AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
852

Tänka på vid köp av z3 M coupe?

Så, nu har jag bestämt mig - nu ska en Z3 M coupe inhandlas! Saknar "Zätan" en hel del, men nu vill jag ha en lite starkare motor än tidigare 2,8 liters... Provkörde en kompis M-coupe häromdagen och M coupen får verkligen 2,8:an att framstå som snigel - något som den de facto inte är!

I var fall, några tips på vad jag ska tänka på vad gäller M-modellen..? Z3 coupe 2,8 kan jag nästan in och utan, men ej M coupe...

Som vanligt, tacksam för svar!

///Anton

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?"
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Se upp för onormalt läte från vevlagren, blir en RIKTIGT dyr historia annars. Lyssna på motorn överhuvudtaget efter metalliska "onormala" ljud, särskilt i trakterna kring vanosen. Den ska tugga lite men inte låta metalliskt på något sätt.

Humm bromsskivorna och beläggen runtom kan man ju kontrollera också. Inte superdyrt att byta men man får räkna med en 10.000kr runtom iaf.

Lyssna också efter onormala ljud från bakaxel och växellåda eftersom de slits hårt på en sånn där bil.

Annars är det bara det vanliga med verifiering av servicebok och kontroll av karosseri. Var noga med kontrollen av karosseriet eftersom en och en annan av de här bilarna har varit av vägen ...

Lycka till med inköp :) hur kul bil som helst...
Tack, Highway Star för de goda råden! Behövdes mer än väl- hör av mig när intressanta objekt dyker upp!

Tänk på att en M Coupe eller M Roadster för den delen är otroligt dyra att äga om man ska sköta serviceboken som man ska. En inspektion 1 går på cirka 8000 och tvåan går på cirka 11000kr.

Oljebyte däremellan går på 2000 och det blir försumbart billigare om du gör det själv...

Bortsett från det är bromsar svindyrt...

Lycka till!
Givetvis är jag medveten om att en m coupe är dyrare att äga och driva - men det är det klart värt enligt mitt tycke!

Specialbromsar till m-bilarna elr?

Samma bromsar som till M3 E36 3.2.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
En M-coupé är löjligt billig i underhåll om man tittar på vilka prestanda den har. Driftsäkra hästar...

Dock händer väl kanske en del lite "irriterande" småfel på dem som problem med fönsterhissar och centrallåsmotorer.

Jag ger under 5000 för inspektion II inkl byte av kylarvätska och bromsvätska.

/ Snart 17.000 problemfria mil
Precis som vicco säger, tror jag man får jäkligt mycket bil (hk) för pengarna - bara till att hitta något fint nu! =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.