hemmabränt chip med programvara från någon av de kända BMW-trimmarna i Tyskland, vet ej vilken dock. En chansning som gick hem, det fungerade kanon. Före det hade jag faktiskt ett BSR-chip som jag fick reklamera då tomgången blev jo-jo och lambdavärdet skenade på Bilprovningen.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Ja det är väl mindre kul kanske, men med its fun- chip kan man ju ta ur och sätta i original om man är orolig när det är besiktningsdags. Jag trodde det var ett sånt som man får ta isär och löda dit nytt chip, men där hade man fel..
Its fun verkar ju lite seriösare iallafall, har hört här på forumet att dom är mest realistska när det gäller siffrorna också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.