AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.738

Utlösa larmet via nyckeln(överfallslarm)?

Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Har original larm på min E87 och jag undrar om man med hjälp av nyckelns/fjärrkontrollens knappar kan utlösa larmet, typ som överfalls-larm?

Står inget i inst. boken, kan det vara något som måste programeras av BMW?

Någon som vet/testat?
Troligen inte, funktionen är inte tillåten i Sverige.

FP
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Funktionen är visst tillåten i Sverige, den finns på varje svensksåld Volvo så vitt jag vet ;)

Mvh/ Niclas
I tidigare interna servicemeddelande från BMW finns olika funktioner ang. larm, lyse, siréntid, tonkaraktärer osv beskrivna, och vad som gäller för olika marknader.
Även hos CarGuard kunde man förr hitta beskrivning över olika alternativ och då gällde t.ex max 5 min siréntid, ingen "hitta bilen på parkeringen" funktion osv. Men reglerna kan ju ha förändrats.

FP
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
(Vet inte hur inlägget hamnade under detta forum, försökte post om men det var tydligen enormt förbjudet....)

Har bett Förende Bil kolla upp detta, ska få svar nästa vecka.
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Har funderat många gånger på om det verkligen är någon som efterfrågar den funktionen. Men det är det tydligen då...

Annars brukar jag använda den som "hitta bilen på parkeringen" funktion när man skall hämta en volvo i ett hav av andra volvo bilar.

/chni
Oz
28
Oze
325 i -06
Hej!

När jag köpte min bil (325 -06) såg jag också att denna funktion skulle finnas efter att ha läst det i instruktionsboken. Testade detta, men det fungerade inte.

Åkte då ner till BMW här i Lund (Theanders) och frågade om det var något som skulle aktiveras i någon service-meny eller liknande. De hade ingen aning om att denna funktion skulle finnas. Jag visade dem instruktionsboken och frågade om de kunde visa mig hur det fungerade. Men de hade inte tid så vi bestämde att de skulle få in bilen ett par dagar senare för att kolla så larmat verkligen fungerade.

Dagen kom och bilen lämnades och tesades. Allt fungerade, ja nästan allt... INTE ÖVERFALLSFUNKTIONEN. Eftter lite efterforskande av kundmotagaren ringde han tillbaka till mig och sa att denna funktion inte var tillåten i Sverige. (!?) Min Saab 9-3 Aero -04 hade denna funktion. Konstigt, men så är det tydligen iaf.

Man kan ju undra varför det inte står någon liten förklaring i instruktionsboken som förklarar att denna funktion inte finns på svenska bilar.

/Oskar
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Tillåtet och tillåtet finns funktionen så borde det väl vara upp till kunden att välja.....
Men det är ju märkligt eftersom även Volvo har detta som standard.
Får se vad de säger på Förende Bil.

Oze:
Var det så att Theanders inte kunde eller inte ville aktivera funktionen?
Det kan finnas flera orsaker till att funktionen funktionen inte är tillåten. Kanske sirénen eller signalhornet har för hög ljudnivå, fel ljudkaraktär osv, eller så anser man att funktionen kan komma att användas på fel sätt? Den kan ge falsk säkerhet t.ex. och att kalla funktionen för överfallslarm är nog lite galet. Ett överfallslarm värd namnet har helt andra kriterier, först och främst skall larmet komma från den som utlöser, inte från en bil en en bit ifrån. Räckvidden är begränsad på fjärrkontrollen, är man kanske fem meter för långt bort så händer ingenting när man trycker på knappen osv, en rätt dålig säkerhet mot överfall eller hur?
Det man i bästa fall kan använda funktionen till är att hitta sin bil inom en ganska begränsad räckvidd på en parkeringsplats.
Lite underligt att funktionen är tillåten (inkopplad) på t.ex Saab/volvo, det var inte så för ett antal år sedan när jag kollade. Att man kan progga in en funktion som kanske används eller är tillåten på andra marknader är en sak men samtidigt får man förstå t.ex BMW som är rädda om sina olika godkännanden för respektive lokala marknader osv. Det finns ofta en hel del funktioner som är godkända på vissa marknader men inte andra vad gäller t.ex belysning, larm, lås mm. Att låta kunden/ägaren fritt välja eller ändra funktioner skulle inte funka nåt vidare.

FP
Oz
28
Oze
325 i -06
Hej!

Huruvida Theanders inte kunde eller inte ville aktivera funktionen diskuterade jag aldrig med dem. De sa att den funktionen inte var tillåten i Sverige och att mitt larm förövrigt fungerade precis som det skulle. Detta svar nöjde jag mig med då jag inte anser att detta larm kan kallas överfallslarm.

/Oskar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.