|
|
|
|---|---|
PinZ |
Jaha då har man investerat och importerat sin första BMW...visserligen en dieselspis på 3 liter men känns ändå mera sport än en hel del andra bilar man haft i sin ägo. Mycket Nöjd =) Dock har jag lite funderingar ang fälgstorlekar, Det är 330D touring E46 -04 vi pratar. Vinterdäcken är problemet. Saknar fälgar och däck till detta och efter letande i handboken samt forum har jag bara kommit fram till vilka fälgar man inte får ha snökedjor på. Jag är dock intresserad av vilka fälgstorlekar som går att montera och då menar jag alla olika alternativ. Vinterdäck vill man ju ha relativt smala med ganska hög profil för att få bort vägljud samt att de går bättre här uppe i norr där vi kan ha upp till 10-15cm snö på vägarna av och till. |
|
Vet inte hur det är på vanliga 330D själva har jag 330xi och på den går det inte att ha mindre än 17 tum eftersom bromskivorna är såpass stora. Det vanligaste alternativet blir ju då 225/45-17 eftersom det finns största utbud av däck i den dimensionen. Har kört 2 vintrar på Hakkapelitta Rsi i den dimensionen och är väldigt nöjd. Skulle jag däremot byta till dubbdäck så skulle jag ta Nordfrosts nya som är otroligt bra, tysta som friktionsdäck nästan. Eftersom jag varit låst av fälgbredd har t.ex. inte 205 varit ett alternativ, men jag har kört på 215 breda och tycker inte skillnaden är enorm mot 225-or. |
|
|
BMW har en smalare 17" Länk där 205/50-17 är standardmått för däcken. Har sett en hel del E46 som kör med dessa på vintern. ___ //Ulf |
|
|
Jag har sådana fälgar på min nuvarande, men problemet är utbudet av bra vinterdäck i den dimensionen. Har för tillfället Goodyear friktionsdäck och de är ganska värdelösa när det är kallt och isigt. Typiska Autobahn vinterdäck. Jag skulle hellre satsa på bredare fälgar och bättre kvalitetsdäck. Så det viktigaste att tänka på är vad vill du ha för däck och kolla sedan vad de finns i för dimensioner. Välj därefter fälgbredd. (Förutsätter naturligvis att man har möjlighet att välja fälgar, mina följde med bilen) |
|
|
För att förtydliga dimensionen 205/50-17 så kan den vara svår att få tag på, dessutom kan den vara betydligt dyrare än 225/45-17. Hittar man bara rätt däck till den till vettigt pris så är det bara en fördel att de är lite smalare. |
|
gretzky |
Instämmer med tidigare inlägg. Hitta en fälg 7,5-8" bred i 17" och kör på 225/45-17 funkade kanon för mig både på 320d touring och 320 ic e36. Du kan ej ha mindre än 17" beroende på som tidigare sagts bromsskivor. Kan varmt rekommendera Michelin X-Ice North, tystare än Hakka5 och verkar hålla sig mjukare i gummit längre vilket förmodligen gör att du kan ha kvar dom längre. dieseldoris |
PinZ |
Ok det är altså 17" som gäller, jaja man får väl köra på det då. men det blir nog att leta rätt på 205/50 i så fall, för av egen erfarenhet så brukar smalare sulor fungera bättre när man skall köra i snö. Med bredare däck brukar man få känslan av att man bara glider ovanpå alltihop, lite som en skoter. Ett bra vinterdäck skall liksom skära ner genom snön och greppa i det packade underlaget. Blir i regel mindre spårkänsligt också. Men tack allihop för informationen. |
|
PinZ, jag har nästan bara kört på vintervägar här i norra dalarna där jag bor. Kalla vintrar, mycket snö och alltid is vid korsningar m.m. Min upplevelse är inte att koncentrera på smalaste däcket utan det som är bäst för dina vinterförhållande. Köper du t.ex. DUNLOP friktionsdäck på 205 så fick min kompis med sådana från Tyskland förra vintern, de var nästan livsfarliga när det var isigt. Han bytte till Gislaved Nordfrost 5 och är fantastiskt nöjd. Vad jag menar med att du behöver se upp med är tillgängligheten på 205/50-17 det kan ta halva vintern att få tag på, även om du beställer idag. Och hittar du begagnade fälg med däck så se upp med DUNLOP om du har riktigt vinterväglag. |
|
|
Jag hade 205/50-17 dubbade Nokia vinterdäck på min förra bil (330i E46). Det fungerade mycket bra. Däcken passade bra på BMWs fälg nummer 79, som man ser annonseras då och då. Som navi säger kan det dck vara knepigt att få tag i däck i den dimensionen, men det är bara att höra sig för hos gummihandlarna i god tid (= nu). |
|
PinZ |
Jag har haft friktionsdäck på en alfaromeo tidigare och kan säga att det är inte mycket värt på blöta isvägar på våren. Dessutom blev de stenhårda till vintern bakom och riktigt farliga. Personligen skall jag nog handla mina däck från finland då de brukar vara bättre priser där. Förmodligen blir det hakka 4 eller 5 kanske ett par pirelli carving om de är billiga men de verkar tappa dubben fort. |
gretzky |
Ett tips om man tycker att vinterdäcken drar iväg i pris; Gislaved o Nokian funkar båda bra i en lr ett par säsonger så har man råd att köpa nya efter så kort tid "go ahead". Vill man ha ut lite mer av ett vinterdäck så välj Michelin. Minst lika bra tycker jag, men bäst av allt dehåller sig mjukare längre dvs. torrspricker inte lika fort samt att de har stommar som inte brister efter 3 säsonger som e väldigt vanligt på gisl.... Jag märkte inte lika stor skillnad i grepp mellan 1:a, 2:a o 3:e vintern på Michelin som övriga däck jag provat. "Pinz" Har man råd att åka i en 330 -04 men inte att gagna den lokala däckhandlaren som tar max tusenlappen mer för 4 däck och som man i efterhand kan vänd sig till om man får problem??? Ditt resonemang fastnar inte i min "hårddisk" =) dieseldoris |
PinZ |
Hehe har du tänkt på att det kanske är för att jag handlar från finland som jag har råd att åka 330 =) Jag kan ju säga så här... det finns 3st lite större gummi handlare i mitt närområde (5km typ) Samma däck Hakka 4 205/50 17" skiljer sig bara här 525kr per däck hos dessa 3 handlare, finland är ännu billigare... jag sparar ca 700kr ytterligare totalt på att handla i finland och då får jag däcken levererade till dörrn. Jag vet inte men jag ser en massa logik i det. Det finns även en hel del pengar att spara för mig att spara bara i service också. Vet inte exakt priser för BMW men på Mercedes rör det sig om halva priset i många fall. Å då pratar jag om aukt. verkstäder. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.