AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.166

Toppen eller ganske inte ?

jo
28
johnz
BMW 525i -90
Dumma kylarvätska försvinner och jag ser inte vart det tar vägen heller.

Ingen vatten i oljan
Ingen avgaslukt i Expainsionkärlet
Ingen varning för överhettning

Håller på att bli helt galen :)

Toppen+sotningssats+packningar bytta 2003

AAAAARGHHHHHH!!!!

hjälp :)
De kan vara vattenpumpen som läcker. Kolla den. Föresten vad menar du med ingen varning för överhettning? Alltså blir bilen varm utan att du får en varning, eller blir den inte alls varm? :)

Mvh
jo
28
johnz
BMW 525i -90
den blir inte varm alls håller sig alltid runt mitten skumma är att jag inte ser något läckage under bilen.
na
630
navi
BMW325xi -06
På min tidigare 528 så var det vattenpumpen, det läckte väldigt lite, gick bara att se när man just stängt av, då syntes några droppar på vattenpumpaxeln. Det läckte alltså i vattenpumpens axelgenomföring.
Läckte lite konstant, men syntes aldrig något dropp under bilen.
Fick fylla på många gånger.......... innan jag hittade felet.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
det låter märkligt.det här låter intresant.ingen imma på framrutan?
jo
28
johnz
BMW 525i -90
Ingen imma alls inte blött inne i bilen heller lyfte alla mator o kolla dock så ser det väldigt fuktigt ut precis vid framaxeln under motorn
jo
28
johnz
BMW 525i -90
Så nu efter en grundlig igenom gång och dvs testar så har ja kommit fram att det förmodligen är en sprika i topplockspackningen.

Symptomen är: Ja körde bilen hårt stanna titta i expansionskärlet och såg att vattnet hade skjutigt ända upp till korken ja lät bilen stå på tom gång och skruva av avluftnings skruver och då forsa det ut vatten i mängder.

Fyllde på nytt vatten och gasa lite och såg vatten sprut igenom slutrören

då har den förmodligen sprukgt precis vid avgreningen till avgassystemet tror ja eller? va tror ni ?

Hoppas det är så för då har man flyt :)
jo
28
johnz
BMW 525i -90
Så nu har jag hört med massa verkstäder samt BMW service och ingen har någon anning om vad problemet är. Alla var väldigt tveksamma om det var toppen som var på G med tanke på att den byttes av BMW service 2002/05
och den ska garanterat hålla minst 25000mil.

fy satan vad irreterande.
Ta o provtryck kylsystemet.Det behöver ju inte vara vatten från kylsystemet som kommer ur avgasröret det kan ju vara oförbränd soppa som rinner igenom när du står o gasar i friläge eller kondens, det avgasröret är ju ganska stort i förhållande till motorn så det tar ganska lång tid o få väck all kondens.
jo
28
johnz
BMW 525i -90
Ok .... nu har kylarläckaget mystikskt själv läkt och en soppa ledning har gått av :D värsta twilightzone
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det är inte så att du börjat använda värmen i bilen?? Jag letade i ett halvår efter vart mitt vatten tog vägen. slutade försvinna i vintras, men när det ble bättre väder och jag slutade köra med vämen på igen så började vatten försvinna igen.

Det syntes inget under bilen och inga synliga fläckar på gatan, vattnet bara försvann. Efter mycket letandes så hittade jag ett litet hål i en kylarslang under insuget och vad jag kan förstå så cirkulerar vattnet endast genom den när värmen är avstängd.
jo
28
johnz
BMW 525i -90
nej har inte kört med värme en har säkert lapp blod i mig eller nått ;)

Blir jävligt arg på mig själv att jag inte skarva alla 3 soppa rören när ja ändå laga ena men det vanliga tänket kommer in "äsh det e juh bara 1 som läcker nu"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.